אג"ח בריבית משתנה כחלופה לזהב

המניות והאג"ח החלו לנוע מטה - מדד אג"ח בריבית משתנה יכול להיות עוגן טוב

ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס
ג'רום פאואל, יו"ר הפדרל ריזרב / צילום: רויטרס

היכן אפשר להסתתר בעולם שבו שוקי האג"ח ושוקי המניות יורדים לפתע בצוותא, ועקום תשואות האג"ח משתטח?

בשבועות האחרונים נשבר אחד מדפוסי ההתנהגות החזקים ביותר בשווקים הפיננסיים - המניות והאג"ח התחילו לנוע ביחד כלפי מטה, בניגוד ל"תנועת מספריים" הרגילה של השווקים. תנועה כזו, במידה ותימשך, עלולה להשאיר את המשקיעים חשופים לסיכונים, גם אם נקטו באסטרטגיית הפיזור בין האפיקים השונים. ב-20 השנים האחרונות נרשמו רק 3 תקופות כאלו של שבירת הקשר בין המניות לאג"ח ובכל פעם הן הצביעו על התחממות יתר בסביבת האינפלציה.

שוק האג"ח האמריקאי (Treasuries) מוטרד - נתוני האינפלציה בפועל מטפסים. הכלכלה אמנם ממשיכה להיראות חזקה, אך פה ושם מתפרסמים נתונים חלשים יותר. שיעור האבטלה נמצא בשפל של 49 השנים האחרונות וניתן לסכם שהגיע קרוב מאוד למצב של תעסוקה מלאה. אחרי התמהמהות מתמשכת, השכר סוף-סוף מתחיל לעלות.

הפד נחוש להמשיך במדיניות "הקיפול" המוניטרי - כלומר, להמשיך בהעלאות הריבית, אבל נראה כי לנשיא האמריקאי, דונלד טראמפ, יש אי אלו הסתייגויות. באחרונה הוא ביקר את העלאות הריבית "הנמרצות" של יו"ר הפד, ג'רום פאואל, אך ספק אם יצליח לשנות את המדיניות וגם אם כן, ניתן להניח כי השוק יתמחר את הריבית "הנכונה", גבוהה יותר.

ברקע, מתחוללת לה "מלחמת הסחר" שמאיימת לייקר את המוצרים המיובאים, לא רק לצרכנים אלא גם ליצרנים. התייקרות חומרי הגלם יחד עם עליית השכר עשוות לשחוק את שולי הרווח של החברות. אם לא די בכך, מחירי הנפט זינקו, כנראה על רקע הסנקציות על אירן, וגם הם מוסיפים לא מעט שמן למדורת החששות לגבי היכולת של הכלכלה האמריקאית להתמודד עם הסיכונים האינפלציוניים. ארה"ב נמצאת בעיצומה של עונת הדוחות השלישית והמשקיעים בוחנים בקפידה את היערכות החברות לשינוי בסביבה העסקית.

התחממות המחירים צפויה להימשך

הפחתת שיעורי המס לחברות וליחידים בהיקף של 1.5 טריליון דולר ל-10 השנים הבאות, לצד גידול בהוצאות הממשלה, כבר הגדילה את הגירעון האמריקאי ב-17% לעומת השנה שעברה והכלכלנים צופים כי המגמה לא תיעצר כאן. בשווקים לוקחים בחשבון שיהיו לכך השלכות על שוק האג"ח.

בין אם מדובר בהתפתחות זמנית או בשינוי מגמה (ימים יגידו), בין אם שוק המניות ימשיך לתקן כלפי מטה או ישוב לסורו ויעלה - ניתן לשער כי לפחות לתקופה הקרובה, ציבור המשקיעים מאמין בהמשך ההתחממות במחירים ולפיכך, ככל הנראה הפד ימשיך להעלות את שיעור הריבית והתשואות עשויות להמשיך ולעלות.

בתקופות כאלו המשקיעים מחפשים מכשירים שנותנים הגנה מפני עליית קצב האינפלציה ועליית הריביות שנגזרת מכך. המכשירים שעוקבים אחר מדד האג"ח בריבית משתנה, זוכים לאהדת המשקיעים, הודות לתכונה הזו שלו.

אג"ח בריבית משתנה עשוי להיות אפיק "להסתתר" בו בתקופה כזו של עליית התשואות והריביות, אי-הוודאות הכלכלית והעצבנות בשווקים. כשהזהב מאבד אצל רבים מהמשקיעים את "המיתוג" שלו כחוף המבטחים (על רקע חוזקת הדולר) ומניות הטכנולוגיות, הצריכה המחזורית (בשל התמחור) והמניות הדפנסיביות במגמת ירידה (נוכח עליית התשואות), אג"ח בריבית משתנה יכולה לתת חלופה מעניינת.

● מהו מדד Markit iBoxx USD Liquid FRN Investment Grade Corporates 100 Index?

המדד, שהושק לראשונה במאי 2015, כולל איגרות חוב קונצרניות ממדינות מפותחות. האיגרות במדד נקובות בדולר ומשלמות ריבית משתנה. המדד יכיל בין 40 ל-100 איגרות, כאשר נכון לכתיבת שורות אלו, הוא מונה 100 איגרות של 63 מנפיקים. החברות חייבות להיות מדורגות על ידי אחת מ-3 חברות הדירוג: מודי'ס, S&P או פיץ'.

למדד כמה מאפיינים:

  • האיזון מתבצע על בסיס חודשי, בסוף החודש.
  • המשקל מחושב על סמך משקל שוק.
  • קיימת מגבלת משקל של 5% לאיגרת.
  • דירוג השקעה (Investment Grade) מוגדר כ-"BBB" ומעלה לפי פיץ' ו-S&P ו-"Baa3" לפי מודי'ס. אם החברה מדורגת על ידי יותר מחברת דירוג אחת, עורך המדד מבצע ממוצע.
  • זמן לפדיון של לפחות שנה לפני תאריך האיזון.
  • הון מונפק מינימלי של 500 מיליון דולר.
  • סחירות: 90 מיליון דולר ב-180 ימים.
  • החישוב מתבצע על בסיס מחיר ה-bid.
  • נקבע רף מקסימלי של 3 איגרות למנפיק.

כמה סוגים של איגרות חוב נכללים במדד:

  • רק איגרות שנקובות בדולר ורשומות למסחר בארה"ב (לא כולל Eurobond).
  • רק איגרות חוב של חברות ציבוריות או פרטיות, שלא מגובות על ידי נכסים ספציפיים.
  • רק איגרות חוב אשר משלמות קופון לפחות פעם בשנה.

איגרות חוב של ממשלת ארה"ב מסוג T-bills לא נכללות במדד.

המדד מפוזר גיאוגרפית: ארה"ב מהווה כשני שלישים מההרכב - 61%, אחריה בריטניה עם כ-13% ויפן עם כ-8%.

ענף הפיננסים מהווה כשני שלישים מהמדד, צריכה בסיסית כ-11%, טלקום כ-10% וצריכה מחזורית כ-4.5%. ענף הפיננסים בארה"ב עבר תהליך של הבראה. בעקבות המשבר של שנת 2008, הבנקים הקטינו מינופים וגייסו הון עצמי. גם הבנקים הצרפתיים והבריטיים חיזקו את מאזניהם. ענף הפיננסים צפוי ליהנות מעליית ריביות ובארה"ב הוא צפוי ליהנות גם מדה-רגולציה (במידה וטראמפ יצליח לקיים את הבטחותיו), מה שעתיד להקטין, בסופו של דבר, את סיכון האשראי של המנפיקים.

התשואה הממוצעת לפידיון של האיגרות במדד עומדת על 3.77%, משך חיים ממוצע עומד על 3.05 והמרווח מהבנצ'מרק (אג"ח ממשלת ארה"ב לטווחים דומים) עומד על 92.5 נקודות בסיס, נכון ל-18.10.2018.

לסיכום, חשיפת המשקיע למדד אג"ח חברות בריבית משתנה, צפויה לאפשר לו ליהנות מסביבת ריבית עולה. מדד Markit iBoxx USD Liquid FRN Investment Grade Corporates 100 מפוזר גיאוגרפית וסקטוריאלית ומספק פיזור מנפיקים רחב. כל זאת לצד סיכון אשראי נמוך יחסית. 

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקבוצת קסם, מבית אקסלנס. לקבוצת אקסלנס יש עניין בנכסים פיננסים המוזכרים בסקירה זו. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. מובהר בזאת כי מדדי IBOXX הינם קניינם הרוחני של Markit Group Limited, לרבות סימני המסחר הרשומים