קרבות אגו: פינטו וברודט לא מצליחים להסכים מי יהיה המנכ"ל הבא של איגוד הבנקים

בתחילת השבוע התקיימה ישיבה נוספת של בכירי המערכת הבנקאית וגם בה לא נבחר מנכ"ל במקום משה פרל • בבנקים רוצים להגיע להסכמה פה אחד ולא להעמיד את הנושא להצבעה

דוד ברודט / צילום: איל יצהר
דוד ברודט / צילום: איל יצהר

תהליך מינויו של מנכ"ל חדש לאיגוד הבנקים הולך ומסתבך. ל"גלובס" נודע כי בתחילת השבוע נערכה פגישה נוספת בין ראשי המערכת הבנקאית, וגם בה לא הושגה הסכמה בין הצדדים על מי ימונה לתפקיד המנכ"ל.

נזכיר כי כבר לפני חודש קיימו חברי האיגוד (יושבי הראש והמנכ"לים של הבנקים) פגישה במטרה לבחור מנכ"ל חדש, וגם אז לא הגיעו להסכמות. לאחר מכן נפגשו חלק מהבנקאים עם המועמדים השונים, אך גם כעת לא התקבלה החלטה, וככל הנראה יתקיימו פגישות נוספות. "התחושה היא שחלק מהבנקאים פשוט מכדררים במגרש ומושכים את הזמן", אומר גורם במערכת הבנקאית.

חברי האיגוד יכולים לקיים הצבעה בה ייבחר המנכ"ל החדש, אלא שנראה כי הם מעדיפים להימנע מכך, ולנסות בכל זאת להגיע למועמד שייבחר פה אחד על ידי כולם.

ככל הידוע ישנם ארבעה מועמדים לתפקיד: אורן הלמן, סמנכ"ל שיווק ורגולציה בחברת חשמל, השרה וח"כ לשעבר רוחמה אברהם בלילא, איתן מדמון, לשעבר מנכ"ל "גלובס", וכן עו"ד אלון בכר המכהן כראש הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים.

מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, בוועדת החקירה בנושא האשראי ללוים הגדולים / צילום: הדס פורוש, פלאש 90
 מנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, בוועדת החקירה בנושא האשראי ללוים הגדולים / צילום: הדס פורוש, פלאש 90

מנהלי הבנקים שומרים קרוב לחזה את המועמד המועדף עליהם, אולם לפי הערכות, הקולות מפוצלים למדי בין הבנקים. בכל אופן, חוסר היכולת שלהם במשך חודשים ארוכים לגבש הסכמה מעידה על המתיחות והחשדנות שיש ביניהם, ובמיוחד בין שני הבנקים הגדולים - פועלים, בניהולו של אריק פינטו, ולאומי, שהיו"ר שלו דוד ברודט מכהן כנשיא האיגוד.

אלא שגם בבנקים הבינוניים לא נותרים אדישים, ורוצים לוודא שהמנכ"ל החדש ישרת את האינטרס של כל הבנקים, ולא יהיה מוטה בעבודתו בעיקר מול הבנקים הגדולים. בהקשר זה נזכיר שלא אחת יוזמות רגולטוריות שנועדו לשפר את התחרות פועלות להחלשת כוחם של הבנקים הגדולים לטובת הגופים הקטנים יותר.

מנכ"ל איגוד הבנקים הנוכחי משה פרל הודיע על עזיבתו כבר בחודש אפריל, לאחר 12 שנים בתפקיד, וכבר היה אמור לעזוב את האיגוד. אולם בשל חוסר הצלחתם של הבנקים לגבש מועמד מוסכם, הוא נשאר בינתיים בתפקידו.

האיגוד הקים ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל, שכללה את ברודט ומנכ"לית הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק. הוועדה נעזרה בחברה חיצונית להשמה בתפקידים בכירים. לפי הערכות, מעל 70 איש הגישו מועמדות לתפקיד הנחשק, הכולל כיום שכר בעלות של כ-190 אלף שקל בחודש. הוועדה בחרה מספר מועמדים סופיים שהוצגו לחברי האיגוד, ומאז התהליך נתקע.

הליך בחירת מנכ"ל לאיגוד מעלה את הסוגיה של מה אמור להיות תפקידו בהסתכלות קדימה. איגוד הבנקים פועל כעמותה רשומה והוא הוקם לפני קרוב ל-60 שנה. במקור, מטרתו המרכזית היא לסייע בקידום ענייניו של המגזר הבנקאי  ולייצג את המערכת הבנקאית בעיקר מול מוסדות השלטון. אלא שבשנים האחרונות, הבנקים נתונים למתקפה ציבורית בעיקר במגזר הפוליטי ובכנסת. בחלק מהבנקים חושבים שרצוי שמנכ"ל איגוד הבנקים הבא יהיה בעל קשרים במגרש הפוליטי, ושהאיגוד צריך להיות אגרסיבי יותר. לעומת זאת, בחלק מהבנקים חושבים שמכיוון שיכולת ההשפעה של הבנקים על החלטות פוליטיות ממילא מוגבלת, עדיף דווקא שהאיגוד יתמקד בנושאים מקצועיים יותר וימנה לתפקיד דמות מקצועית.