בית ההשקעות אפסילון נכנס לתחום שירותי ההוסטינג יחד עם האנליסט שחר רג'ואן

הפעילות צפויה לכלול בשלב הראשון שתי קרנות אג"ח, תחת מנהל הקרן של אפסילון • רגו'אן, שבעבר שימש מנהל השקעות ומחקר בבית ההשקעות אנליסט, יצטרף לצוות המקצועי של אפסילון כאנליסט חיצוני • ההתקשרות בניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות

שמואל פרנקל, מייסד ומנכ"ל אפסילון / צילום: איל יצהר
שמואל פרנקל, מייסד ומנכ"ל אפסילון / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות אפסילון מרחיב את פעילותו, ומודיע על הקמת פעילות הוסטינג עם חברת טקטון של שחר רג'ואן - כך נודע ל"גלובס".

בסביבת בית ההשקעות מפרטים כי פעילות ההוסטינג צפויה לכלול בשלב הראשון שתי קרנות אג"ח, תחת מנהל הקרן של אפסילון. נוסף על פעילות ההוסטינג, רגו'אן, שבעבר שימש מנהל השקעות ומחקר בבית ההשקעות אנליסט, יצטרף לצוות המקצועי של בית ההשקעות כאנליסט חיצוני.

ניהול בהוסטינג הוא ניהול השקעות בקרנות שמתופעלות ומנוהלות מבחינה רגולטורית באמצעות חברת ניהול קרנות נאמנות בעלת רישיון מרשות ני"ע, בתמורה לחלק מדמי הניהול. מי שמנהל את הקרן שבהוסטינג הוא מנהל ההשקעות החיצוני והקטן, ומי שאחראי על הקרן הוא חברת הניהול. ההתקשרות בניהול בהוסטינג מאפשרת למנהל תיקים תחליף להקמת חברה לניהול קרנות, תוך חיסכון ניכר בעלויות שונות - בין השאר, מנגנון תפעולי, דירקטוריון והוצאות ביקורת.

כיום יש חמש חברות ניהול קרנות נאמנות, שמספקות שירותי הוסטינג לחברות ניהול השקעות בקרנות נאמנות: מיטב דש, השחקן הגדול בשוק קרנות הנאמנות; איילון קרנות נאמנות, אלומות, מודלים, והראל פיא - שנכנס לתחום באחרונה ונותן שירותי הוסטינג בהיקף שהוא עדיין זניח.

מבחינת אפסילון, מדובר בשינוי נוסף בשרשרת מהלכים שעוברים על חברת קרנות הנאמנות של בית ההשקעות ב-2018. קדמו לו כניסתו של גיל קורן לתפקיד מנכ"ל חברת הקרנות ומינויו של אייל שני לסמנכ"ל השקעות.  

השינויים האלה נעשו על רקע סערה ניהולית שאליה נקלעה חברת קרנות הנאמנות, תחת מנהלה הקודם, ג'רי קוטישטנו, שפרש מוקדם יותר השנה על רקע אי-הסכמות ניהוליות מול שמואל פרנקל, מייסד, בעלים ומנכ"ל באפסילון. הפערים בין השניים הגיעו לשיא בצל השקעה לא ראויה של בית ההשקעות, שהפסיד בפברואר השנה שיעור ניכר מנכסי כמה קרנות, בגלל השקעה בעייתית בנגזרים על מדד הפחד בוול סטריט.

כך, במהלך פברואר השנה הודיעה אפסילון קרנות נאמנות כי שורה של קרנות נאמנות בניהולה איבדו כאחוז שלם מערכן בתוך יום, בגלל מחיקה של כ-96% בתעודת סל Velocityshares inv VIX sh-tm. מדובר באובדן של כאחוז מנכסי כמה מהקרנות, ולדברי בית ההשקעות מדובר בהפסד של כ-3.7 מיליון דולר למחזיקי היחידות. 12 קרנות נאמנות איבדו ברגע בין 0.7% מערכן לכ-1.2% מערכן, ועוד קרן עוקבת אחת השילה "רק" 0.2% מהשווי הנקי של נכסיה. מדובר בקרנות סולידיות מאוד, שעל פניו לא קשורות להשקעה במדד הפחד.

באפסילון קרנות מנוהלות כ-30 קרנות נאמנות, והוא מחזיק בקצת פחות מ-1% מהשוק. אפסילון, שהחל לפעול לפני כ-30 שנה, מנהל כיום נכסים בהיקף של כ-7 מיליארד שקל. בית ההשקעות מצוי בבעלות משותפת של שמואל פרנקל ושל חברת דסק"ש בשבשליטת אדוארדו אלשטיין.