"מיתוג זה עניין יקר שלא מתאים לחברות קטנות"

כך אמר בני דה-קאלו מחברת Worthy בפאנל "דילמת הצרכנים" בכנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" • הפאנל עסק במיעוט חברות שפונות לצרכן הפרטי מקרב הסטארט-אפים באקוסיסטם הישראלי

למה אין בישראל הרבה חברות שפונות לצרכן הפרטי כמו get, Fiverr, למונייד, פלייטיקה או וויקס? זה מה שניסו לברר המשתתפים בפאנל "דילמת הצרכנים" שנערך אתמול (ד') במסגרת כנס Journey של EY ישראל ו"גלובס" במלון הילטון בתל-אביב.

מנחה הפאנל, דניאל כהן, שותף בויולה ונצ'רס, שאל: "האם השקעה במוצרים הפונים לצרכן הקצה עדיין מהווים הזדמנות?", זאת לאור העובדה שרוב מוחץ של הסטארט-אפים הישראלים פונים לעסקים אחרים, מה שמכונה B2B בניגוד לכאלה הפונים לצרכנים (B2C). הנוכחים הסכימו שקיימות הזדמנויות אך מנו את הקשיים הלא מבוטלים שניצבים בפני חברות הפועלות בתחום.

לדברי ג'רמי לוין, מקרן הון סיכון בסמר, "קיימות הרבה הזדמנויות, אך האתגר הוא לא לבזבז את כל ההון בפייסבוק, אמזון, וגוגל".

סיוון שמרי-דהן מ-Qumra Capital אמרה כי "רוב המוצרים היו פתרונות שהשתלבו בתאגידים הגדולים, אבל דור חדש נוצר כמו חברת 888 או פלייטק, ואלה הזינו דור חדש של משווקים דיגיטליים ושייסדו את הבסיס לחברות שפונות לצרכנים. יש הזדמנויות, ועושים צעדים קטנים בכיוון של חברות גדולות שפונות לצרכן הפרטי".

יובל קמינקה מ-Joytunes חלק עם הנוכחים את התפיסה שלו לגבי המגבלות לכניסה לתחום. לדבריו, "אני לא מבין את התחום, וזה כמו שיציעו לי לקנות נדל"ן בשבדיה. נשארנו מאחור, ואכן יש בעיה ש- B2C לא נכנס למיינסטרים. זה לא נכנס בכלל לתהליך זיהוי ההזדמנויות שרוב המשקיעים עושים".

אודי אוסטר מ-Tapingo חיזק את דבריו של לוין והעיד כי אכן "הרבה יזמים מבינים את בעיית ההפצה בפייסבוק וגוגל. הסטטיסטיקה לא עומדת לצד הסטארט-אפים בכלל, ובוודאי ובוודאי בתחום ה-B2C".

בני דה קאלו מ-Worthy דיבר על כך שלעתים "צוותי המוצר והמהנדסים נמצאים בישראל, ולפעמים אפילו גם המשווקים, בעוד הלקוחות נמצאים בארה"ב, וזו בדיחה, כי אתה חייב להיות קרוב ללקוחות ולדבר איתם. מה שאנו עושים זה לעבוד קשה שנפגוש גם את המוכרים וגם את הקונים, אנחנו משנים את המוצר בהתאם לדיונים עם הלקוחות ועל סמך הדאטה". 

לוין לא הסכים לגמרי בנקודה זו וטען כי "זה היה נכון פעם, יותר מאשר היום, ובעתיד יהיה אפילו עוד פחות, כי האינטרנט הופך את כולנו לאמריקאים. הוא הורס תרבויות. זה נעלם היום, ולכן נראה יותר מוצרים שבאים מישראל, כי קל יותר קל לגשר על הפערים".

לוין תיאר את התהליך שמוביל יצירת מוצר מצליח ואמר כי "לאף אחד לא צץ רעיון טוב במקלחת, אולי 17 או 1,700 רעיונות. בסופו של דבר יצליחו אלה שיעשו מבחני A/B ויישארו כל פעם עם מה שהצליח. לא היה אף פעם דבר כזה רעיון טוב אלא סדרה של שיפורים. אל תתאהב ברעיון, תבדקו את הדאטה ותמשיכו עם מה שעובד".

עוד אמר לוין כי הבעה עם שיווק בעזרת מיתוג היא העלות: "המינימום הוא מאות אלפי או מיליוני דולרים, זה סבבה, רק אפשר לעשות ניסיונות, ושלא יהיה אכפת לכם אם קמפיין ייכשל. בעבר היו דרכים אפקטיביות להפצה חינמית, אבל כולן נחסמו. זה מחייב אותנו להיות יצירתיים וברי-מזל למצוא אותם. ויותר חשוב - זה מחייב אם מי שעלה על הדרך לעשות זאת להישאר מתחת לרדאר ולא לרוץ לעיתונות, כי אחרת אחרים יצליחו להבין איך הוא מביא את הטראפיק בחינם. לי אין תשובה איך עושים את זה - כי אם הייתי יודע, הייתי עושה את זה - אבל אם אתם יודעים, אז תגידו לי, כי אני רוצה להשקיע בכם. סטארט-אפים מקווים שזה יעבוד להם אחרת, אבל זה לא. רק אחד ממאה בכלל מצליחים להכניס מהצרכן יותר מאשר הוציאו כדי להפוך אותו לצרכן שלהם מלכתחילה".