ועידת החדשנות: שמעון פרס ז"ל הופיע בדמות הולוגרמה וקרא "צוואה רוחנית"

ההולוגרמה נוצרה ע"י שתי חברות ישראליות: חברת VIVOTEXT, שהייתה אחראית על יצירת הפסקול; ו-AUGMIND, שבנתה את דמותו הוויזואלית של הנשיא לשעבר • פרס בצוואתו הרוחנית: "טכנולוגיה ללא ערכים תסכן את שלום העולם, ואילו ערכים ללא טכנולוגיה ימיטו רעב וסטגנציה, קיפאון וקיבעון"

נאום שמעון פרס בהולוגרמה / מתוך יוטיוב מרכז פרס לשלום וחדשנות
נאום שמעון פרס בהולוגרמה / מתוך יוטיוב מרכז פרס לשלום וחדשנות

משתתף יוצא דופן בוועידת ראש הממשלה לחדשנות היה נשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס ז"ל, ש"הופיע" בפני באי הוועידה בדמות הולוגרמה, בה משוחזרת מה שמכנים במרכז פרס "צוואה רוחנית".

שבועיים לפני מותו כתב פרס את הצוואה הרוחנית, בה הוא מתאר את חזונו למרכז החדשנות של ישראל. הנשיא פרס מעולם לא הקליט או צילם את צוואתו,  והיא נשמרה עד היום בכתב-ידו בלבד. כעת אישרו ילדיו לפרסם לראשונה את צוואתו הרוחנית בפני הציבור הרחב בישראל ובעולם.

ברוח החדשנות המאפיינת את מרכז פרס, הוחלט על הקראת הצוואה על-ידי פרס עצמו באמצעים טכנולוגיים המאפשרים זאת. למשימה נרתמו שתי חברות הייטק ישראליות: חברת VIVOTEXT, שהייתה אחראית על יצירת הפסקול; וחברת AUGMIND, שבנתה את דמותו הוויזואלית. שתי חברות אלה, מהמובילות בתחום ה-TEXT TO SPEECH, יצרו את ההולוגרמה של הנשיא שמעון פרס העולה אל הבמה ומקריא את צוואתו בקולו ובדמותו.

ואלה הדברים שאומר פרס בהולוגרמה המשחזרת את דבריו:

"בחזוני, מרכז פרס לשלום ולחדשנות הוא חלון ראווה של העתיד. מרכז של חלומות. מקום המבטא את השאיפה העמוקה למסור לדור הבא עולם טוב ומשופר יותר. העתיד מורכב מהחלומות של היום. עלינו להוסיף ולשקוד על פיתוח החזון, לא רק קידוש הישן, כאן נתון לנו הכוח לשנות והאפשרות להשפיע, לצורך זאת נדרשת מרידה במוסכמות. העזה. חוסר שביעות-רצון. אף חוצפה בריאה ותוססת.

"יש להישמר אך ורק מדבר אחד: טכנולוגיה ללא ערכים תסכן את שלום העולם, ואילו ערכים ללא טכנולוגיה ימיטו רעב וסטגנציה, קיפאון וקיבעון, על כלל בני האדם. מרכז החדשנות של ישראל ישמש במה להצגת עוצמתה, יופיה, נועזותה ויצירתיותה של החדשנות הישראלית ויגולל את סיפורה יוצא הדופן ומעורר ההשראה של מדינת ישראל כ-innovation nation - בית של אופטימיות ותקווה, שיעודד שיתופי פעולה ודו-קיום בין כל חלקי החברה בישראל וכן יעמיק את האחדות בין ישראל והעולם. ייעודו של מקום זה הוא לבטא, לייצג, לטפח ולקדם את החדשנות הישראלית, להפיצה בסביבתנו הקרובה והרחוקה - ובאמצעותה לקרב את השלום, השגשוג והצמיחה - את השינוי החיובי במפת הנפש ובמפת המציאות - בעבורנו ובעבור שכננו, ולמען האנושות כולה. 

"ואני מזכיר לכם: אנשים שאין להם פנטזיה לא עושים דברים פנטסטיים!". 

חברת VIVOTEXT יצרה טכנולוגיית TEXT TO SPEECH ייחודית, המאפשרת לראשונה ליצור פרופיל קולי סינתטי באיכות של קול וירטואלי אנושי, בו ניתן לשלוט באופן מלא על מגוון אפשרויות ההבעה של הקול ולעצבן. אל המכונה הוזנו אינספור דגימות קול של פרס מנאומים וראיונות שערך לאורך השנים, מה שאיפשר למערכת ללמוד את קולו ברמה הגבוה ביותר ובסופו של דבר להפיק קול הדומה באופן זהה לקולו האמיתי של פרס.

הטכנולוגיה מבוססת על גישה חדשנית הן בתהליך יצירת מאגר דגימות הקול הדיגיטאליות, והן בתהליך חיבור היחידות מהמאגר לדיבור של טקסט חדש. כמו כן פיתחה החברה יכולת עריכה של הדיבור המופק באמצעות התוכנה, מעין Photo Shop לדיבור, המאפשר לראשונה ליוצר תוכן לשלוט באופן מלא על מגוון אפשרויות ההבעה של הקול הווירטואלי ולעצבם כרצונו.

דמותו הוויזואלית של פרס פותחה על-ידי חברת AUGMIND - חברת טכנולוגיה ישראלית המייצרת מגוון רחב של פרויקטים במציאות רבודה (Augmented Reality), בניית אווטארים וירטואליים והולוגרמות. באמצעות מערכות מתקדמות ובינה מלאכותית (AI) מפתחת החברה דמויות שיציגו דימוי אנושי אמיתי.

פרויקט בניית ההולוגרמה של פרס בוצע באמצעות טכנולוגיה חדשנית וייחודית במינה ובסטטיסטיקה רחבה המשלבת ניתוח של כל פרט ופרט בדמותו. שרתי המחשבים של החברה עיבדו כמויות נתונים עצומות כגון הרגלי הדיבור, תווי פנים ועוד - כל זאת כדי ליצור דימוי מושלם של דמותו.