סכסוך בין סטימצקי למודן: מורידה מהמדפים את ספרי ההוצאה

רבי-מכר של מודן ימשיכו להימכר בחלק מסניפי סטימצקי עד לגמרי המלאי, אך ספרים רבים מפונים מהחנויות ומוחזרים להוצאה • מודן היא אחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל

סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי
סניף סטימצקי / צילום: תמר מצפי

סכסוך בין הוצאת מודן לרשת סטימצקירשת הספרים הגדולה בישראל: ל"גלובס" נודע כי רשת הספרים מורידה מהמדפים ספרים של הוצאת מודן-כתר. בחלק מהסניפים רבי-מכר ימשיכו להימכר עד לגמר המלאי, אולם ספרים רבים של ההוצאה מפונים מהחנויות ומוחזרים להוצאה.

לא ברור מה הרקע לסכסוך שהתעורר בימים האחרונים, בעיקר לאור העובדה שמודן מחזיקה בשליש מהבעלות על הרשת המתחרה צומת ספרים, שלה כ-100 סניפים ברחבי הארץ. הוצאת מודן היא חלק מקבוצת מודן, שבבעלותה גם נמצאת הרשת באג לציוד מחשבים ומולטימדיה.

סטימצקי פרוסה ב-141 סניפים. בשנת 2014 רכשה את השליטה ברשת חברת ג'י גרופ שבשליטת יפית גרינברג מקרן מרקסטון שרכשה את הרשת בשנת 2006.

מודן נוסדה ב-1970 על-ידי עודד ושולה מודן, והיא פועלת ממושב בן-שמן. ההוצאה מונה כ-70 עובדים. ב-1973 חברו אשר ביתן, אהד זמורה ועודד מודן ויצרו את "זמורה-ביתן-מודן". שותפות בה הייתה חברה מודן עד לשנת 1982.

ב-2016 רכשה הוצאת מודן את הוצאת כתר ספרים. המהלך הזה הגיע 10 שנים אחרי שכתר וסטימצקי מיזגו את פעילויות ההוצאה לאור וההפצה שלהן - מיזוג שפורק אחרי שנתיים בלבד בטונים צורמים.

לא מדובר בסכסוך ראשון בענף: ב-2009 התעורר סכסוך בין סטימצקי ובין הוצאת כנרת-זמורה-ביתן (המחזיקה בשליש הבעלות של צומת ספרים) - אחרי שההוצאה האשימה את סטימצקי בצמצום שטח המדף לספריה. סטימצקי טענה מנגד כי ההוצאה הרעה את תנאי ההתקשרות עמה. הסכסוך הזה נמשך מספר חודשים.

לא מדובר בסכסוך של מה בכך, כיוון שמודן נחשבת לאחת מהוצאות הספרים הגדולות בישראל, ובאמתחתה שורה של רבי-מכר לצד יותר מ-10 אלף ספרים. הוצאת מודן שותפה בהוצאות אריה ניר, עגור, חרגול, אוקיינוס (סדרת הרפתקה), הכורסה וקרפד (גיל חובב) וכן מפיקה ומשווקת את ספרי משרד הביטחון-ההוצאה לאור (בהם גם ספרי האוניברסיטה המשודרת). מודן מפעילה מערך שיווק והפצה עצמאי, וספריה נמכרים ברשתות הספרים (בהן שולטות סטימצקי וצומת ספרים). לצד זאת, ספריה נמכרים גם ברשתות מזון, בחנויות נוחות בתחנות דלק, ברשתות לציוד משרדי, ברשתות צעצועים ובאתרים שונים באינטרנט.

סטימצקי והוצאת מודן נמסר סירבו להגיב.