יצרנית סנאפצ'ט בשפל אחרי הדוחות; האם זה הזמן להימכר?

הכנסות החברה היו גבוהות מהמצופה - 297.7 מיליון דולר לעומת ציפיות האנליסטים ל- 283.36 מיליון • למרות זאת, מניית סנאפ צנחה בעקבות פרסום התוצאות, והגיעה לשפל של כל הזמנים - מתחת לשישה דולר • סנאפ איבדה יותר מחצי משוויה במהלך 2018

חברת סנאפ, מפעילת הרשת החברתית סנאפצ'ט, פרסמה ביום חמישי את תוצאות הרבעוניות. הכנסותיה היו גבוהות מהמצופה - 297.7 מיליון דולר לעומת ציפיות האנליסטים ל- 283.36 מיליון, וההפסדים נמוכים מהמצופה - 0.12 סנט למניה לעומת 0.14 סנט, או הפסד נקי של 159 מיליון דולר, לעומת הפסד של 234 מיליון דולר ברבעון השני השנה.

למרות זאת, מניית סנאפ צנחה בעקבות פרסום התוצאות, והגיעה לשפל של כל הזמנים - מתחת לשישה דולר. בסך הכל, סנאפ איבדה יותר מחצי משוויה במהלך 2018. הסיבה לצניחה הפעם: אובדן של שני מיליון משתמשים יומיים בהשוואה לרבעון הקודם, וציפייה לירידה נוספת ברבעון הבא.

לירידה הזו יש סיבות מגוונות, בהן העיצוב המחודש שסנאפ הוציאה השנה: החברה ספגה ביקורת קשה על כך שהוא מבלבל ופוגע בחוויית השימוש, התעקשה להתעלם ממנה, ולבסוף הגיעה למעין פתרון ביניים. במקביל המתחרה פייסבוק, ובעיקר אינסטגרם שבבעלותה, מחקה באופן שיטתי את הפיצ'רים המוצלחים של סנאפ.

ב-2019 סנאפ אמנם צופה צמיחה במספר המשתמשים, ומנכ"ל החברה אוון שפיגל אף אמר כי הוא מצפה שהיא תגיע לרווחיות, אך התחזיות האלה לא הספיקו כדי להרגיע את המשקיעים המודאגים מכך שסנאפ מאבדת משתמשים, גם אם היא מפיקה הכנסות גדולות יותר ממספר הגולשים המצטמצם.

ספק אם אוזני הכלב יצילו את סנאפ

יום אחרי ההכרזה על התוצאות, סנאפ שהתמקדה עד היום במובייל בלבד, הודיעה כי היא משיקה לראשונה אפליקציה למשתמשי המחשב, בשם Snap Camera, שתאפשר למשתמשים להשתמש בעדשות המציאות המוגברת (AR) של סנאפ גם במצלמת המחשב. במילים אחרות, אפשר יהיה להוסיף אוזני כלב, לדוגמה, גם תוך צילום סרטון ליוטיוב או בזמן שיחה בסקייפ. סנאפ הודיעה גם על שיתוף פעולה עם שירות הסטרימינג טוויץ' שבבעלות אמזון, הפופולרי בעיקר בקרב גיימרים, כך שהעדשות יגיעו גם לשם. בכך מנסה החברה למשוך משתמשים חדשים: לפי הערכות, לטוויץ' יש בממוצע כמיליון צופים בו-זמנית בפלטפורמה, יותר מל-CNN למשל.

ספק אם זה יספיק כדי להציל את סנאפ. בשלב זה, היא עשויה לנסות לגייס כספים נוספים, ונשאלת השאלה למי תפנה למטרה זו. הנסיך הסעודי אל-ואליד בן טלאל השקיע 250 מיליון דולר בסנאפ בעבר תמורת 2.5 אחוזים מהחברה, אך השערוריות האחרונות הנוגעות לסעודיה עשויות למנוע מסנאפ לגייס ממנה כספים נוספים. ייתכן שביכולתה לפנות לענקית הסינית טנסנט, שהשקיעה בשנה שעברה 2 מיליארד דולר בסנאפ תמורת 12% מהחברה.

סנאפצ'אט   / צילום מסך
 סנאפצ'אט / צילום מסך

לפי ניתוח של ג'וש קונסטין מאתר טק-קראנץ', סנאפ עשויה לפנות כעת לצעד דרסטי יותר, ולהימכר לחברה אחרת. טנסנט עשויה הייתה להיות קונה פוטנציאלית עבור סנאפ, אך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין עשויה להביא לכך שרגולטורים יעצרו עסקה כזו, וכן עם חברות סיניות אחרות.

גם ענקיות אמריקאיות הן מועמדות רלוונטיות, כל אחת מסיבותיה שלה. דיסני עדיין מתקשה בתחום המובייל, וסנאפצ'ט פופולרית בקרב קהל היעד שלה. אפל מתקשה בתחום הרשתות החברתיות, וסנאפצ'ט תסייע לה בזכות פנייה לדור הבא של משתמשי המובייל. גם לגוגל אין רשת חברתית במובן המסורתי, לאחר כשלון גוגל פלוס שהביא לסגירתה, ומומחיותה באנדרואיד עשויה לחזק את סנאפ בשווקים מתפתחים. אמזון עשויה להשתמש בסנאפצ'ט כמוצר שדרכו משתמשיה יגלו מוצרים שברצונם לרכוש. אך לפי קונסטין, החברה האידאלית להוציא לפועל עסקת רכישה כזו היא דווקא נטפליקס, כיוון ששתי החברות מתמקדות בוידאו, אך אין באמתחתן מוצרים שחופפים אלה לאלה.