"בשנים הקרובות הרבה עסקים ייסגרו בגלל קניות באינטרנט"

לפני 4 שנים הקימו תומר תגרין ועומרי כהן את יוטפו, שמפתחת פלטפורמה לשיווק מותגים דרך חוות-דעת של גולשים בעולמות ה-ecommerce • אחרי גיוסים מצטברים של 100 מיליון דולר, מעל ל-300 עובדים ו-4 סניפים בכל העולם, ריאיינו את כהן בעוד פודקאסט לסטארט-אפים וחזרנו איתו לימי החברה הראשונים: "לא היה לנו מושג מה אנחנו עושים, עשינו כמה שינויי כיוון בזמן הגיוס הראשון שלנו"

"איך גדלנו? אני חושב שבעיקר הבנו מהר מאד במה אנחנו טובים ובמה אנחנו לא - ואיך 'עורכים את השולחן' בסטארט-אפ כל פעם מחדש, כך שכל אחד עוסק במה שהוא טוב בו. כמובן הבאנו עזרה, ויש לנו אחלה דירקטוריון ו-Advisory Board וגם אנשים מוכשרים מאד. כל המנהלים שעובדים איתנו טובים יותר ממני במה שהם עושים".

ידעתם שתגיעו לגודל הזה, לשרת כחצי מיליארד משתמשים?

עומרי כהן: "מה פתאום, התחלנו שלושה אנשים במרתף, ולא היה לנו שום מושג מה אנחנו עושים".

כהן ושותפו תומר תגרין הקימו בשנת 2014 את חברת יוטפו (Yotpo). השניים הכירו בזמן לימודיהם המשותפים באוניברסיטת תל-אביב, ובער בדמם לעשות משהו משלהם. בראיון לפרק הרביעי של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 4) שוחחנו עם כהן על הימים הראשונים של החברה, שכיום כבר גייסה במצטבר מעל ל-100 מיליון דולר ומעסיקה כ-300 עובדים ב-4 סניפים.

"השותפות של תומר ושלי נשענת קודם כל על חברות, התחלנו כחברים ורק אז הפכנו לשותפים עסקיים", נזכר כהן. "זה מבחינתי משמעותי כמו נישואים. עד שתומר עזב לניו-יורק במסגרת רילוקיישן, היינו מבלים שעות ביחד. גם כשהחברה גדלה מאד, בילינו יותר מ-3 שעות כל יום ביחד, ככה במשך שנים. מה הוביל אותנו להצליח? בעיקר משמעת, לדאוג לקיים תקשורת ולשמור על מנגנונים שמאפשרים אותה".

כבר בתחילת הדרך, תגרין וכהן התעסקו בעולם הקניות באינטרנט (תעשיית ה-eCommerce), אך בנו מוצר אחר: "למעשה בתחילת הדרך לא ממש היה לנו פתרון, אלא עולם בעיה - גייסנו כסף וניסינו להבין מה אנחנו בונים כאן", הוא נזכר. "בהתחלה פיתחנו מנוע חיפוש לתוכן בכל הקשור בקניות באינטרנט. רק בהמשך עברנו למוצר שמזכיר את מה שיוטפו עושה היום ומתעסק ב-Social Reviews".

למרות הצמיחה של יוטפו, תגרין וכהן עדיין לא רואים את הסוף ומאמינים ששוק הקניות באינטרנט ימשיך ויצמח: "התיזה שלנו היא שבשנים הקרובות הרבה מאד עסקים פיזיים ייסגרו בעקבות האינטרנט והמעבר לרכישות באינטרנט", מסביר כהן. "לצד אמזון והשחקנים הענקיים, אנו רואים הרבה מאד מותגים גדולים ובינוניים עוברים למכור רק דרך הרשת - כל המותגים האלה יצטרכו כמה שיותר כלים כדי למכור ולתת שירות ללקוחות שלהם וכאן אנחנו נכנסים לתמונה".

איך ייראה שוק הקניות באינטרנט בעוד שנה, שנתיים ועשור? מה התוכניות של יוטפו אחרי גיוס של כ-100 מיליון דולר במצטבר? איך מסתדרים כהן ותגרין (המנכ"ל) אחרי כמעט עשור של חברות ועבודה משותפת? ואיך עשו השותפים של יוטפו פיבוט (שינוי כיוון) בתחילת הדרך, כדי שמצאו מוצר ש"עובד"? כל זאת ועוד - בפרק ה-4 של עוד פודקאסט לסטארט-אפים (עונה 4).

**

"עוד פודקאסט" היא תוכנית ליזמים בתחילת דרכים וכאלה המתעניינים ביזמות. במסגרת הפודקאסט אנו מארחים דמויות מובילות בתעשיית הסטארט-אפים והחדשנות בישראל - לרבות משקיעי הון סיכון, יזמים ואנשי מקצוע אחרים - בכדי לאפשר למאזינים מפגש בלתי אמצעי עמם. בחלק מהתוכניות אנו מאפשרים גם לקהל הרחב לשאול את האורחים שאלות שמעניינות אותם.

הפודקאסט הוא בשיתוף מערכת "גלובס" ובתמיכת Rise TLV.

את "עוד פודקאסט" מנחים תומי בר-אב, יועץ לאסטרטגיה שיווקית לסטארט-אפים, לשעבר מנהל השיווק של חברת ארגוס ותוכנית MassChallenge וגיא קצוביץ', מייסד-שותף ב-Fusion LA.