הסדר ניגוד העניינים של משה ברקת נחשף: לא יעסוק בענייני כלל ביטוח (לזמן קצר), קרסו, אלבר וג’פריס

רשות שוק ההון פרסמה היום את הסדר ניגוד העניינים שעליו חתם הממונה הנכנס ברקת • על פי ההסדר, הוא יהיה מנוע מלעסוק בשורת חברות במשך מספר חודשים, עד אשר תפוג תקופת ההימנעות • ברקת, שהיה יו"ר הפניקס ובכיר בקבוצת החברות של יצחק תשובה, לא ימנע מלעסוק בעניינן

משה ברקת / צילום:תמר מצפי
משה ברקת / צילום:תמר מצפי

הממונה הנכנס על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, יהיה מנוע בתקופה הקרובה מלטפל בשורה של חברות ביטוח וגופים אחרים עליהם הוא ממונה, בהם כלל ביטוח, אלבר, קרסו, אודם פיננסים ועוד. כך עולה מההסדר למניעת ניגודי עניינים והתחייבות לשמירה על סודיות עליו חתם, ושעיקריו פורסמו היום.

עוד טרם בחירתו לתפקיד היה ידוע כי ברקת כיהן בשורת תפקידים בכירים בקבוצת דלק ובעסקים פרטיים שבשליטת יצחק תשובה, ובמסגרת זו אף היה יו"ר הפניקס. עתה הוא מפרט כי מאז מאי 2015 הוא לא עובד עם קבוצת דלק.

אז באילו גופים הממונה יהיה מנוע מלטפל בתקופה הראשונה לכהונתו? על פי ההסדר למניעת ניגודי עניינים עליו חתם ברקת, הוא נתן לכלל ביטוח שירותי ייעוץ, במסגרתם הציג לדירקטוריון הקבוצה עבודה השוואתית שבחנה את ביצועי החברה ביחס למתחרותיה, דבר אשר כנראה היה קשור לסיבת עזיבתו של המנכ"ל הקודם של כלל ביטוח, איזי כהן.

ברקת פירט כי סיים להעניק את שירותי הייעוץ לכלל ביטוח ב-15 במאי 2018, ושהוא יהיה מנוע מלטפל בנושאים שקשורים לכלל ביטוח - וכאלה יש הרבה, ולו רק משום שמניות השליטה בכלל ביטוח נמכרות מדי תקופה על ידי נאמן שמונה לתפקיד על ידי הרשות - למשך חצי שנה ממועד סיום ההתקשרות שלו עם כלל ביטוח. דבר זה אומר שהמניעה מלטפל בכלל ביטוח תפוג במהרה. לברקת היו עוד מיועצים, שפרטיהם לא פורסמו ברבים, ושגם לגביהם יהיה מנוע מלקבל החלטות במשך חצי שנה מתום מועד ההתקשרות עם כל אחד ואחד מהם.

בין יתר לקוחות הייעוץ של ברקת, הממונה החדש מגלה כי נתן שירותי ייעוץ גם לחברת הליסינג אלבר, שבשליטת איש העסקים אלי אלעזרא, שבין היתר מחזיק בהכשרה ביטוח. הוא פירט כי ההתקשרות שלו עם אלבר הסתיימה ב-26 באוגוסט 2018, ושהוא מתחייב להימנע מטיפול בכל מה שקשור במישרין לאלבר למשך חצי שנה ממועד זה.

עוד קבוצה שקשורה לעולם הרכב ושברקת מנוע מלטפל בה לפרק זמן מסוים, היא קרסו, בה כיהן כדח"צ עד לאוגוסט האחרון. על כן הוא מנוע מלטפל במשך תקופה של חצי שנה בכל נושא הקשור לסוכנות הביטוח קרסו ביטוחים, ולכל עניין הנוגע לבעלי השליטה בה.

עוד חברה שברקת היה דמות מובילה בה היא אודם פיננסים, שם היה שותף עם דוד זקן, לשעבר המפקח על הבנקים בבנק ישראל. מאחר שהיה שותף באודם, ברקת לא יעסוק בענייניה ובענייני בעלי המניות בה, במהלך כל השנה הראשונה של כהונתו. 

לצד קשרים אלה ברקת גם עבר בשנים האחרונות כיועץ מיוחד לבנק ההשקעות הזר JEFFERIES, כשבמסגרת זו עסק בייעוץ לבנק וקיבל תגמול רק מהבנק, גם כשפעל מול לקוחות הבנק. הוא יהיה מנוע מלטפל בעניינים הקשורים לג'פריס עד לסוף שנת 2019. עוד גילה ברקת בהסדר לניגוד עניינים כי הוא בעל מניות מיעוט בשלושה סטארט-אפים וגם מרצה באוניברסיטת תל אביב ובמכללת נתניה. אגב, ההסדר כולל שורה של נספחים, שלא שוחררו לציבור.