אוניברסיטת ת"א תהיה שותפה במרכזי חדשנות באילינוי בהיקף של 500 מיליון דולר

מרכז גדול בשיקגו ורשת של מרכזי חדשנות ברחבי אילינוי יוקמו במימון מדינתי, בדגש על מחקר יישומי •  אוניברסיטת ת"א תהיה שותפה בפרויקט, ביחד עם אוניברסיטאות אילינוי, שיקגו ונורת'ווסטרן

פרופסור רענן ריין/  צילום: יוסי כהן
פרופסור רענן ריין/ צילום: יוסי כהן

אוניברסיטת תל אביב הודיעה על שותפות במרכז חדשנות ויזמות בשיקגו שבארה"ב. המיזם מוקם בהובלת אוניברסיטת אילינוי ושתי המייסדות הנוספות הן אוניברסיטת שיקגו ואוניברסיטת נורת'ווסטרן. למיזם צפויים להצטרף מוסדות נוספים. מדינת אילינוי הקצתה 500 מיליון דולר להקמת המרכז בשיקגו ולפריסת רשת של מרכזי חדשנות ברחבי המדינה, שגם בהם תיקח אוניבריסיטת תל אביב חלק. המרכז בשיקגו צפוי לפתוח את שעריו בשנת 2021, ובינתיים החלה פעילותו במבנה קיים.

באוניברסיטת תל אביב מסרו כי המרכז החדש יעסוק במחקר ובהוראה בתחומי היזמות והחדשנות, וישים דגש על נושאים חדשניים כמו אבטחת סייבר, בינה מלאכותית, ביג דאטה וביטחון תזונתי. האוניברסיטה הישראלית תפעיל במקום מעבדות, כיתות לימוד ומשרדים, לשימושם של סטודנטים לתואר ראשון ולתארים מתקדמים ואנשי סגל של האוניברסיטה, שישהו במקום לצורכי לימודים ומחקר. עוד יושם דגש על בניית חברות חדשות, חיבור בין סטארט-אפים לקרנות הון סיכון ויצירת קשרים בין חברות באותם תחומים.

סגן נשיא האוניברסיטה, פרופ' רענן ריין, הסביר: "אנחנו רוצים ליצור סינרגיה בין איכויות המחקר של שלושה מוסדות מובילים באילינוי לבין אוניברסיטת תל אביב. שיתוף פעולה מחקרי הוא תמיד פורה וזה יאפשר ליצור מאסה קריטית של קבוצת מחקר, וייתן גישה לגופי אקדמיה שונים, למעבדות עם ציוד חדשני ולחברות במדינה. אוניברסיטת מחקר מעולה חייבת מאפיינים גלובליים, כדי לאפשר לסטודנטים ואנשי הסגל שלה גישה לרשתות מחקר ושיתופי פעולה עם חברות ותעשיות, אחרת היא לא חלק מהמשחק".

ריין מסביר כי אופן הפעילות עדיין הולך ונבנה, אך באוניברסיטה רוצים שסטודנטים שלהם ייסעו לאילינוי לסמינרים והם בוחנים גם אפשרויות להדרכה משותפת לדוקטורט של אנשי סגל של האוניברסיטה ושל האוניברסיטאות האחרות; מינויים משותפים של אנשי סגל וחוקרים - חלק מהמשרה בתל אביב וחלק באילינוי; ונסיעות של אנשי סגל ללימוד ולמחקר.

בחודש שעבר פירסמה סוכנות הידיעות רויטרס, בשיתוף חברת Clarivate Analytics, את דירוג 100 האוניברסיטאות החדשניות בעולם לשנת 2018. שתי אוניברסיטאות ישראליות נכנסו לדירוג: האוניברסיטה העברית דורגה במקום ה-79 ואוניברסיטת תל אביב במקום ה-91.

"האוניברסיטאות הן בין המוסדות היחידים שהצליחו לשרוד אלף שנים ויותר, בין השאר מכיוון שהן עונות לצרכים משתנים של החברה שאליה הן משתייכות. השליחות העיקרית שלנו היא מחקר בסיסי וכן מחקר יישומי שעונה לצרכים שונים, מהרפואה ועד אבטחת סייבר. אנחנו כן מרגישים שכדי להיות יותר רלוונטיים וכדי למשוך סטודנטים, אנחנו צריכים לעסוק יותר בתחומים כאלו", אומר ריין.