למה כל רשתות האופנה הולכות להעלות מחירים בקרוב?

משרד הכלכלה רוצה להעלות את המכס על בגדי נשים; בסוף השבוע נפגשו ראשי ענף האופנה עם מנכ"ל המשרד בניסיון לבלום זאת • קמעונאיות האופנה ממתינות בדריכות להכרעת שר האוצר בנושא: "בלתי נתפס שהכול מנוהל חודשיים לפני תחילת השנה. נוצר מצב שאין שום ודאות, אנחנו עם הזמנות באוויר"

שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר
שר הכלכלה אלי כהן / צילום: איל יצהר

דריכות בענף האופנה על רקע התוכנית של משרד הכלכלה להחזיר את המכס על יבוא בגדי נשים לישראל. ל"גלובס" נודע כי ההמלצה של משרד הכלכלה כוללת החזרת מכסים על 10 פריטי לבוש לנשים, בהם יש "ייצור מקומי בהיקף העולה על 20% מנתח השוק".

עוד נודע כי בסוף השבוע האחרון נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, וראשי רשתות האופנה נפגשו עם מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, והציגו את טענותיהם נגד ההמלצות של משרד הכלכלה להחזיר את מכסי המגן על פרטי הלבשה לנשים שמיובאים לישראל.

ברשתות האופנה ובאיגוד לשכות המסחר חוששים ומתוסכלים מהמהלך שצפוי בתחילת השנה הבאה, ובמסגרתו יועלה המכס בשיעור של 6%-12%, דבר שיוביל לטענתם לעליית מחירים לצרכן ולבלימה של מגמת הורדת המחירים שהתרחשה מתחילת השנה האחרונה בשיעור של כ-7%, אשר התאפשרה, בין היתר, בזכות קביעת מכסי המגן על 0%.

בפגישה עם מנכ"ל משרד הכלכלה השתתפו בין השאר מנכ"ל פוקס, הראל ויזל; יו"ר אסתי לאודר ישראל, אורן רווח; סמנכ"ל הכספים של קסטרו, רון רוטר; והמנכ"ל והבעלים של פקטורי 54, רוני אירני; שהזהירו כי "העלאת מכסי המגן תוביל למשבר אמון בין ראשי הענף לממשלה".

לין טען בדיון כי העלאת המכסים למען הגנה על יצרני טקסטיל קטנים תפגע בכלל ציבור הצרכנים בישראל בשל עליית המחירים שתגרור. הוא ציין כי אם היצרנים המקומיים בתחום זה היו זולים, היה בכוחם להתמודד בהצלחה עם יבוא מתחרה, והם לא היו זקוקים כלל להגנת מכס.

על רקע נתונים אלה, לין פנה כבר לפני כחודשיים לשר האוצר משה כחלון בבקשה שיורה על הפיכת הוראת השעה, שמתוקפה הוחלה הורדת המכסים, להוראת קבע באופן שיבטיח ודאות ויציבות לרשתות האופנה. מדובר בסוגיה קריטית עבור ענף האופנה בישראל, בתקופה בשנה בה נדרשות הרשתות הגדולות, דוגמת פוקס, קסטרו, גולף ואחרות, לקבל החלטות לגבי תקציבים ומלאים לקראת השנה הבאה. גורמים בכירים בענף האופנה אמרו ל"גלובס" כי "בלתי נתפס שהכול מנוהל חודשיים לפני תחילת השנה. נוצר מצב שאין שום ודאות, בזמן שאנחנו עם הזמנות באוויר". 

איגוד לשכות המס
 איגוד לשכות המס

בענף טוענים כי ההבטחה שניתנה להם בשנה שעברה היא כי אם מחירי הבגדים אכן ירדו, באוצר יאריכו את הפטור ממכס, וכעת, על אף שהמחירים ירדו, ההמלצה היא להחזיר את הפטור. "לא הגיוני שיעלו את המחירים לכל המדינה בשם קבוצה יצרנים מקומיים", הוסיפו הגורמים.

גורמים באוצר אישרו ל"גלובס" כי סוגיית החזרת המכס על מוצרי טקסטיל מעוררת דילמה בין הרצון להגן על היצרנים המקומיים, לרצון להוזיל את יוקר המחיה על-מנת להקל על בעלי הכנסות נמוכות וזוגות צעירים. את הטיפול בנושא מרכזת סגנית הממונה על התקציבים לעניינים כלכלה, שירה גרינברג.

בכל אופן, תקציב 2019 שאושר זה מכבר מתבסס על ההנחה כי הוראת השעה שתפוג בסוף 2018 תוארך גם ל-2019. יחד עם זאת, אפשר להניח כי באגף התקציבים באוצר היו שמחים להחזיר את המכס, בשיעור של 6%, שהניב עד לביטולו הכנסה שנתית לאוצר המדינה של כ-400 מיליון שקל. הצורך בהכנסה זו גדל מאוד בעקבות החתימה בשבוע שעבר על ההסכם להעלאת שכר השוטרים, הסוהרים וגמלאי זרועות הביטחון, שצפויה לעלות לאוצר המדינה כמיליארד שקל ב-2019, ואשר המקור התקציבי שלה עדיין אינו ברור. מדוברות משרד אוצר נמסר כי "נעשית עבודה בדרגים המקצועיים של משרד האוצר לבחינת ההשפעה, ולאחר מכן תתקבל החלטה".

הורדת מכסי המגן למוצרי צריכה ולמוצרי טקסטיל החלה בינואר השנה, במסגרת התוכנית "נטו הוזלות" של שר האוצר משה כחלון. לפי נתוני איגוד לשכות המסחר, מאז הסרת המכסים חלה ירידה של יותר מ-7% במחיר מוצרי הלבשה וירידה של יותר מ-14% במחירי מוצרי ההנעלה.

בענף האופנה מתוסכלים מהתוכנית של משרד הכלכלה וממתינים בחשש להכרעה של שר האוצר בסוגיה, על אף שהם מעריכים כי באוצר יאמצו את ההמלצות. גורם בכיר נוסף בענף האופנה אמר כי "אני לא מאמין שדווקא כחלון, שחרט על דגלו את הורדת יוקר המחיה, יחשוב בכלל על החזרת המכס. הרי במדד האחרון שפורסם ראו רק עד כמה מחירי הביגוד ירדו בגלל הורדת המכס".

גורמים במשרד הכלכלה אמרו ל"גלובס" כי ההחלטה להעלות את המכסים לגובה שבין 6% ל-12% תוגבל לפריטי לבוש ספציפיים - בעיקר לנשים - ונועדה להגן על יצרנים מקומיים שנפגעים מהיבוא הנרחב, כמו גם מהקניות המקוונות, קשיי מימון ועוד.

לדבריהם, פריטים רבים כאלה מיוצרים בתעשיית הטקסטיל הישראלית, לרוב במתפרות קטנות. לטענת משרד הכלכלה, מדובר ביצור בהיקפים משמעותיים, שכן בענף מועסקים כ-3,000 עובדים ובתחומי הרשות הפלסטינית עוד כמה עשרות אלפים, בעיקר בפריפריה.

ההחלטה על העלאת המכסים התקבלה בין היתר על בסיס עבודת ניתוח שהוכנה על-ידי חברת KPMG סומך-חייקין, שקבעה כי ייצור הבגדים בארץ מבוסס על מודל עסקי בר-קיימא. בתגובה לבקשת "גלובס" לקבל את עבודת הניתוח עליה מתבססות ההמלצות, נמסר ממשרד הכלכלה כי "מדובר בעבודה פנימית שאין ביכולתנו לתת אותה".

גורם בכיר במשרד הכלכלה הבהיר כי מטרת מכסי המגן המתוכננים היא לספק הגנה לייצור מקומי שיגווע בהימשכות היבוא החופשי של מוצרי טקסטיל, וכי מכס על תעשיית האופנה בשיעורים דומים נהוג גם בארה"ב ובאירופה. זאת, בין השאר, משום ש"לתעשיית אופנה מקומית יש כדי לשקף תרבות וערכים נוספים". לטענת הבכיר, הוראת השעה שמתוקפה הוסרו מכסי המגן על שאר המוצרים במסגרת "נטו הוזלות" תוארך, כך שניתן יהיה להמשיך ולייבא אותם בלי מכס.