דוח המיליארדרים של UBS: ארה"ב עדיין מובילה, אך סין מצמצמת את הפער

ההון של המיליארדרים ברחבי העולם צמח ב-2017 לשיא של 8.9 טריליון דולר • ארה"ב הוסיפה בשנה שעברה 22 מיליארדרים, אך סין הוסיפה 55 לרשימת עשירי-העל

ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא. אחד המיליארדרים הסינים המוכרים בעולם / רויטרס
ג'ק מא מייסד ומנכ"ל עליבאבא. אחד המיליארדרים הסינים המוכרים בעולם / רויטרס

בארה"ב מתגוררים עדיין יותר מיליארדרים מאשר בכל מדינה אחרת, אבל סין ממשיכה לצמצם את הפער - כך לפי דוח המיליארדרים השנתי של הבנק השוויצי UBS. בישראל חיו בשנה שעברה 20 מיליארדרים, לעומת 17 שנה לפי כן, לפי הדו"ח.

במבט כולל, ההון של המיליארדרים ברחבי העולם צמח ב-2017 (הדו"ח של 2018 מתייחס לשנה שעברה) ב-19% לשיא של 8.9 טריליון דולר, תוספת של 1.4 טריליון דולר. מדובר על שנה שבה הכלכלות ברחבי העולם צמחו בקצב בריא, שוקי המניות גאו ותשואות האג"ח נשארו נמוכות (כלומר, האג"ח שמרו על יציבות) כאשר הבנקים המרכזיים שמרו ברובם על מדיניות כסף קל בסביבה של אינפלציה נמוכה.

לפי הדוח, הרקע הפיננסי השתנה השנה (2018) והוא תומך קצת פחות, מאחר שרוב שוקי המניות ירדו מתחילת השנה ותשואות האג"ח עולות, אך הונם של המיליארדרים צפוי לעלות גם השנה. חלק גדול מההון נובע מעסקיהם של המיליארדרים ולא משוקי ההון, מציין UBS. גם קיצוצי המס בארה"ב שנכנסו לתוקף השנה צפויים להגדיל את הונם של עשירי-העל.

ארה"ב הוסיפה בשנה שעברה 22 מיליארדרים לרשימת עשירי-העל שלה, לסך של 585, וזו תוספת קטנה יחסית לשנת 2013 שבה נוספו 87 מיליארדרים. "יתכן שזה נבע מהלחצים על קרנות הגידור, שבהן ירדו גם הביצועים וגם דמי הניהול", מציינים כותבי הדוח, שחלקם באים גם מחברת הייעוץ PwC. הדו"ח מציין גם "הון חמקן", תופעה של הון שקשה לזהות מפני שעסקים נשארים פרטיים זמן ממושך יותר.

סין הוסיפה לעצמה בשנה שעברה 55 מיליארדרים לסך של 373, כשחלקם הגדול הוא מיליארדרים שעשו במו ידיהם את הונם (לא מירושה) בתחומי אי-קומרס, טכנולוגיה ונדל"ן. ב-2006 היו בכל סין, הכללה השנייה בגודלה בעולם, רק 16 מיליארדרים.

"דור חדש של יזמים סינים מאתגר את עמק הסיליקון האמריקני, על רקע העלייה במתחים בנושאי הסחר והקניין הרוחני", נאמר בדוח.

במערב אירופה נוספו בשנה שעברה 17 מיליארדרים לסך של 414. ברזיל איבדה שני מיליארדרים לסך של 42.

לא רק המיליארדרים בעולם נהנים משיפור במצבם. בשבוע שעבר דיווח הבנק השוויצי היריב קרדיט סוויס שמספר המיליונרים (בדולרים) בעולם עלה ב-2.3 מיליון איש ואשה בשנה שהסתיימה במחצית 2018, ל-42.2 מיליון נפש.

ארה"ב מובילה במספר המיליונרים שלה בפער רב עוד יותר: היו בה יותר מ-17 מיליון מיליונרים במחצית 2018, בעוד שלסין היו רק 3.5 מיליון מיליונרים.

ברשימת המיליארדרים של UBS כדאי לציין שסין הנפיקה בשנה שעברה שני מיליארדרים חדשים בשבוע, ואסיה הנפיקה יותר משלושה עשירי-על כאלו בכל שבוע. ביבשת אמריקה קצב גידול ההון של המיליארדרים היה איטי ביחס לממוצע העולמי, 12% בלבד, ל-3.6 טריליון דולר. עם זאת, באמריקה מצוי ריכוז ההון הגדול בעולם מתעשיית הטק.

באירופה גדל ב-2017 הונם של המיליארדרים ב-19% למרות שמספרם עלה רק ב-4% (ל-414 כאמור), בגלל ייסוף המטבעות האירופיים בשנה שעברה. השנה צפויה האטה בצמח הכלכלית בסין ובארה"ב, אם תהיה מלחמת סחר כוללת.

בישראל - הונם של המיליארדרים עלה בשנה שעברה ב-18% ל-57 מיליארד דולר (מ-48.5 מיליארד דולר ב-2016). בשנה שעברה היו בישראל 20 מיליארדרים לעומת 17 ב-2016 (עלייה מספרית של 18%).

80% מהמיליארדרים הישראלים עשו את הונם במו ידיהם (לא מירושה), שיעור גבוה יחסית לארה"ב (68%) ושיעור זהה לאסיה (80%).

במבט עולמי מדובר על 2,158 מיליארדרים ב-2017, נכון לסוף 2017. המיליארדרים מסין מהווים קרוב לחמישית מהם. האמריקניים מהווים כרבע מהסך. המאה ה-21, שהיא "המאה הסינית", מתאפיינת בצמיחה מהירה וחדשנות סינית בתחומים כמו טכנולוגיה ומסחר אלקטרוני (אי-קומרס).

עוד קובע הדוח של UBS שב-20 השנים הבאות יעברו 3.4 טריליון דולר לדור חדש של מיליארדרים צעירים, שיהיו יזמים בזכותם שלהם, ויהפכו עסקים משפחתיים לאימפריות. הם ישפיעו בכך על החברה האנושית הרחבה, באמצעות פילנתרופיה והשקעה בנכסים בני קיימא.