דירוג קלות העסקים של הבנק העולמי: ישראל עלתה למקום ה-49

השיפור בדירוג ישראל במדד השנה מגיע לאחר התדרדרות רצופה בשנים האחרונות מהמקום ה-26 למקום ה-54 • באוצר הדגישו כי השיפור בדירוג ישראל במדד השנה בא לאחר התדרדרות רצופה בשנים האחרונות, כך בעוד בשנה שעברה דורגה ישראל במדד "קלות רישום נכס" במקום ה-130 והכמעט אחרון בעולם, במדד המעודכן היא כבר מדורגת במקום ה-89

שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר, משה כחלון / צילום: איל יצהר

שביעות רצון רבה באוצר לנוכח "שינוי המגמה" בדירוג ישראל במדד קלות עשיית העסקים (Doing business) של הבנק העולמי. מנתוני המדד המעודכנים שפרסם היום הבנק העולמי עולה כי ישראל התקדמה חמישה מקומות ומדורגת במקום ה-49.

באוצר הדגישו כי השיפור בדירוג ישראל במדד השנה בא לאחר התדרדרות רצופה בשנים האחרונות. מדד Doing Business של הבנק העולמי נחשב למדד החשוב ביותר בעולם למדידת הנטל הביורוקרטי ולמיקום של כל מדינה בדירוג יש משמעות סמלית רבה. המדד הושק ב-2006 ואז ישראל דורגה במקום ה-26 בעולם. מאז כאמור הידרדרה ישראל מבחינת המיקום ובשנה שעברה דורגה במקום ה-54. בסך הכל מדורגות במדד 190 מדינות ואת המקומות הראשונים תופסות ניו-זילנד, סינגפור, דנמרק, הונג-קונג ודרום קוריאה.

מיקומה הנחות של ישראל בלט במיוחד לרעה בחלק ממדדי המשנה שמרכיבים את הדירוג. כך למשל בשנה שעברה במדד "קלות רישום נכס", דורגה ישראל במקום ה-130 (והכמעט אחרון) בעולם, במדד "קלות תשלום מסים" במקום ה-99 ובמדד "קלות אכיפת חוזים" במקום ה-92 בעולם. במדד המעודכן נרשם זינוק של 41 מקומות בקלות רישום נכס (למקום ה-89) כתוצאה מפתיחת האפשרות לבצע פעולות רישום מקרקעין בטאבו באמצעות האינטרנט. 

דירוג של ישראל במדד Doing Business
 דירוג של ישראל במדד Doing Business

שיפור של 24 מקומות בדירוג נרשם במדד קלות הוצאת היתר בנייה - שבו התקדמה ישראל מהמקום ה-65 למקום ה-41. לעומת זאת בתשלומי מסים ובאכיפת חוזים ממשיכה ישראל לשמור על דירוג נמוך (מקום 90 בשתי הקטגוריות). ירידות נרשמו במדדי משנה שבהן ישראל בלטה לטובה בעבר: במדד ה"הגנה על בעלי מניות מיעוט" נרשמה התדרדרות של 7 מקומות (מהמקום ה-16 למקום ה-23) בהקמת עסק נרשמה נסיגה של שמונה מקומות (מהמקום ה-37 למקום ה-45), ב"קלות קבלת אשראי" נסוגה ישראל למקום ה-60 (מהמקום ה-55)  בהליכי פשיטת רגל ירידה של 3 מקומות (למקום ה-29)

באוצר רואים בשיפור הדירוג בחמישה מקומות פרי של מאמץ ממוקד שאותו הוביל באופן אישי החשב הכללי רוני חזקיהו. החשב הכללי שרואה בנושא שיפור הסביבה העסקית אחד משני יעדי-העל שלו הוגדר "גורם מתכלל ואחראי על הקשר הישיר עם הבנק העולמי".

משלחת בין משרדית בראשות חזקיהו ביקרה השנה במשרדי הבנק העולמי בוושינגטון והציגה בפני המדרגים את השינויים והשיפורים שבוצעו בתחומים השונים על ידי משרדי הממשלה. לדברי חזקיהו "שינוי המגמה מבטא את השיפור שחל בתהליכים בתוך משרדי הממשלה בשנים האחרונות, בין היתר, על ידי המעבר לתהליכים מקוונים. בעבודה משותפת עם משרדי הממשלה הרלוונטיים, שיקפנו לבנק העולמי את הנתונים והצעדים שבוצעו בשנים האחרונות ב-5 מתוך 10 תחומי המדד". חשוב לציין כי הדירוג הוא יחסי וישראל נמצאת בתחרות מול מדינות אחרות שגם הן פועלות לשפר את דירוגן במדד.

שר האוצר משה כחלון אמר בעקבות פרסום הדירוג כי "נתוני הצמיחה הטובים, העלאת דירוג האשראי של ישראל ונתוני האבטלה הנמוכים מוכיחים שהכלכלה הישראלית חזקה ושאנחנו בכיוון הנכון. כדי להבטיח סביבה עסקית נוחה, אנחנו נמשיך את המגמה של העלאת דירוג ה-doing business שהוועדה בראשות החשב הכללי רוני חזקיהו מובילה בהצלחה".