עובד שעבר צד, מסמך סודי ותכתובות משפטיות: המסמך הנעלם שמסעיר את שוק התקשורת

פרטנר ומיזם הסיבים IBC בעימות חזיתי: בכיר לשעבר במיזם עזב לפרטנר ולקח עימו לכאורה קובץ סודי שכולל מידע רגיש • במיזם הסיבים רתחו ושלחו מכתבי התראה לעובד ולחברה • הפרשה עלולה לפגוע בניסיונות של סלקום לשכנע את פרטנר להצטרף אליה בשותפות על מיזם הסיבים

מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי
מנכ"ל סלקום ניר שטרן ומנכ"ל איציק בנבנישתי צילום: תמר מצפי

מתיחות קשה בין פרטנר ל-IBC, מיזם הסיבים האופטיים. ב-IBC חוששים שעובדים שעברו ממנה לפרטנר, לקחו איתם מידע סודי שהיה שייך לה, ויכול להיות בעל ערך רב עבור כל חברת תשתיות בישראל.

הנושא מצוי כעת בדיונים בין עורכי דין של החברות, והוא מייצר מתח רב בין הצדדים. מנגד, החברות מנסות להוריד את גובה הלהבות, על רקע העובדה שסלקום מנסה לגייס את פרטנר למיזם הסיבים, שהיא בדרך להשלמת ההשתלטות עליו.

מפרטים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי לאחרונה IBC שלחה לפרטנר מכתב אזהרה בעקבות מעבר של עובד שהיה בעמדת מפתח בחברה ועבר לפרטנר. אותו עובד היה בעל נגישות למידע יקר ערך. מיזם הסיבים דורש מפרטנר ומהעובד שעבר לשורותיה לא להשתמש באותו מידע רגיש שאליו נחשף.

השאלה המרכזית היא מהו אותו מידע ומה עלה בגורלו. מקורות שנחשפו למידע המדובר סיפרו ל"גלובס" שהוא אכן נמצא בפרטנר. מדובר בקובץ ספציפי רגיש ביותר, שככל הנראה הוכן על ידי חברת חשמל שהעבירה אותו ל-IBC, לצורך שימושיה (חברת חשמל היא בעלים במיזם ועל גבי תשתיותיה נפרסים הסיבים האופטיים לבתים).  

לדברי גורמים המעורים בפרטים, מדובר באחד הקבצים הכי רגישים וכמוסים שיכולה חברת תשתיות במדינת ישראל להחזיק. הקובץ מכיל את פירוט הפרישה של כל המבנים במדינת ישראל בצורה מפורטת ומעודכנת.

הקובץ מתאר במדויק את המיקום של הבניין, את מספר הקומות, מספר הדירות ועוד. ככל הנראה המידע המועבר כולל גם את תוכניות העבודה של המיזם, היכן הוא מתכנן לפרוס, לפי ערים שכונות ומועדי פרישה.

שלושה עובדים חצו את הקווים

בנוסף, ל"גלובס" גם נודע שבמיזם הסיבים החליטו שלא לפעול משפטית במטרה לעצור את מעברו של העובד לפרטנר. הסיבה לכך שהיא שהיועצים המשפטיים של החברה טענו שהסיכויים שביהמ"ש יתערב וימנע את המעבר הם קלושים, וכי יש שורה ארוכה של תקדימים שמוכיחים זאת. לכן, בפרטנר העדיפו להסתפק בפנייה בכתב לחברה ולעובד, ולהזהיר אותם מפני שימוש במידע.

לא מדובר בפעם הראשונה שבה פרטנר מגייסת עובדים ממיזם הסיבים. בשנתיים האחרונות פרטנר גייסה שני עובדים מ-IBC, כך שבסך הכול מדובר בשלושה אנשי מפתח שמחזיקים במידע רב, רגיש וחיוני בכל הקשור לפריסת תשתיות בישראל ולתכניות העבודה העתידיות של החברה. המעבר האחרון היה הקש ששבר את גב הגמל עבור IBC, והיא בחרה לפנות גם ישירות לפרטנר וגם לעובד עצמו על-מנת להזהיר אותם.

יחד עם זאת, ב-IBC צריכים לשאול את עצמם איך קורה ששלושה אנשי מפתח עוברים לשורותיה של חברה מתחרה. העובד האחרון שעזב עמד לפני פיטורים, לאחר שלא הסתדר עם סמנכ"ל ההנדסה של המיזם, ליפא אוגמן, שאף ניסה להביא לפיטוריו. בכירי החברה התערבו ומנעו את הפיטורים, אולם, ככל הידוע, החיכוכים הפנימיים הובילו אותו לקבל את הצעת פרטנר לעבור לשורותיה.

שתיים רבות, סלקום תפסיד?

הפרשה מתרחשת כאמור בעיתוי בעייתי מבחינת החברה. החברה עומדת להשלים את רכישת המיזם בעתיד הקרוב, והיא מנסה לרתום למהלך גם את פרטנר. שילוב זרועות כזה יכול להיות מחולל תחרות משמעותי בשוק שנשלט כמעט לחלוטין על-ידי הוט ובזק.

כיום פרטנר וסלקום פורסות סיבים באופן עצמאי, ומנסות לחבר כמה שיותר בניינים (גבוהים בלבד) ברחבי הארץ. במקביל הן מנהלות מו"מ ביניהן על שימוש משותף בתשתיות, כך שכל חברה שפורסת סיב, תאפשר לרעותה להשתמש בו, והן ינהלו ביניהן את ההתחשבנות לגבי העלויות.

מרגע שנודע לפני חודשיים כי סלקום מתכוונת להיכנס כשותפה ב-IBC, המו"מ בין החברות הפך להיות על הכול ביחד, גם על השימוש המשותף וגם על השותפות ב-IBC. שתי החברות מעוניינות לייצר מכפיל כוח בתשתיות הסיבים, כך שיוכלו להשיג נגישות למאות אלפי בתים בתוך זמן קצר, ועל ידי כך להפחית את הצורך שלהם בשימוש בתשתיות בזק או הוט לצורך הגעה ללקוחות.

תגובת פרטנר: "אנחנו מברכים על כך שיותר ויותר עובדים רוצים להצטרף להצלחת פריסת הסיבים של פרטנר".

תגובת IBC: "לחברת UNLIMITED צוות עובדים מקצועי, מנוסה והמיומן ביותר בתכנון והקמה של רשת סיבים אופטיים. מסירות העובדים באה לידי ביטוי גם בתקופה המאתגרת שקדמה למזכר ההבנות עם הרוכשים החדשים, וגם בימים אלה בהם אנו עוסקים בהיערכות נמרצת לקראת הרחבה משמעותית של הפרישה. החברה אינה מוסרת ואינה מתייחסת למידע פרטני הנוגע למי מהעובדים או העובדים לשעבר או לצעדים שהיא נוקטת על מנת להגן על נכסיה".

שקט, יושבים למו"מ (פרשנות)

התפוצצות הפרשה מגיעה בעיתוי גרוע מאוד עבור שתי החברות וראשיהן. שוק התקשורת בישראל סובל ממשבר קשה. הרווחיות רק הולכת ויורדת, הדרישה לשירותים מתקדמים גוברת והתשתיות מיושנות. כולם מחפשים דבר אחד - שקט. ולא מדובר רק בפרטנר וב-IBC, גם סלקום היא בעלת עניין בדבר.

דווקא בזמן שהיא מנסה לגייס את פרטנר לשותפות במיזם הסיבים, מתברר שעובד שפרטנר גייסה הפך להיות עבורן קוץ בישבן. הפרשה הזו היא הפיל בחדרי המשא ומתן על השותפות. האמון בין הצדדים נפגע, וזה עשוי להפריע או לעכב את חתימת העסקה.

גם אם הצדדים יחתמו על שמירה על סודיות, אי מו"מ עם צדדים שלישיים ועוד סעיפים שמכתיבים עורכים הדין, בסוף בעסקאות על שותפויות גדולות חייב להיות אמון בין הצדדים. אם זה לא קורה, יש כאן בעיה.

אם נסתכל על העובדות, אין חולק על כך ששלושה עובדים עברו מ-IBC לפרטנר, ושמדובר בעובדים שפרטנר לא גייסה סתם. אלו עובדים שחיים ונושמים פריסת סיבים, ומכירים לפרטי פרטים כיצד עושים זאת.

פרטנר נמצאת באמצע הסתערות של פריסת סיבים אופטיים. היא מאמינה שהדבר שהיא עושה הוא הכי נכון מבחינתה, ולכן המטרה מקדשת את האמצעים. היא רוצה לרוץ קדימה ולשם כך צריך עובדים.

מצד שני, קשה לבוא בטענות כלפי העובדים שבחרו לעבור לחברה המתחרה. הם חוששים לעתידם על רקע אי הוודאות לגבי עתיד המיזם שבשנתיים האחרונות מרחפת מעליו חרב הסגירה, ושאם וכאשר סלקום תיכנס אליו כבעלת השליטה, היא עשויה להחליף את העובדים והמנהלים, ולהביא אנשים חדשים משלה.

הבעיה היא בעיתוי שבו פרטנר בחרה לשלוף את העובד האחרון, כשהשותפות העתידית על השולחן. קצת יותר רגישות לא הייתה מזיקה כאשר היא יושבת למו"מ עם סלקום על כניסה ל-IBC.

למרות הכול, צריך לזכור שמדובר בשוק חופשי. גם IBC גייסה עובדים מחברות מתחרות בעת שהוקמה. אולי לא עובדי מפתח כמו שפרטנר גייסה בשלב הזה, אך מעברי עובדים בין החברות הם לא דבר נדיר וגם מכתבי אזהרה מעורכי דין לא. בחודשים הקרובים נדע האם הפרשה הנוכחית תמנע את השותפות העתידיות או שהצדדים יידעו לשים אותה מאחוריהם.