דרישות השוטרים מוצדקות גם אם הן מתבססות על רשלנות

מה דורשים השוטרים והסוהרים? • למה האוצר מתנגד כל-כך לדרישה? • האם דרישת השוטרים והסוהרים מוצדקת? • ב"גלובס" עונים על כל השאלות החשובות בקשר להעלאת שכר השוטרים והסוהרים

שוטרים / צילום: תמר מצפי
שוטרים / צילום: תמר מצפי

מה דורשים השוטרים והסוהרים?

בשנת 2006 הסכימה המדינה לשלם לאנשי הקבע בצה"ל תוספת שכר מיוחדת בגובה 7% משכרם בתמורה להסכמת הצבא לקצץ אלפי תקנים. בגלל שבצבא אין קביעות ואין ועד, סוכם לקרוא לתוספת פיצוי בגין "אי-ביטחון תעסוקתי".

את התוספת הזו דורשים כבר שנים לקבל השוטרים, הסוהרים וגמלאי השב"כ והמוסד. הם מסתמכים על החלטת ועדת שרים מ-1979 שקבעה הצמדת שכר של משרתי המשטרה ושירות בתי הסוהר לשכר אנשי הקבע. אנשי המוסד והשב"כ משרתים בהתאם לחוזים אישיים ואינם זכאים לתוספת.

האם דרישת השוטרים והסוהרים מוצדקת?

חד משמעית - כן. גם אם דרישתם מבוססת על טעות, מחדל ורשלנות של המדינה, מבחינת השוטרים והסוהרים השכר מגיע להם, ובדין. בתי דין לעבודה בשתי ערכאות קבעו כי דרישת גמלאי השב"כ והמוסד מוצדקת. הערעור בתיק של גמלאי השוטרים והסוהרים בבית הדין הארצי לעבודה עדיין לא הוכרע אך גם שם צפויה קביעה דומה.

פסקי הדין ניתנו בתום מאבק משפטי ממושך שניהלו ארגוני הגמלאים ונשות השוטרים והסוהרים נגד המדינה. בראייתם נעשה להם עוול רב-שנים, והמדינה נקטה בכל תכסיס כדי להתחמק מתשלום והלינה את שכרם. בתי הדין הצדיקו את תחושותיהם וקבעו שהמדינה נהגה בחוסר תום לב.

אז למה האוצר מתנגד כל כך לדרישה?

ראשית, כי לא הייתה שום כוונה שתוספת השכר שהובטחה לאנשי הקבע תשולם גם למשרתים בזרועות הביטחון שמחוץ לצבא. אם יש באוצר כלל אחד קדוש זהו הכלל שלא מחלקים מתנות חינם ולא מעלים שכר ללא תמורה - כמו שדורשים השוטרים והסוהרים וגמלאי השב"כ והמוסד.

שנית, כי במשטרה ובשירות בתי הסוהר אין באמת בעיה של היעדר יציבות תעסוקתית - בניגוד לצה"ל מעולם לא פוטרו מהמשטרה ומהשב"ס משרתי קבע בהיקף נרחב. ברור שלגמלאי המשטרה השב"ס השב"כ והמוסד אין בעיית יציבות תעסוקתית (אז למה שילמתם לגמלאי צה"ל?). 

שלישית, כי מדובר בדרישה שיש לה משמעות תקציבית אדירה והשלכות שעלולות להגיע עד דירוג האשראי של המדינה.

אז מי אשם?

ראשית, אנשי האוצר ומשרד המשפטים בשנת 2006 ולאורך השנים מאז. בכך שהתרשלו בעת מתן התוספת לאנשי הקבע ולא הגדירו מראש שלא מדובר בשכר, בכך שהסכימו לשלם את התוספת גם לגמלאי צה"ל ובכך הודו למעשה שמדובר בשכר לכל דבר - ועוד ניסו להסתיר זאת - ולא בפיצוי ייחודי לאנשי הצבא ובכך שלא לקחו ברצינות את עתירות השוטרים והסוהרים עד שכבר היה מאוחר מדי.

שנית, הפוליטיקאים. הם אשמים בכך שלא עשו דבר וקיוו שהבעיה תיפתר מעצמה או שתסתיים כהונתם. אפשר להבין את חששם של הפוליטיקאים להתעמת עם השוטרים והסוהרים ובני משפחותיהם אחרי שכבר זכו בבתי הדין לעבודה, אבל אם כבר הולכים להסדר שיעלה למדינה מיליארדי שקלים, מדוע לא ניסו לפחות לבטל את מנגנון הצמדות השכר המטורף בין משרתי זרועות הביטחון השונות? מדוע לא ניסו לנצל את ההזדמנות לעשיית טיפול שורש ולהוציא מתוק מעז?