חלב | בלעדי

מגדלי הבקר אישרו הסכם חדש להסדרת התכנון בענף החלב

מועצת התאחדות מגדלי הבקר הצביעה היום על ההסכם מול משרדי האוצר והחקלאות, בכפוף לתנאי שפרק המכס יגודר וישמור על ייצור החלב המקומי • המחיר של מוצרי החלב לצרכן יעודכן אוטומטית אחת לשנה

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

אחרי כשנה של ויכוחים סוערים על עתידו של ענף החלב, הצביעה היום (ו') מועצת התאחדות מגדלי הבקר בעד הסכם חדש מול משרדי האוצר והחקלאות, שמסדיר את התכנון בענף החלב - כך נודע ל"גלובס".

לדברי אביתר דותן, יו"ר המועצה, ההצבעה הזו כפופה לתנאי שפרק המכס יגודר וישמור על ייצור החלב המקומי.

לפי ההסכם החדש, כפי שדרשו המחלבות תנובה וטרה בעתירתן לבג"ץ, המחיר לצרכן של מוצרי החלב יעודכן באופן אוטומטי אחת לשנה. העדכון יתבצע בהתאם לשינויים שחלו במדדי התשומות הקיימים, כולל חישוב רטרואקטיבי לפערים במחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) שיתווסף לעדכון עד לעדכון הבא.

ההסכם קובע כי מועד העדכון במחיר לצרכן יהיה 1 ביולי, ובכל שנה הוא יבוצע במועד שייקבע ללא תלות בגובה השינוי.

עוד נקבע כי תתבצע הפחתה מדורגת למחיר המטרה בסך כולל של 23 אגורות עד 2024.

עוד לפי ההסכם שאותו אישרה התאחדות המועצה, יבוטל מנגנון הפחתת מחיר המטרה לפי שיעור הפריון, הקבוע כיום בתקנות תכנון משק החלב.

עוד בין עיקרי ההסכם, נקבע כי בענף הבקר לחלב תבוצע תוכנית התייעלות מואצת, שייעודה להביא את יחידות הייצור בענף לכושר ייצור שנתי, שלא יפחת מ-1.2 מיליון ליטר חלב גולמי לרפת.

לצורך כך יתקצב משרד האוצר את מנהלת ההשקעות, בשנים 2025-2019 כולל, בתקציב תוספתי של 450 מיליון שקל, לעידוד הקמת רפתות גדולות, הרחבת רפתות קיימות והתייעלות, עבור בעלי מכסה וזכאים למכסה עד סוף שנת 2017.

החלוקה תתבצע באופן הבא: יוקצו 300 מיליון שקל עבור יצרן מושבי, זאת באמצעות מענק לרפת עבור תוכנית פיתוח להגדלת הייצור ליותר מ-2.1 מיליון ליטר חלב בשנה; או מענק דיפרנציאלי לרפת בהתאם להיקף הייצור העתידי, עבור תוכנית פיתוח להגדלת הייצור ליותר מ-1.2 מיליון ליטר חלב בשנה ועד 2.1 מיליון ליטר בשנה.

לצורך סיוע בהתמודדות עם השינויים הכלולים בסיכום זה, יוקצו עד 12.5 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2019-2025 כולל (בסך הכול 75 מיליון שקל מתוך התקציב הכולל). תקציב זה יוקצה באופן שוויוני לבעלי מכסת חלב אשר ירכשו מכסת חלב או יפרשו מהענף עד לשנת 2025 כולל.

אביתר דותן, יו"ר המועצה, מסר כי "מדובר בהסכם קשה ומורכב ומאתגר. משרד האוצר חייב באחריות לאומית ולשמור על הענף כולו".

ההחלטה להצביע בעד ההסכם, בישיבה שהתקיימה היום, התקבלה על רקע חשש של הרפתנים בשל כוונת האוצר לחתום על צווי הורדת מכס על גבינות קשות כבר ביום ראשון, אם עד אז לא ייחתם הסכם.

במהלך ליל אמש התקיים משא-ומתן מתמשך בין נציגי הרפתנים לאגף התקציבים של משרד האוצר במשרד החקלאות.

הנושא העיקרי היה מתווה המבטיח את הייצור המקומי לאורך שנות ההסכם. על אף שהרפתנים לא הגיעו להסכמות, כונסה מועצת ההתאחדות. בישיבה הוצגה הטיוטה האחרונה עם הפערים בהסכמות וכל הנתונים לצורך ניהול הסיכונים בעזרתו החשובה של בועז סופר. בסיומה החליטה מועצת ההתאחדות לקבל את הטיוטה, תוך כוונה שבסופו של דבר האוצר יאשר את ההסכם. ההחלטה התקבלה פה-אחד על-ידי המושבים והקיבוצים.

ההסכם מטפל בהגנה על הייצור המקומי תוך הקטנת שיעורי המכס, מענקים של 100% על קניית מכסה ומענקים לצורך התייעלות, תוך הפחתה מדורגת במחיר המטרה.