ביהמ"ש נענה לבקשת החברה: נתן צו הקפאת הליכים לכים ניר

זאת למשך 60 ימים • עו"ד ניצה פוזנר מונתה כנאמנת לתקופת הקפאת ההליכים

מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה
מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה

בית המשפט המחוזי מרכז-לוד (השופטת עירית וינברג-נוטוביץ) נעתר היום (ג') לבקשת חברת כים ניר, שמפעילה את טייסת הכיבוי היחידה בישראל, והורה על מתן צו להקפאת הליכים בקשר לחברה למשך 60 ימים. במסגרת ההחלטה הורתה השופטת נוטוביץ על מינויה של עו"ד ניצה פוזנר ממשרד סלומון, ליפשיץ ושות', לשעבר יו"ר דירקטוריון התעשייה הצבאית, כנאמנת של חברת כים ניר בתקופה ההקפאה.

הבקשה להקפאת הליכים הוגשה בשם החברה על-ידי עו"ד יריב שי ישינובסקי ממשרד קנולר ושות', אשר כתב בבקשה כי באחרונה פנו לקבוצה מספר בלתי מבוטל של פונים שמתעניינים ברכישתה. לדבריו, בין הפונים גם חברות מסחריות מוערכות שגילו רצינות במהלך ואף הביעו נכונות לשקול בחיוב את האפשרות להעמיד לכים ניר הלוואה לטווח קצר.

בבקשה נכתב כי בנק אגוד, שהוא הגורם המממן של הקבוצה, צמצם את מסגרת האשראי שלה, כך שהחברה אינה יכולה לעמוד בתשלומים השוטפים שלה, ונושי הקבוצה החלו לנקוט נגדה מהלכים חד-צדדיים כגון עיקולים.

עוד נכתב בבקשה כי "המשך הפעלתה של הקבוצה הוא בעל חשיבות לאומית של ממש, שכן היא מהווה את טייסת הכיבוי היחידה של מדינת ישראל, והפסקת פעילותה משמעה הותרת מדינת ישראל בלי כיבוי אווירי וסיכון של חיי אדם".

טייסת הכיבוי היחידה בישראל

נזכיר כי "גלובס" חשף לפני כשבועיים את המצוקה שאליה נקלעה כים ניר בעקבות קשיים בהשלמת עסקה למכירת החברה. כים ניר מעסיקה 120 עובדים, אשר בשל המשבר שאליו נקלעה החברה טרם קיבלו את משכורות חודש ספטמבר. בשל כך ההסתדרות הכללית הכריזה בתחילת השבוע שעבר על סכסוך עבודה בחברה, שנוסף על היותה המפעילה היחידה של טייסת הכיבוי בישראל, נחשבת מובילה בתחום התעופה החקלאית בישראל.

למרות הכרזת ההסתדרות, בית המשפט המחוזי מרכז הוציא לפני יומיים צו שמונע מעובדי כים ניר להשבית את פעילות החברה, לרבות טייסת הכיבוי שהיא מפעילה המדינה. כאמור, העובדים נערכו להשבתת החברה בעקבות אי-תשלום משכורות ספטמבר, וכן במחאה על כך שהחברה לא מפרישה לקרנות הפנסיה וההשתלמות שלהם מזה כחצי שנה, לאחר שנקלעה לקשיים.

טייסת הכיבוי האווירי של החברה הוקמה בעקבות אסון השריפה בכרמל ב-2010. את מטוסי הכיבוי רכשה אלביט מערכות במסגרת עסקה שעשתה עם המדינה, והיא התקשרה עם כים ניר למען הפעלה מבצעית של הטייסת, כקבלנית משנה שלה.

יצוין כי במהלך השבועות האחרונים, שמתאפיינים בעיקר בחוסר ודאות ובמתח רב בקרב עובדי כים ניר, טייסת הכיבוי פעלה באופן נרחב בכיבוי שריפות בדרום בעקבות הפרחת בלוני תבערה מכיוון הרצועה. בסוף השבוע האחרון הופעלו ביישובי עוטף עזה לא פחות מ-6 מטוסי כיבוי.

בבקשת הפירוק שהגישו עובדי כים ניר, באמצעות עו"ד גלילה ואלון הורנשטיין, נטען כי לכים ניר יש חובות לנושים ולצדדים שלישיים בהיקף כולל של כ-40 מיליון שקל, לא כולל הלוואות בעלים בהיקף של 25 מיליון שקל נוספים. היקף החוב שצברה החברה לעובדיה ולרשויות הוא כ-10 מיליון שקל.

באי-כוחה של כיר ניר, עורכי הדין יריב שי ישינובסקי וכרמי לייבוביץ, מסרו בתגובה: "אנו מברכים על החלטת בית המשפט להיעתר לבקשה למתן צו הקפאת הליכים בעניינה של הקבוצה ועל כך שהייתה הסכמה פה-אחד למתן הצו. כמו כן, אנו שמחים על כך שבית המשפט קיבל את עמדתנו לעניין צו המונע את שביתת העובדים שהוגשה השבוע, לפיה אין לאפשר לעובדים לשבות אפילו לא ביומיים הקרובים, ובכך למנוע את העמדת הנאמנת שמונתה על-ידי בית המשפט בפני עובדות בלתי מוגמרות".