לאחר עיכוב של 5 שנים: הקמת מתקן ההתפלה הגדול בעולם יוצאת לדרך

לאחר עיכוב של חמש שנים וביקורת חריפה מצד מבקר המדינה, הקמת שורק ב' החלה להתקדם בקצב מזורז • הפרויקט להקמת המתקן יבוצע בשיטת PPP, בה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, לתקופה בת 25 שנה

מפעל התפלה מים שורק / צילום:  איל יצהר
מפעל התפלה מים שורק / צילום: איל יצהר

ביקורת חריפה של מבקר המדינה בשל אי עמידת הממשלה ביעדי ההתפלה משפיעה על מקבלי ההחלטות: לאחר עיכוב של חמש שנים הקמת שורק ב', מתקן ההתפלה השישי בישראל, החלה להתקדם בקצב מזורז.

ארבעה חודשים לאחר שהממשלה אישרה תכנית אסטרטגית להתמודדות עם הבצורת המתמשכת במשק המים, פרסמה היום (ב') ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, בראשות מר איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי באוצר, את מסמכי המכרז של פרויקט מתקן התפלה שורק ב'.

הפרויקט להקמת מתקן ההתפלה הגדול ביותר בארץ ובעולם יבוצע בשיטת PPP, בה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, לתקופה בת 25 שנה. המתקן עתיד לייצר כ-200 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה ל-785 מלמ"ק בשנה, כמות השווה לכ-85% מסך הצריכה הביתית והעירונית כל שנה.

מתקני התפלה בישראל
 מתקני התפלה בישראל

מוקדם יותר החודש הגישו 7 קבוצות מקומיות ובינלאומיות את מועמדתן לשלב המיון המוקדם במכרז. במהלך חודש נובמבר צפויה הוועדה להכריז על הקבוצות שעמדו בתנאי הסף והן יוזמנו להגיש הצעות למכרז.

הקבוצות המשתתפות הינן IDE, Hutchison ו-GES הישראליות, PMEC הסינית, SUEZ הצרפתית, שותפות בין Acciona הספרדית יחד עם Allied הישראלית ושותפות נוספת בין Aqualia הספרדית ו- WPI הישראלית.

נזכיר כי חברת IDE שבשליטת יצחק תשובה ואלפא פרטנרס נאלצה למכור את אחזקותיה במתקן ההתפלה שורק א' רק כדי לגשת למכרז הנוכחי. ואולם, זכייתה אינה מובטחת והיא תצטרך להתמודד מול שש קבוצות נוספות שניגשו.

בדרך כלל במכרזים מסוג זה, נבחר זוכה אחד שלאחר זכייתו פונה לבנק בבקשה לקבל מימון לצורך ביצוע הפרויקט. לראשונה במכרז להקמת מתקן התפלה, תוכל המדינה לבחור שני מתמודדים שיעלו לשלב הגמר, במהלכו ידרשו לבחור בנק מלווה וביחד איתו להשלים את הליך העמדת המימון לפרויקט. לאחר מכן, תינתן להם אפשרות, ביחד עם הבנק המלווה, להציע הצעה משופרת שממנה תבחר המדינה את ההצעה הזוכה (הליך BAFO - Best And Final Offer). הליך זה צפוי להגביר את הוודאות לגבי מימוש הפרויקט וכאמור, להוביל להצעה כספית משופרת למדינה.

בנוסף, כוללים מסמכי המכרז אפשרות ליזם הנבחר להקים תחנת כוח פרטית בהספק של כ-140 מגה ואט, לטובת תפעול המתקן, וכן מצורף גם מכתב כוונות מאת בנק ההשקעות האירופי (EIB - European Investment Bank) להעמדת מימון לפרויקט בהיקף של עד 200 מיליון יורו.

אם גם השנה הבאה תהיה שנת בצורת עלולים להתרחש שיבושים באספקת המים לבתים

מתקני התפלה כיום מספקים 585 מלמ"ק (מיליון מטר מעוקב) מים מותפלים בשנה, כמות השווה לכ-70% מכלל המים המסופקים לבתים וליישובים. על פי החלטת ממשלה מיוני 2008, היום כבר היו אמורים לפעול שישה מתקני התפלה. לפי דוח מבקר המדינה, רשות המים לא פעלה לעמידה ביעד התפלה לשנת 2020 שקבעה הממשלה ב-2008 ואף שינתה בפועל את יעד היקף ההתפלה שקבעה הממשלה ללא קבלת אישורה. כתוצאה מכך, לא הוקם מתקן התפלה שישי וקוצצו הקצבות המים לחקלאות, והמשך הבצורת עלול לגרום לשיבושים באספקת המים גם לבתים.

מתקן ההתפלה שורק ב' צפוי להתחיל לפעול רק בעוד כ-5 שנים, המשמעות היא שאם גם השנה הבאה תהיה שנת בצורת, שישית במספר, עלולים להתרחש שיבושים באספקת המים לבתים.

"בד בבד עם התקווה לגשמי ברכה אנו מקדמים במהירות מירבית את מתקן ההתפלה בשורק תוך שאנו מיישמים מנגנונים מכרזיים חדשים לטובת הגברת הוודאות להקמת הפרויקט כמו גם להפחתת העלויות לצרכן", אמר החשב הכללי, רוני חזקיהו.

לדברי מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "לפני כארבעה חודשים, עברה בממשלה תכנית אסטרטגית שהוביל המשרד להתמודדות עם תקופות הבצורת הממושכות אותן אנו חווים. כעת עוברים לביצוע מהיר של השלבים בתכנית והמכרז להקמת מתקן ההתפלה יוצא לדרך. כמו כן התכנית להזרמת מים לכינרת נמצאת בשלבי מימוש מתקדמים והתכנית לשיקום נחלים קורמת עור וגידים. מימוש התכנית יביא להבטחת אספקת מים לאזרחים, ולשיקום הטבע וימת הכינרת".

מנהל רשות המים, גיורא שחם אמר: "במסגרת קידום ומימוש תכניות הפיתוח ארוכות הטווח של משק המים, רשות המים פעלה לפרסום המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק. פרסום מכרז זה משמעותו שתוך כ- 4 שנים, יתווספו למשק המים בישראל 200 מיליון קוב לשנה, אליהם יתווספו עוד 100 מלמ"ק בשנה ממתקן בגליל המערבי הנמצא בהליכי תכנון מתקדמים".