ראשי הכנסייה על הלאמת קרקע בירושלים: "הפרה בוטה של הבטחת נתניהו"

ביום חמישי פורסם ב"גלובס" כי שרת המשפטים שקד מתכוונת להעביר מחר הצעת חוק שתאפשר הלאמת קרקעות שהיו בשליטת הכנסייה היוונית בירושלים, לאחר שהרוכשים החדשים לא הגיעו להסכמות עם תושבי האדמות • אתמול שלחו ראשי הכנסייה מכתב לראש הממשלה, ובעקבות כך דחה נתניהו את ההצבעה בשבועיים

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

ראשי הכנסייה היוונית בירושלים הגיבו אתמול (ו') להחלטתה של שרת המשפטים איילת שקד  להלאים את קרקעות הכנסייה היוונית בירושלים, לאחר שהמשא-ומתן בין היזמים, שרכשו את הקרקעות מהכנסייה, לבין תושבים, החוכרים את האדמות מאז שנות ה-50, הגיע למבוי סתום. כך, בהמשך לפרסום ב"גלובס", שלחו ראשי הכנסייה אתמול מכתב הקורא להתערבותו הדחופה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ועצירת המהלך. 

ביום חמישי פורסם ב"גלובס" כי שקד הודיעה כי בכוונתה להעביר בוועדת השרים לענייני חקיקה מחר את הצעת החוק של ח"כ רחל עזריה (כולנו), להגנה על תושבי אדמות הכנסייה היוונית האורתודוקסית בירושלים, שאותן הם חכרו לפני עשרות שנים בחכירת משנה מקק"ל. עם זאת, בעקבות פניית ראשי הכנסייה, נתניהו החליט היום (שבת) לדחות את ההצבעה על הצעות החוק בשבועיים. 

במכתבם הזכירו ראשי הכנסייה את הבטחתו של ראש הממשלה (מחודש יוני האחרון) כי עד שהשר צחי הנגבי לא יחקור את הנושא וימליץ לו על פתרונות הוגנים ושווים, הוא ידחה את הדיון בהצעת החוק של ח"כ רחל עזריה או כל חקיקה הקשורה לאדמות הכנסייה.

ראשי הכנסייה מציינים כי רק בספטמבר האחרון התקיימה פגישה ראשונה בנושא עם השר הנגבי, במסגרתו, כך נטען, הבינו ראשי הכנסייה כי עמדתו של ראש הממשלה לא השתנתה, וכי החקיקה בנושא נעצרה. מסיבה זו, ציינו ראשי הכנסייה, הם היו מופתעים לגלות כי הצעת החוק של ח"כ עזריה צפויה לעלות לדיון בוועדה כבר מחר.

מי שחתומים על המכתב הם נורהאן מנוג'יאן, הפטריארך הארמני של ירושלים; דוברומיר ג'סטל, ראש הפרובינציה הפרנציסקאנית בארץ הקודש; ותיאופילוס השלישי, שהוא הפטריארך היווני-אורתודוכסי של ירושלים.

בנוסף, נכתב במכתב כי הכנסייה רואה במהלכה של שקד "הפרה בוטה של החלטת ראש הממשלה" וצעד ה"עומד בסתירה להבטחות שניתנו לראשי הכנסיות על-ידי השר הנגבי בפגישתם".

משכך קראה הכנסייה לראש הממשלה להתערב בדחיפות בנעשה בנושא ולהביא לעצירת כל חקיקה הנוגעת לאדמות הכנסייה.

מקבוצת ניות קוממיות השקעות, שרכשה את הבעלות בקרקעות הכנסייה היוונית-אורתודוכסית בשכונות ניות, טלביה ועמק המצלבה בירושלים, נמסר בתגובה: "בניגוד להודעת משרד המשפטים - עד היום לא התקיים עמנו כל משא-ומתן. התקיימה פגישה אחת מקדמית במשרד המשפטים, בה הצדדים הסכימו שנכון לקדם משא-ומתן. לאחריה התבקשנו להעביר מסמכים, וכך עשינו. הדבר הבא ששמענו הוא ההודעה מהערב. המשא-ומתן לא הגיע למבוי סתום, מאחר שהוא כלל לא התנהל. בכל מקרה, מדובר בהצעת חוק שהינה בלתי חוקתית בעליל הפוגעת בזכויות יסוד קנייניות וחוזיות ואינה יכולה לעמוד במבחן משפטי. כל המהלך נועד, כפי הנראה, ליצור לחץ על היזמים לפני קיום המשא-ומתן עמם. מעבר לכך, האינטרס בחקיקה אינו ברור. חוק זה ימנע כל אפשרות עתידית לרכישת קרקעות מהכנסיות בישראל".