"המצב הנוכחי בשווקים יצר חלון הזדמנויות לעשיית רווח נוסף"

רורי בייטמן, ראש הדסק האירופי בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס: "מטבע הדברים אנו מצפים לראות האטה בצמיחה שכן, השווקים לא יכולים לצמוח לאורך זמן בקצב כה גבוה. שווי החברות באירופה עדיין נראה אטרקטיבי"

בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס
בורסת לונדון / צילום: פול האקט, רויטרס

שוקי המניות מסביב לעולם רושמים ירידות חדות מתחיל החודש, כולל היום (ו'). זאת על רקע חששות בשוק מהשפעות מלחמת הסחר בין סין וארה"ב, משבר המטבעות בטורקיה ובארגנטינה, תוצאות החברות, בעיות חוב באיטליה ועליית תשואות אשר גורמת לשוקי המניות להגיב בירידות.

מדד ה-VIX הידוע בכינוי, "מדד הפחד", קפץ לאחרונה לרמה של כ-25 נקודות, רמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת פברואר השנה.

כמחצית מהמדדים בבורסות המובילות בעולם נמצאים בשלב שניתן לקרוא לו "תיקון" כלומר, ירידה של 10% או יותר. השווקים המתעוררים מתקרבים כבר לנקודה של שוק דובי, אשר מגיעה לאחר ירידה של 20% או יותר מהשיא.

יתכן והברומטר המסמן את חששות המשקיעים הוא דווקא מדד הנסדא"ק, מוטה מניות הטכנולוגיה, אשר ירד מאז סוף אוגוסט בכ-12.3%. 

נזכיר שהפדרל ריזרב העלה את הריבית שם 3 פעמים השנה, כאשר העלאה נוספת צפויה עד סוף השנה, והבנק המרכזי באירופה (ECB ) הודיע כי הוא מתכוון לסיים את תכנית ההקלה שלו עוד השנה. עד לאחרונה, המשקיעים עוד הצליחו להתעלם מהנושאים האלו, בעיקר לאור חוזקן של החברות, בעיקר בשורת הרווח. אך הרבעון הדברים שינו כיוון, כאשר עונת הדוחו"ת האחרונה מסתמנת כפחות טובה ביחס לציפיות המשקיעים עבור חברות רבות.

ישנם משקיעים שמרגישים כי זה הזמן למכור את המניות שברשותם, למרות שההיסטוריה מלמדת שדווקא אלו שהצליחו לצלוח את התקופות הקשות של הירידות ראו שכר בעמלם בהמשך.

רורי בייטמן, ראש הדסק האירופי בענקית ההשקעות הבריטית שרודרס, מציין כי " אין סיבה לדאגה מצד המשקיעים לגבי סיום המחזור הכלכלי. עברו 10 שנים מאז המשבר הכלכלי והצמיחה בשווקים נראית חזקה כבר מספר שנים. מטבע הדברים אנו מצפים לראות האטה בצמיחה שכן, השווקים לא יכולים לצמוח לאורך זמן בקצב כה גבוה. מאז המשבר הכלכלי, השווקים האירופאיים טרם הגיעו לרמת ההתאוששות של השוק האמריקאי, לדוגמה, ושווי החברות עדיין נראה אטרקטיבי. אנו צופים כי השוק האירופאי ימשיך לצמוח בקצב נמוך יותר בשנה - שנתיים הקרובות, אך אין ספק כי הטלטלה בשווקים כעת הינה מאתגרת. כאשר אנו נכנסים לשלב של צמיחה איטית יותר, ישנו דגש רב יותר מצד המשקיעים, לזהות את החברות האטרקטיביות ביותר. השווקים נמצאים בנקודה רגישה, ואנו מחפשים את ההזדמנויות הנכונות, לרכוש את מניות החברות אשר אינו מתומחרות נכון בשל התנאים השוררים בשווקים".

"אנו בשלב מאוחר יחסית של השוק השורי"

הערכות שווי החברות הפכו אטרקטיביות יותר לאור התנודתיות האחרונה בשווקים. מכפילי הרווח ירדו באופן משמעותי לאחרונה בכל השווקים העיקריים.

בצוות המולטי אסטס (Multi-assets) של שרודרס מאמינים כי אנו נמצאים בנקודת זמן שבה הירידות שחווינו בשווקים מהווים הזדמנות כניסה למשקיעים, לאור הירידה במכפילי הרווח של החברות. הצוות למעשה הגדיל את החשיפה שלו לשוק המניות החודש, זאת תוך זהירות ובחינה של השוק בטווח הקצר.

ג'ואנה קירקלנד, ראש הדסק של צוות ה-Multi-Assets : "לאור הירידות האחרונות בשווקים התחלנו בהגדלת החשיפה שלנו לשוק המניות. זהו מהלך טקטי, אנו בשלב מאוחר יחסית של השוק השורי, אך רואים במצב הנוכחי חלון הזדמנויות לעשיית רווח נוסף לפני סוף השנה. האינדיקטורים שאנו עוקבים אחריהם נותרו יציבים, ושילוב של רווחים חזקים, בעיקר מצד החברות בארה"ב, לצד מחירי מניות נמוכים בשאר העולם, מסתכמים בתמחור נוח של השוק בכללותו. המדדים הכלכליים שאנו בוחנים מצביעים כי אנו עדיין נמצאים בשלב של צמיחה במחזור הכלכלי הנוכחי, ואילו המדדים הבוחנים האטה , מצביעים כי אנו נמצאים כ-12-18 חודשים לפני המיתון הבא".