מנכ"ל משרד התקשורת: "ההפרדה המבנית בבזק טובה לתחרות"

נתי כהן התייחס לראשונה בוועדה לביקורת המדינה לדוח מבקר המדינה שחשף את הליקויים ברפורמת השוק הסיטונאי, ואמר כי הליקויים מתוקנים בשיטתיות • "ההפרדה תבוטל רק לאחר קיומה של תחרות אפקטיבית בשוק"

מנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן חשף היום (ב') בוועדת הביקורת לענייני המדינה את פעילות המשרד בעקבות דוח מבקר המדינה על הסדרת שוק התקשורת הקווי. מדובר בדוח שחשף את הכשלים בעבודת המשרד בכל הקשור לטיפול ברפורמת השוק הסיטונאי והצביע על כשלים שהעלו סימני שאלה מטרידים בדבר הקשר בין בזק למשרד התקשורת בתקופתו של מנכ"ל המשרד לשעבר שלמה פילבר.

בדיון היום בוועדה תיאר כהן את עבודתו של הצוות לתיקון הליקויים שהתגלו בדוח. לדבריו, הצוות מקיים דיונים קבועים ועוקב אחר תיקון הליקויים כאשר חלק גדול מהליקויים כבר טופל ואחרים נמצאים עדיין בטיפול. הליקויים בדוח היו רבים: החל מליקויים בתיקי השירות לשירותים השונים, המשך במבנה חבילות האינטרנט שיצרו עיוותים בשוק, כמו הבאנדל ההפוך של בזק, וכלה בהיעדר מדיניות מסודרת בנושא השקעות ברשתות הסיבים האופטיים, והיעדר מדיניות בכל הקשור לנושא ביטול ההפרדה המבנית בבזק. כהן אמר שכל הנושאים מטופלים וחשף זאת במצגת שהראה לחברי הוועדה.

הצגת עבודת המשרד בנושא הדוח הצביעה על החשיבות שרואה בכך המשרד וזאת לנוכח הביקורת הקשה של מבקר המדינה, ובמיוחד על רקע החקירות של המשטרה והרשות לניירות ערך שחשפו כיצד משרד התקשורת עבד עבור בזק. החקירה טלטלה את ראשי המשרד והשפעותיה ניכרות עד היום.

כהן אמר בוועדה: "נכנסתי לתוך התפקיד מתוך מטרה לקדם את תחום התשתיות לתקשורת שיהיה במקום ראשון בעולם. אחד הדברים הראשונים שעשיתי היה לקרוא את הדוח המדובר כאן והמשרד כבר עסוק במימוש הלקחים על ידי צוות תיקון ליקויים ואנו גם מנהלים מעקב אחר התקדמות המשימות כל שבועיים. המנכ"ל ציין כי ניכרת התקדמות משמעותית בהאצת פריסת התשתיות על ידי ספקיות השירות, התחלת פעילות שוק סיטונאי ברשת הוט, חידוש עבודת צוות במתכונת לבחינת עדכון חובת ההפרדה המבנית בקבוצות בזק והוט ועוד".

מנכ"ל המשרד הוסיף: "ההפרדה המבנית בבזק טובה לתחרות; מה שעומד לנגד עינינו הוא ביטולה של ההפרדה רק כששוק התקשורת יפתח לתחרות משמעותית. כל הדברים נעשים עתה בידיים נקיות יחד עם האוצר והדרג המקצועי הוא זה שמוביל את קבלת ההחלטות במשרד".

יו"ר הוועדה, ח"כ שלי יחימוביץ': "אמש שוחח איתי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, וביקש ממני, בפעם השנייה, לבטל את הדיון מחשש לשיבוש החקירה בעניין תיק 4000. בפעם הקודמת, לפני שבעה וחצי חודשים, נעניתי לבקשתו, לאור התרשמותי כי החקירה תסתיים תוך זמן קצר. ואולם, הפעם הבהרתי ליועץ כי בכוונתי לקיים את הדיון, כיוון שסוף החקירה לא נראה באופק, ואין סיבה לסרס עוד את עבודת הכנסת ולא לדון בדוח כה חשוב ומשמעותי לציבור. נעניתי לבקשת היועץ שלא לזמן את נציגי משרד המשפטים, או את מי שעשוי לשמש עד בפרשה. ואכן, בדיון היום התברר כי אפשר בהחלט לקיים דיונים בוועדת ביקורת בלי לפגוע בחקירת המשטרה. קיבלנו התחייבות חשובה ממנכ"ל משרד התקשורת נתי כהן, ולפיה לא תקודם ההפרדה המבנית בבזק ללא תחרות משמעותית. עוד שמענו הבהרה מפורשת מרשות המיסים, כי חל איסור על בזק לקזז את הפסדיה של YES ללא מיזוג מבני מלא ומוחלט. אני רוצה לשבח את משרד מבקר המדינה על דוח דרמטי וחשוב, שהמתואר בו אכן התפתח לכדי חקירות - הן של הרשות לניירות ערך, והן של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה). הדוח הזה הוא דוגמה חיה לחשיבותה של ביקורת בזמן אמת, ולמניעתם של מעשים פליליים וחמורים ביותר, שנועדו להעשיר עוד יותר אדם אחד בלבד - שאול אלוביץ'".

צביקה בראל, ראש תחום מיזוגים ופיצולים ברשות המיסים: "בפקודת מס הכנסה נקבע שכדי למזג חברות צריך לעמוד בתכלית כמה דברים ואנו בדקנו וראינו שזה לא ייתכן ולכן הבהרנו לבזק מפורשות שאסור לה לקזז את הפסדי YES ללא ביטול מלא ומוחלט של ההפרדה המבנית בבזק ואין די בהפרדה תאגידית".