נשים מתגמלות את עצמן פחות גם כשהן עומדות בראש חברה שהן הקימו

לנשים מייסדות יש פחות מרחב נשימה מזה של הגברים • חברות שנוסדו ע"י נשים מקבלות הרבה פחות כספי הון סיכון בהשוואה לחברות של גברים

לנשים מייסדות יש פחות מרחב נשימה / צילום: שאטרסטוק
לנשים מייסדות יש פחות מרחב נשימה / צילום: שאטרסטוק

פער השכר המגדרי קיים גם בין המייסדים של העסקים העצמאיים שלהם. גם כאשר הנשים קובעות את שכרן, הוא במקרים רבים נמוך ממה שיזמים גברים משלמים לעצמם.

כמה לשלם לעצמך היא שאלה שכל מייסד חברת סטארט-אפ מתחבט בה, בייחוד בשנים הראשונות לעסק. גם עם מימון חיצוני, המזומן הוא בהיצע מוגבל, ויזמים מתחילים צריכים לשקול כמה להשקיע בבניית העסק ובגיוס כוח אדם מוכשר, מול משכורת שהיזם יוכל לחיות איתה.

לנשים מייסדות יש פחות מרחב נשימה מזה של הגברים. חברות שנוסדו על ידי נשים מקבלות הרבה פחות כספי הון סיכון בהשוואה לחברות של גברים. בנוסף, על נשים יזמיות יש לחץ נוסף, שלא להצטייר בעיני המממנים שלהן כראוותניות מדי.

זה מתחיל מוקדם
 זה מתחיל מוקדם

לכן, נשים כאלה כותבות לעצמן המחאות נמוכות בהרבה מאלה של העמיתים שלהן. בניתוח של יותר מ-160 חברות פרטיות בשלב מוקדם, כאלה שגייסו פחות מ-15 מיליון דולר במימון של משקיעים, מצאה חברת מחקרי השכר תלנדר קוסלטינג מסאן פרנסיסקו שהמנכ"לית/מייסדת הממוצעת שילמה לעצמה משכורת שנתית של 179,444 דולר מול 232,659 דולר ששילם לעצמו המנכ"ל-מייסד הממוצע.

הממצאים עולים בקנה אחד עם סקר של יותר מ-2,500 יזמים שערכה חברת תוכנת החשבונאות מבוססת הענן פרשבוקס, שמצא שנשים עצמאיות לוקחות הביתה שכר שנתי ממוצע של 56,184 דולר, 28% פחות מעצמאים גברים. מייסדות עסקים נוטות אמנם לפעול בתחומים פחות טכנולוגיים ופחות רווחיים, אבל נתוני FreshBooks מראים שהפער המגדרי נשמר גם בין מייסדים למייסדות באותו תחום, ועם מספר לקוחות דומה.

הסיבה הגדולה לפערי השכר, ההון סיכון שמממן את העסקים החדשים, היא מכשול מפרך לנשים שהן יזמיות. בשנה שעברה, חברות סטארט-אפ עם מייסדות נשים בלבד קיבלו 1.9 מיליארד דולר, רק 2.2%, מעוגת ההון סיכון הכוללת שהייתה 85 מיליארד דולר בארה"ב, לפי נתוני PitchBook, שמתחקה אחרי כספי הון סיכון. עם פחות כסף לתשלום שכר, הראשונים שמהדקים את החגורה בחברות מתחילות הם הבוסים משני המינים, לפי עדויות שלהם.

אבל עניין ההשקעות יכול להשפיע על שכר המייסדים גם בדרך עדינה יותר. נשים רבות שפותחות חברות הן טירוניות במשחק הסטארט אפ, אומרת לזלי פיינזייג, מייסדת ומנהלת "ברית הנשים המייסדות", רשת שמסייעת לחברות סטארט-אפ שמקימות נשים לגייס משקיעים ולקבל גישה רחבה יותר למימון. "הן במצב קשה יותר כשהן מגייסות כסף", היא אומרת, "אין להן הרשתות החברתיות והקשרים שיש למייסדים מנוסים יותר".

בנסיבות אלה, נשים יזמיות חשות את הלחץ של המשקיעים להפגין רגישות מוגברת לתקציבים, אומרת שרה שיהאן, אחת ממייסדות ברייבלי מניו יורק. זו פלטפורמה שמחברת בדיסקרטיות עובדים במצב של לחץ בעבודה לקואוצ'רים שיכולים להקל לחץ, ומדובר בשלל מצבים, מהטרדות מיניות עד יחסים מתוחים עם הבוס. "הדבר האחרון שאת רוצה הוא להיתפס כמישהי שמבזבזת בראוותנות סכומים גדולים", היא אומרת.

מינה יו, מייסדת החברה הירוקליפ מסיאטל, אומרת שהיא המתינה עד שהיא מכרה 100,000 יחידות מהמוצר שלה לפני שהיא שילמה לעצמה שכר שנתי של "פחות מ-100,000 דולר" בשנה שעברה.

כמו כמה נשים מייסדות שהיא מכירה, היא אומרת, היא רצתה להוכיח למשקיעים את הצלחתה לפני חשיבה על שכר גבוה יותר. היא היססה גם בגלל הדומיננטיות של מגזר הטק הגברי בסיאטל. "הרגשתי במצב נחות יותר כי היה לי מוצר לא טכנולוגי" - סיכת עם וו מסתובב שאפשר לתלות עליה מפתחות או טלפון וכו'.

היא אומרת שהיא גילתה כמה מעט היא שילמה לעצמה בהשוואה למייסדים אחרים השנה, כשהיא אספה נתונים על שכר מייסדים של חברות בשלב הקמה דומה לזה שלה. השכר שלהם נע בין 120,000 ל-250,000 דולר בשנה. כולם פרט לאשה אחת היו גברים, ולרובם לא היו הכנסות כמו להירוקליפ.

כשהיא הציגה את הנתונים למועצת המנהלים שלה והזכירה להם כמה היא מרוויחה, הדירקטורים הורו לה להעניק לעצמה העלאת שכר. השכר שלה עולה כעת על 100,000 דולר, אבל נשאר בקצה התחתון של הטווח 120,000-250,000 דולר.

כמה נשים מייסדות חשות תסכול מכך שעמיתיהן הגברים מקבלים יותר חופש בקביעת השכר שלהם.

מלורי ברודי אומרת שאחרי שהיא ושותפתה לורן לייק השיגו תמיכת כספי "אנג'לים" ראשונית לחברת תוכנת הבניין שלהן בריג'יט מאונטריו (קנדה) ב-2013, הן קבעו לעצמן שכר ראשוני של 32,000 דולר קנדי (25,000 דולר ארה"ב) בשנה. "זה היה ממש מבוסס על כמה אנחנו צריכות כדי לשלם דמי שכירות ולקנות קצת אוכל", היא אומרת.

כשהן השיגו יותר לקוחות ויותר מימון, הן העניקו לעצמן העלאות שכר הדרגתיות, כשהן עוקבות אחרי נתוני שכר של מייסדים אחרים שהן הכירו לאורך דרכן. ברודי אומרת שהיא הבחינה בכך שמייסד אחד שהיא הייתה איתו בקשר רציף דיווח על יותר מימון ושכר גבוה יותר מכפי שהיא ולייק שילמו לעצמן, למרות שהוא ניהל חברת תוכנת עסקים דומה לזו שלהן.

כשהיא ולייק השיגו מימון של 500,000 דולר קנדי, לדוגמה, החברה של אותו מייסד השיגה 6 מיליון דולר קנדי ממשקיעים. כשהן העלו את שכרן ל-50,000 דולר, הוא קיבל 150,000 דולר.

"היינו באותו שלב, עם אותן הכנסות, והכול היה אותו דבר", אומרת ברודי, שלא מסרה מה שכרה הנוכחי. "ההבדל היחיד היה שהוא היה מסוגל לגייס הרבה יותר כסף".