פוגלמן דורש הבהרות; מינוי המפכ"ל, הרמטכ"ל והנגיד עלול להתעכב

השופט עוזי פוגלמן הורה לממשלה להבהיר האם ידעה כי פרופ' טליה איינהורן, החברה החדשה בוועדה למינוי בכירים, קראה בעבר לחיילים ולשוטרים לסרב פקודה לפינוי התנחלויות • המשמעות: מינויים של המפכ"ל, הרמטכ"ל והנגיד עלולים להתעכב

במקום שנעסוק בשאלת מועמדתם של הרמטכ"ל, המפכ"ל והנגיד הבאים - דווקא הרכבה של הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, או כפי שהיא מכונה "ועדת גולדברג", ממאן לרדת מסדר היום.

אמש (ה') הורה שופט בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן לראש הממשלה, בנימין נתניהו, השר האחראי על הרכב הוועדה, יריב לוין, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להבהיר עד יום ראשון הקרוב האם ידעו כי פרופ' טליה איינהורן, שמינויה לוועדה אושר בממשלה בתחילת החודש, קראה בעבר לחיילי צה"ל לסרב פקודות.

השופט פוגלמן גם פנה למי שהביאו את מינויה לאישור בממשלה בדרישה כי יבהירו האם הם לא סבורים שמדובר בנתון שרלוונטי "לחבר בוועדה מייעצת הדנה, בין היתר, במינוי רמטכ"ל". בנוסף, קבע פוגלמן בהחלטתו כי העתירה תידון בפני הרכב של שלושה שופטים בהקדם האפשרי.

את הדברים כתב השופט פוגלמן בעקבות תגובת המדינה לעתירתו של עו"ד רפי נץ-צנגוט ובקשתו למתן צו ביניים שימנע את כינוס הוועדה. על פי העתירה, בשנת 2004 חתמה איינהורן על גילוי דעת ובו קריאה לחיילים ולשוטרים לא להשתתף בפינוי התנחלויות, שכן "גירוש ועקירה הם פשע לאומי ופשע נגד האנושות".

ועדת גולדברג היא הוועדה המשמשת לבחינת כשירותם והתאמתם לתפקיד של מועמדים לתפקידים הבכירים ביותר בשירות המדינה: הרמטכ"ל, מפכ"ל המשטרה, ראש המוסד, ראש השב"כ, נציב בתי סוהר, נגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד בנק ישראל. כידוע, בימים אלה צריכה לאשר הממשלה את מינויים של שלושה מתוך השבעה האמורים: הרמטכ"ל שמסיים את כהונתו בתחילת שנת 2019, המפכ"ל שמסיים את כהונתו בעוד כחודשיים, ונגידת בנק ישראל שכבר סיימה את תפקידה. לפיכך, גוברות ההערכות כי לפחות חלק מהמינויים האמורים יתעכבו. בתוך כך, היום (ו') הודיע שר הביטחון, אביגדור ליברמן, כי הוא תומך במועמדתו של האלוף אביב כוכבי לתפקיד הרמטכ"ל וכי הוא יביא את אישורו בפני ועדת גודלברג ביום ראשון הקרוב.

אין זו הפעם הראשונה שחברותה של פרופ' טליה איינהורן בוועדת גולדברג מעוררת הדים. איינהורן היא פרופסור למשפטים במחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל ומבקרת עמית מחקר בכיר בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב. חברותה של פרופ' איינהורן בוועדת גולדברג התאפשר רק לאחר שבנה, ישראל איינהורן הודיע על התפטרותו מתפקידו כיועץ בכיר לשר הביטחון, אביגדור ליברמן. בנוסף, מוקדם יותר החודש הועלו ב"הארץ" תהיות בנוגע לשאלה האם הגוף לתארים זרים במשרד החינוך אכן הכיר בתואר דוקטור למשפטים שקיבלה איינהורן מאוניברסיטת המבורג בגרמניה.

הממשלה לא מצליחה לאייש את ועדת גודלברג

מזה מספר חודשים מתקשה לאייש את הרכב ועדת גולדברג. בחודש שעבר הודיעו רו"ח איריס שטרק וממלא מקום היועץ לביטחון לאומי לשעבר, יעקב נגל, כי הם מתפטרים מחברותם בוועדה. זאת, לאחר שעו"ד נץ צנגוט, עו"ד יובל יועז והתנועה לטוהר המידות פנו לבג"ץ גם בעניינם. השניים בחרו להודיע על התפטרותם, לאחר שבדיון בבג"ץ ביקר השופט מני מזוז את נציגי המדינה על הכשלים שבמינוי השניים: בנוגע לנגל, בשל היותו מקורב לנתניהו, ומי שכיהן עד לאחרונה כמ״מ ראש המל"ל ושליחו של נתניהו למשבר החוק הפולני מול ממשלת פולין; באשר לשטרק, בשל ריבוי התפקידים הציבוריים שלה, תפקידה כמבקרת פנים למשרדי ממשלה רבים, והאופן בו היא עצמה נפסלה בעבר מלכהן כיו״ר דירקטוריון מע"צ. יודגש, כי בג"ץ לא פסל את מועמדתם של השניים, ואלה בחרו לעשות זאת על דעת עצמם בעקבות הדיון בעניינם ובטרם ניתן פסק הדין בעתירה שהוגשה נגד מינויים.

לאחר התפטרותם של נגל ושטרק, אישרה הממשלה את מינויים של איינהורן ומשה טרי, שכיהן בשורה של תפקידים בכירים בשירות הציבורי ובמשק, ובראשם יו"ר הרשות לניירות ערך ומנכ"ל רשות הדואר.