אורבימד הובילה גיוס של 60 מיליון דולר בסבב ראשון לחברת 89bio שקמה כספין-אוף של טבע

89bio מפתחת טיפול בכבד שומני על בסיס מולקולות וצוות שמקורם בטבע • זהו אחד מסבבי הגיוס הראשונים הגדולים אי פעם בישראל • החברה תנוהל רשמית מארה"ב, אבל הפיתוח ייעשה כולו בישראל, בהובלת סמנכ"ל התפעול רם וייסבורד וראש המו"פ מיכל איילון

חברת 89bio, שהוקמה כדי לפתח מוצר לטיפול בכבד שומני שפותח עד כה בחברת טבע, גייסה 60 מיליון דולר בסבב הגיוס הראשון. זהו אחד מסבבי הגיוס הראשונים הגדולים אי-פעם בישראל, ותואם יותר את סכומי הכסף שמגייסות לרוב חברות פארמה עם טכנולוגיות פורצות דרך בארה"ב.

את הגיוס הובילה אורבימד ישראל יחד עם אורבימד ארה"ב, פונטיפקס, קרן Longitude האמריקאית וקרן RA CAPITAL האמריקאית. למנכ"ל 89bio מונה רוהן פאלקר, בעבר מנכ"ל חברת Avanir האמריקאית, שהביאה לשוק שתי תרופות ונמכרה ב-2015 ב-3.5 מיליארד דולר.

המולקולה האינובטיבית בבסיס החברה הגיעה לידי טבע במסגרת אחת הרכישות שלה, והיא לא הייתה בליבת הפעילות של טבע. בתהליך מיקוד אסטרטגי שערכה החברה ב-2012, החליטה טבע להתמקד את הפעילות האינובטיבית שלה בנוירולוגיה, סרטן ובריאות האישה, ובכל זאת, המשיך צוות המוצרים החדשניים בטבע בראשות פרופ' מייקל היידן להקצות לפרוייקט משאבים מסוימים, משום שלא רצו לוותר עליו.

שוק הכבד השומני הוא אחד משוקי הענק בתחום הרפואה, ללא פתרון תרופתי כלשהו. 16 מיליון אנשים בארה"ב הם בעלי כבד שומני שבא לידי ביטוי ברמת הצטלקות כלשהי בכבד. ההצטלקות פוגעת בתפקוד הכבד ועלולה בסופו של דבר להוביל לסרטן. בניסויים בבעלי חיים כולל בעלי חיים גדולים, התרופה הצליחה להשפיע על רמות השומן בדם ובכבד, וגם על ההצטלקות. לאחרונה נכנס המוצר לשלב I של הניסויים בבני אדם.

בשל פוטנציאל השוק הגדול והיעדר הפתרונות, חברות בתחום ה-Nash (כבד שומני שכבר הפך לצלקתי) נמכרות או נסחרות בסכומים גבוהים בשלבי פיתוח מוקדמים. חברת Nimbus נרכשה על ידי Gilead בסכום של 400 מיליון דולר מקדמה, עם אפשרות לקבלת סכומים גבוהים משמעותית בהמשך (מהם כבר שולמו לפחות 200 מיליון נוספים), עבור מוצר שעמד להיכנס לשלב II של הניסויים.

אותה גיליאד רכשה מוצר ל-NASH גם מחברת Phenex תמורת 470 מיליון דולר מקדמה וסכומים גבוהים נוספים בהמשך, באותו שלב. חברת אינטרספט פארמה, שכבר נמצאת בשלב מתקדם של הניסויים, נסחרת ב-2.6 מיליארד דולר למרות שהמוצר שלה נחשב לבעל ביצועים בעיתיים.

הכניסה המהירה של המוצר לניסויים מתאפשרת, הן משום שהמוצר פותח בחברת פארמה - כלומר, עבר כברת דרך טרם הוקמה החברה; וכן העובדה כי חלק מאותו צוות מטבע ממשיך לעבוד על המוצר, שהובילה למעבר "נקי" של המוצר לידיים החדשות.

89bio תנוהל רשמית מארה"ב, אבל הפיתוח ייעשה כולו בארץ, בהובלת סמנכ"ל התפעול רם וייסבורד וראש המו"פ מיכל איילון. נציגת אורבימד בדירקטוריון החברה היא ענת נשיץ.