מאבטחה לרפואה: היזם שרוצה להקים את בית החולים של העתיד

עיסאם אבאדיר הוא שותף ומנכ"ל של קרן השקעות בינלאומית בתחום הבריאות, שאחד ממיזמי המפתח שלה הוא בית חולים מקוון

מיהם הגורמים שמתאימים ביותר להקמת בית החולים החדש והמקוון של העתיד? האם אלה אנשי מערכת הבריאות הקיימת? אנשי תעשיית הביומד שהתפתחה מתחום המכשור הרפואי אל עולם הבריאות הדיגיטלית? מנהלי ומנתחי מערכות גדולות שיכולים לחזות את הצרכים של בית החולים העתידי? או אולי אנשי טכנולוגיה שכבר מחשבו מערכות גדולות אחרות, שלא מעולם הבריאות?

קרן בינלאומית בשם Aspire Ventures שהוקמה על ידי אנשי טכנולוגיה, מדיה, תעשייה מסורתית ואפילו נדל"ן, החלה את דרכה בתחום השקעות האימפקט בכל התחומים, אולם עם הזמן היא החליטה להתמקד בתחום הבריאות.

מנהליה אולי אינם "החשודים המידיים" להשקעות בתחום, אבל הם רשמו כבר מספר השקעות מוצלחות. כעת הם מגייסים קרן שנייה בהיקף של 300 מיליון דולר, גיוס שאותו הם מצפים לסיים לקראת סוף הרבעון הראשון של 2019. הם מחשפים גם השקעות בישראל, וכבר נמצאים בתהליכי סגירת עסקה להשקעה בחברה ישראלית ראשונה.

עיסאם אבאדיר, שותף בכיר ומנכ"ל הקרן, מגיע לישראל עם עבר מעניין. "אני ממוצא מצרי, קופטי נוצרי. המשפחה שלי עברה לארה"ב כשנאצר עלה לשלטון הלאים את כל המשאבים שלנו. למשפחה שלי הייתה חווה גדולה, השניה בגודלה במצריים. בן לילה - ואני מתכוון ממש בן לילה - נותרנו בלי כלום. המשפחה יצאה ממצרים עם 50 דולר. אני נולדתי וגדלתי בניו יורק". הוא מוסיף כי "תמיד היה לי קשר טוב עם יהודים. בחתונה שלי ניגנו הבה נגילה כי זה מה שהלהקה הכירה".

אבאדיר למד ניהול ומתמטיקה ב- MIT , אחר כך משפטים, ואחר כך היה יזם סדרתי בתחומים כמו קריפטוגפיה, דחיסה ומחשוב עוצמתי. "מכרתי לאינטל את חברת AppMobi , חברה מתחום אבטחת הסייב (בסכום שלא פורסם). בעקבות האקזיט החלטתי להקים את אספייר, כקרן אימפקט, ועם הזמן מצאנו עצמנו עוסקים יותר ויותר בתחום הבריאות, עד שהחלטנו להתמקד בו על חשבון התחומים האחרים".

דוגמה אחת שחשוב לאבאדיר להזכיר נוגעת לטיפול בסכרת. "חברת Tempo Health פיתחה אלגוריתם המתאים אישית את הטיפול התרופתי בסוכרת. המערכת הזו פועלת בתחכום רב - היא מייצרת 5,000 נקודות מידע פר מטופל ביום. התוצאה היא מדהימה - ההמלצה היא טובה יותר משל רופא".

אחד ממיזמי המפתח של הקרן הוא בחברת Clio, בית חולים מקוון. "קודם אתה נכנס לתהליך של סריקת ממצאים ותשאול בבית, ולאחר מכן אתה מקבל הנחיות לבדיקה עצמית. מדובר במערכת שפועלת תחילה טלפונית ומקוונת, ואחר כך פיזית, לאו דווקא בבית חולים. מעבר לכך יהיה לה בית חולים ייעודי למקרים הדחופים באמת, ולניתוחים חדשניים במיוחד, כולל ניסיוניים. חוויית המטופל וגם חוויית הצוות תהיה אחרת". ההשקה מתוכננת לרבעון השני של 2019.

בנוסף, יש לחברה בפורטפוליו מיזם שפיתח שיטה חדשה לניטור לביש, מיזם לשיפור פענוח אוטומטי של בדיקות הדמיה, וכן מיזם אחד מתחום הפינטק שאינו קשור לרפואה.

עד כמה קל לגייס הון לקרן כמו שלכם?

"אנחנו מאוד שונים ולא מסתירים זאת. לרוב קשה יותר לגייס לקרן אימפקט, אבל בתחום הבריאות זה מתגלה כיתרון".

הסניף ישראלי של אספייר

הסניף הישראלי של הקרן הוקם ב-2018, אולם עוד לפני כן הפעילה רונית קורן בר-ניר את הפעילות הישראלית של החברה, בתפקיד Venture Partner . "אני מגיעה מתחום ההייטק, הייתי מראשוני חברת ECI , וב-2006 הקמתי את קרן בטרי וונצ'רס, שראשיתה מזכירה לי מאוד את מה שקורה עכשיו באספייר. עבדתי גם בחברת המסחור של מכון וולקני, ושימשתי כדירקטורית במכבי וביטוח איילון, וכן במספר חברות נוספות, כולל בתעשיית הפוד טק, בין היתר במקרה בסינגפור. היום אני משקיעה את רוב זמני באספייר", אומרת בר-ניר.

כמה ישראל משמעותית לקרן?

אבאדיר: "אני מגיע כל כמה חודשים לישראל, ואנחנו ממשיכים להגדיל את הנוכחות שלנו כאן. אנחנו מרגישים שיש לנו את היכולת לגשר עבור חברות ישראליות על התהום של ההשקה של מוצר בשוק האמריקאי ושיווקו שם. זו מטלה קשה לכולם, אך למי שמגיע מבחוץ - במיוחד".

במצריים יש היום ביומד?

"לא כמו כאן, אבל בוודאי אמשיך להתעניין מה אפשר לעשות במצריים".

ואתה חוזר לפעמים למצרים?

"באופן אישי לא הייתי מזמן, אבל הייתי נוסע לעיתים קרובות כילד, כי אבא שלי עבד באו"ם. הייתי רוצה שהילדים שלי יבקרו במצרים, אבל הזיכרונות שהייתי רוצה להראות להם קשורים יותר לימים אחרים".