שהבחירות לא יבלבלו אותך: ישראל כ"ץ, תלמד מהדיל של משה כחלון

כ"ץ הכריז שפרויקט הקו המהיר לירושלים יושלם כבר בפסח 2017, שנתיים וחצי לפני המועד הנכון להשלמת הקו, ב-2016 הוא הכריז שהפרויקט יושלם בסוף 2017 וב-2018 הוא הכריז על שלושה מועדים שונים להפעלת הקו • השבוע נתקעו רכבות בקו המהיר לירושלים ארבע פעמים ביום והכול בגלל שר התחבורה שנותן לבחירות לבלבל אותו לגמרי • איך אמר נתניהו? "תהיו כחלונים"

שר התחבורה כ"ץ / צילום: ששון טירם
שר התחבורה כ"ץ / צילום: ששון טירם

דיל בהשראת "הסנדק". העסקה שסגר השבוע שר האוצר משה כחלון עם השר לביטחון פנים ועם מפכ"ל המשטרה היא מהלך ציני של פוליטיקאי מתוחכם, שרואה מולו 60 אלף בוחרים ובני משפחותיהם שמגיעים היישר מהבייס של מפלגת כולנו. אז יכתבו שזה חוסר אחריות תקציבית? שזה פופוליזם זול ומסוכן? שזה שוחד בחירות? שיכתבו. הכלבים נובחים והשיירה עוברת. באוצר חשבו שיוכלו למרוח את המשא ומתן הזה במשך כמה חודשים, אבל כחלון חתך. לא בגלל שזה באופי שלו לחתוך, אלא בגלל חשש שנתניהו יסגור עם השוטרים לפניו. אם לא יוכרז בימים הקרובים מועד לבחירות, התחרות בין הפוליטיקאים על חלוקת מיליארדים תגרום למשק נזק בלתי הפיך. ומה לגבי הדרג המקצועי באוצר שנשאר מחוץ לחדר כשכחלון סגר את הדיל עם המשטרה? אפשר דווקא לראות בכך ביטוי מעוות להגינות מצד כחלון, שכמו בסרט "הסנדק" ביקש להגן על האינטגריטי של הדור הצעיר מהסחי של הפוליטיקה. מכל מקום, בערב הגיע כחלון לטקס סיום קורס מג"דים של המנכ"ל שלו שי באב"ד. לצד המסר המפייס כלפי הנהלת משרדו הנעלבת, הרוויח כחלון בהשתתפותו באירוע גם אספת בחירות שלא עלתה לו אגורה.

רכבת ישראל. "אם אבחר לראשות העיר ירושלים אבטל את פרויקט הרכבת הקלה הבזבזני והמיותר", הבטיח המועמד ניר ברקת ערב הבחירות לעיריית הבירה בנובמבר 2008. זמן לא רב אחרי שנבחר, הבין ברקת את טעותו ומאז הוא חושב שהרכבת הקלה היא הפרויקט המוצלח ביותר שנעשה בירושלים, אולי מאז הקמת החומות - אבל מה שמעניין בסיפור הזה הוא שההבטחה של ברקת לבוחרים לחסל את הרכבת, זמן לא רב לפני מועד נסיעתה הראשון, לא גרמה לו נזק אלקטורלי ואולי אפילו עזרה.

רכבות על הנייר לא מעניינות את הבוחר. רכבות על הפסים זה כבר סיפור אחר לגמרי.

תשאלו עשרה תל-אביבים מתי מתוכננת הפעלת הרכבת הקלה בעירם. אולי אחד יידע את התשובה הנכונה (2021). תשאלו כיצד יגיבו אם סיום הפרויקט יידחה בשנה או שנתיים? לא תקבלו יותר ממשיכת כתף. ממילא אנשים לא מאמינים שפרויקטים כאלה יסתיימו אי-פעם.

בשנת 2014 בדק מומחה ללוחות זמנים ששכרה חברת רכבת ישראל את פרויקט הקו המהיר לירושלים. הוא קבע שהפרויקט לא יושלם לפני 31 בדצמבר 2019. מאחר שאף פרויקט תשתיות גדול שנוהל על ידי חברה ממשלתית עד היום לא הושלם במועד המתוכנן, אפשר להניח שגם ההערכה הזו הייתה זהירה. בשורה התחתונה, להשלמת הקו המהיר (איזה שם אירוני) לירושלים כדי שיעבוד כמו שצריך, חסרה לפחות עוד שנה של עבודה.

אבל עובדות כאלה לא מבלבלות את שר התחבורה ישראל כ"ץ. ב-2015 כ"ץ הכריז שהפרויקט יושלם כבר בפסח 2017, שנתיים וחצי לפני המועד הנכון להשלמת הקו. ב-2016 הוא הכריז שהפרויקט יושלם בסוף 2017. ב-2018 הוא הכריז על שלושה מועדים שונים להפעלת הקו. אז אחרי שכבר שמענו משר התחבורה יותר הכרזות על מועדי הפתיחה של הקו ממספר הנוסעים שאפשר לדחוס לקרון רכבת בתחנת סבידור בשמונה בבוקר, איך אפשר לבוא עכשיו ולומר שלא הייתה ברירה? שהיו חייבים להפעיל את הרכבת לפני שהסתיימו העבודות והבדיקות "כי זה מה שהשר הבטיח ולשר יש מילה"?

ומה היה קורה אם ישראל כ"ץ היה מכריז שמועד ההפעלה של הרכבת שוב נדחה, נניח לסוף 2018, או שהיה חוסך לנו את המתח ומודיע פשוט שהרכבת תתחיל לפעול 30 יום לפני מועד הבחירות לכנסת ככל שייקבע - היה קורה משהו? מישהו בכלל היה שם לב, חוץ מכמה בעלי טורים חמוצים וכמה פרשנים ממורמרים כמו החתום מטה?

אז השבוע נתקעו רכבות בקו המהיר לירושלים ארבע פעמים ביום, ונוסעים בקווים האחרים נדחסו בתאי השירותים כי לא היה להם מקום בקרון, והכול בגלל שר התחבורה שנותן לבחירות לבלבל אותו לגמרי ומתרגש יותר מדי ממה שיצייצו עליו ברשת החברתית וממה שיכתבו עליו בעיתון. איך אמר נתניהו? "תהיו כחלונים".