האוניברסיטאות יתומרצו בעשרות מליוני שקלים על הגדלת מספר הסטודנטים לרפואה

בוועדה לתכנון ותקצוב שואפים להגדיל את מספר הסטודנטים ב-200 בכל מחזור • יו"ר הוועדה: אם לא נצליח, נצמצם את מספר הסטודנטים הזרים

פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני
פרופסור יפה זילברשץ / צילום: עודד קרני

הוועדה לתכנון ותקצוב של מערכת ההשכלה הגבוהה (ות"ת) אישרה באחרונה הקצאת תקציבים כדי לעודד את את האוניברסיטאות להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה. לפי הערכות בוועדה, הסכום יגיע לעשרות מיליוני שקלים. במסגרת התוכנית החדשה יגדל התעריף למספר הסטודנטים הקיים וכן יינתנו מענקים בעבור הגדלה של מספרם הכולל. הכסף אמור לשמש בין היתר כדי לוודא שהגדלת מספר הסטודנטים לא תפגע באיכות האקדמית. לפי משרד הבריאות, קיים צורך בהגדלה של לפחות 200 סטודנטים במחזור (בשנה שעברה התחילו את לימודי הרפואה 760 סטודנטים).

התעריף השנתי עבור כל סטודנט לרפואה קלינית גדל מהשנה מ-63 ל-68 אלף שקל. מכיוון שההכשרה אינה כוללת רק לימודים בכיתה, אזי אוניברסיטאות שמספר הסטודנטים שלהן יגדל ב-10 סטודנטים ומעלה יקבלו מיליון שקל לטובת שדרוג התשתיות. בנוסף, אוניברסיטאות שיגדילו את מספר הסטודנטים לרפואה יזכו לתמרוץ כולל בסך 180 אלף שקל עבור כל סטודנט נוסף. בות"ת מקווים כי התוכנית תחל להשפיע כבר בשנת הלימודים תש"פ, שתחל בעוד שנה.

פרופ' יפה זילברשץ, יו"ר ות"ת, מסרה כי "משבר הכשרת הרופאים מסכן חיי אדם בישראל ואני נחושה לעמוד ביעד שהצבנו להגיע למספר של 950 סטודנטים לרפואה מדי שנה. אם למרות התמריצים הפקולטות לרפואה לא יגדילו את מספר הסטודנטים כנדרש, ניאלץ לפעול ולצמצם את מספר הסטודנטים הבינלאומיים כדי לאפשר לסטודנטים ישראליים ללמוד רפואה".

בישראל לומדים 170 סטודנטים זרים בכל שנה, למרות שבעבר נקבע שמספרם המקסימלי יעמוד על 130 סטודנטים. זילברשץ מעדיפה לא לצמצם את מספרם בגלל תוכנית להגדלת מספר הסטודנטים הזרים באקדמיה הישראלית שאותה היא מקדמת. מהלך נוסף שביצעה הות"ת הוא אישור פתיחת פקולטה לרפואה באריאל, שגרר ביקורת רבה בשל טענות של חברי ות"ת לאישור חפוז, מבלי להבין לעומק את ההשלכות על כל המערכת.

בעבר כבר הונהגה תוכנית תמרוצים, אך בוות"ת ציינו כי לא הביאה לגידול משמעותי בגלל מורכבותה. במל"ג לא הצליחו לשכנע את האוניברסיטאות להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה, שכן במוסדות טענו כי הם לא יכולים לעשות זאת בגלל מחסור בשדות קליניים - מחלקות בבתי החולים שבהן מבוצעת ההכשרה. הבעיה העיקרית נעוצה במחסור ברופאים שיש להם את הזמן, הידע הדרוש ויכולות ההוראה ללמד את הסטודנטים. בימים אלו עומדים לסיים בות"ת מיפוי של השדות הקליניים בבתי החולים ברחבי הארץ כדי שיהיה אפשר להחליט איפה ניתן להגדיל את מספר הסטודנטים.

המחסור ברופאים הינו בעיה ידועה, מכיוון שמספר הרופאים בישראל ל-1,000 תושבים הוא נמוך משמעותית מהממוצע ב-OECD. כמו כן, 60% מהרופאים שמצטרפים בכל שנה למערכת למדו רפואה בחו"ל - שיעור מהגבוהים במדינות OECD. עיקר הישראלים שלומדים בחו"ל עושים זאת כי הם לא מתקבלים ללימודים בישראל. בחלק גדול מבתי הספר שבהם לומדים הסטודנטים בחו"ל רמת הלימודים אינה מספקת, דבר שניכר במבחני הרישוי שהם עושים בישראל. למרות זאת, במשך שנים ארוכות לא נעשה מאמץ מצד משרד הבריאות והמועצה להשכלה גבוהה לפתרון הבעיה, עד שמבקר המדינה החל לבדוק את הנושא ופירסם השנה דו"ח חריף.