מכתב פתוח לזאב אלקין

אני מקווה שהקמפיין המכוער שלך יוציא ירושלמים לקלפיות, ויחסמו אותך מלהיות ראש העיר

זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
זאב אלקין / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

זאב אלקין שלום,

בעת האחרונה, פרסם המטה שלך מודעות בגנות המועמד עופר ברקוביץ' - מודעות שכולן הסתה פרועה. במודעות אלה, אתה מספר לנו, באופן מוסווה (כלומר באופן שמטשטש את העובדה שאתה הוא האחראי ליצירה ולהפצת מודעות אלה), שבחירה במועמד לראשות העירייה, ובמי שאני מקווה שיביס אותך בקלפי - עופר ברקוביץ׳, אינה אלא בחירה באנשי השמאל הקיצוני והסהרורי, עוכרי ישראל ובוגדים בתקומתה (כפי שקיצוניים כמוך נוהגים לכנותם) - אנשי הקרן החדשה לישראל.

על הדה לגיטימציה וההסתה המכוערת שאתה ושכמותך עושים לקרן החדשה לישראל עוד ילמדו בשיעורי היסטוריה באוניברסיטה במסגרת קורסים תחת השם: "וריאציות ישראליות לפרוטוקולים של זקני ציון". ואם הבית השלישי ייחרב, שנאת החינם שלך תספק לו תרומה משמעותית.

יהיה קשה במסגרת טור קצר להסביר עד כמה פרועה ההסתה שלך כנגד הקרן החדשה לישראל, ומן הראוי להרבות בטורי דעה החושפים את השקרים הגסים שנכתבים חדשות לבקרים ביחס אליה. אסתפק ואומר שבמועצה הציבורית בעמותה יושבים אנשים משכמם ומעלה הנמצאים בלב הקונצנזוס הישראלי, ואשר תרמו לשגשוגה, לביטחונה ולחיזוק מעמדה של ישראל בעולם, יותר ממה שתעשה כל חייך. ביניהם ניתן למנות את חתן פרס נובל לכלכלה דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכימיה אהרון צ׳חנובר, חתן פרס ישראל לספרות עמוס עוז, חתן פרס נשיא המדינה לספרות סמי מיכאל , חתן פרס ראש הממשלה לשירה רוני סומק, הזוכה בפרס התיאטרון הישראלי על מפעל חיים, הסופר יהושע סובול ועוד ועוד. המחשבה שאתה מסית נגד אחד מגדולי עולם דניאל כהנמן מעוררת גיחוך, ויותר משהיא מלמדת עליו, היא מלמדת עליך.

מר אלקין, מה למען השם עשית למען ירושלים?

בכל אופן, בין יתר החברים שבחרת לתקוף, ובאופן אישי, במודעות שלך, היא אמי, רות חשין - שגם היא חברה במועצה הציבורית של הקרן החדשה לישראל. במודעה המסיתה הזו שלך אתה מסביר שמי שבוחר ברקוביץ', בוחר רחמנא ליצלן בחשין. אולי כדאי לספר לציבור הירושלמים, אלה שאינם יודעים את כל התמונה ביחס למי זו רות חשין; או "גברת הברזל" של ירושלים, כפי שנוהגים לכנות אותה; מי ששימשה במשך למעלה ארבעים שנה כמנכל"ית הקרן לירושלים וכנשיאה שלה.

במסגרת הזו, גייסה למען ירושלים למעלה ממיליארד שקלים, ובין היתר, הקימה (רשימה מאוד חלקית), את אצטדיון טדי, תיאטרון ירושלים, גן החיות התנכ"י, סינמטק ירושלים, בריכת הסולטן, בית הספר לקולנוע ולטלוויזיה ועוד ועוד ועוד. אמי, הנחשבת לבונה הגדולה ביותר של ירושלים מאז ימי הורדוס ועד היום, זכתה בשלל תארים ופרסים על פועלה בעיר, הדליקה משואה לתפארת מדינת ישראל, ואילולא היתה ממשלה צרת אופקים וקיצונית בשלטון, היתה גם זוכה בפרס ישראל על פועלה זה.

במסגרת תפקידה שיפצה אמי גם עשרות בתי כנסת והקימה בתי כנסת חדשים רבים - עובדה המלמדת על הזיקה היהודית שלה - שאינה פחותה משלך, לצד ההבנה המעמיקה שלה והתבונה שלה ביחס למורכבות העיר, למגוון של אוכלוסיות המחפשות טיפול אוהב ורגיש.

עופר ברקוביץ', המועמד שאתה מנסה להכפיש ולהסית נגדו בכל מחיר, גם הוא עתיר זכויות בירושלים, ופועלו בעיר מוכיח את המחויבות חסרת הפשרות שלו לעיר. ברקוביץ' נולד בירושלים וגדל בה. מיד עם שחרורו מהצבא, הקים את תנועת התעוררות, במטרה לדאוג לציבור הציוני, הסובלני והיצרני בירושלים. מאז ועד היום פעל ברקוביץ', ממש כמו אמי, וכמו ראש העיר המיתולוגי של ירושלים, טדי קולק, ללא ליאות לחיזוקה של ירושלים.

עופר ברקוביץ  / צילום: איל יצהר
 עופר ברקוביץ / צילום: איל יצהר

משנת 2008 הוא משמש כחבר מועצת העיר, ואף שימש כסגן ראש העיר, והחזיק בתיקי התרבות, הפיתוח הכלכלי, ומרכז העיר. כל המעיין ולו במעט ברזומה שלו, יכול ללמוד על עקרונות של רגישות חברתית, ותבונה תרבותית המדריכים את פועלו של ברקוביץ' כפי שראוי שיהיה לירושלים. בניגוד אליך, ובדומה לטדי קולק, ברקוביץ' אינו רואה בירושלים קרש קפיצה לעתיד פוליטי בכיר יותר. כי עבורו, אין בכיר מלהיות ראש עיריית ירושלים.

ואתה מר אלקין, מה למען השם עשית למען ירושלים? מדוע אתה חושב שאתה ראוי לשמש כראש עיריית ירושלים? האם הציבור ששוקל לבחור בך ער ומודע לעובדה שלמען הבחירה בך, העתקת ביום האחרון שמחייב החוק את מקום מגוריך לעיר? שאין בך שמץ של זיקת תושבות לעיר? שכמעט מעולם לא חיית בה? שלא ירושלים או רווחת תושביה בראש מעייניך? שאתה רואה בירושלים, קרש קפיצה להשבחת עתידך הפוליטי? האם מי שבוחר בך מודע עד כמה כל הקמפיין שלך מושתת על טהרת ההסתה והשנאה? ולא רק שנאה לדניאל כהנמן או אהרון צ׳חנובר חתני פרס הנובל. אלא שנאה כלפי ערבים, שנאה כלפי להטב״ים? כלפי ליברלים? כלפי כל מי שעמדתו אינה זהה לשלך? האם יש, ולו מצביע אינטליגנטי אחד שיכול לחשוב שבחירה במסית ומדיח שכמוך יעשה טוב לעיר? לעיר כה מורכבת המחייבת טיפול רגיש, מכיל, אוהב, מסור?

כל שנותר לי לקוות שהקמפיין המכוער שלך יוציא ירושלמים, אנשים שאכפת להם, חילוניים ודתיים, נשים וגברים, ערבים ויהודים, כיפות סרוגות, כיפות שקופות ונעדרי כיפות - לקלפיות בהמוניהם, ויחסמו אותך מלהיות ראש העיר של ירושלים. כן, גם לאנשי המחנה שלך מגיע ראש עיר מוצלח ממך. אם חס וחלילה תיבחר לראש עיריית ירושלים, תביא לבריחה של עוד כוחות ומוחות, ותותיר את בת ציון כסוכה בכרם, כמלונה במקשה, כעיר נצורה. אנא ממך, תפרוש מהמירוץ לראשות העיר. עוד לא מאוחר. אפילו היום. חזור לכנסת, חזור לשחק שח. רק עזוב את העיר הזו לנפשה. מגיע לה יותר. הרבה יותר.

בברכה,

יואל חשין. 

■ יואל חשין הוא יו״ר קרנות השקעות האימפקט 2 B Angels ו-2 B Community.