ההזדמנות הגדולה של אנשי הפיננסים, רגע לפני שהיועצים הרובוטיים משתלטים על המקצוע

היועצים הרובוטיים מנהלים נתח גדל והולך של כסף בבתי השקעות, בבורסות ובבנקים, וזה הזמן של אנשי הענף להתעורר כדי לא לאבד יתרון

ההבדל בין הרובוט ליועץ האנושי /  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
ההבדל בין הרובוט ליועץ האנושי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הדור הצעיר כבר מבין שמסלולי הקריירה שהוא יעבור בהם אינם דומים לאלה של הדור הקודם, ובכל זאת אנחנו עדיין נוטים לומר לו איך נראית הכשרה ואיך נראית עבודה. לאחרונה, באחת מקהילות השיח שאני חברה בהם, התנהל שיח ער על קריירה של אנשי כספים. הדור הצעיר, שנמצא לקראת סיום לימודיו, מרגיש שיש יותר מדרך אחת להתמחות ולצעוד את הצעדים הראשונים, אבל סביבו קולות הנורמה מסבירים לו שאי-אפשר, שלא עושים את זה כך. בקהילה שלנו הוא דווקא קיבל חיזוק מבכירים בתעשייה שלו ללכת בדרך חדשה, שברור שתוביל אותו אל המקומות שבהם מגייסים ומנהלים יראו אותו כפי שהוא, יזהו ויעריכו את הפוטנציאל הטמון בו.

נזכרתי בספר "פרה סגולה" של סת’ גודין, שמציג את הרעיון שדווקא האחר, אותה פרה סגולה, מושך תשומת לב וגורם לנו לעצור. תהיתי מדוע כל הקולות ניסו לקחת את הפרה הסגולה הזאת ולצבוע אותה בחום, הרי ההבנה שהמקצוע שלנו ישתנה בשנים הקרובות, כל מקצוע, מתחילה לחלחל, ואם כך - גם מסלולי ההכשרה והקריירה משתנים. אם לפני כמה שנים עדיין היינו צריכים לשכנע אנשים שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, היום אנשים כבר שואלים שאלות פרקטיות: מה ישתנה במקצוע שלי? מה אני יכולה לעשות כדי להכין את עצמי? השיח הזה לא פוסח גם על אנשי הפיננסים: חשבי שכר, מנהלי חשבונות, רואי חשבון.

בעשורים האחרונים, חוגי הכלכלה, המינהל והחשבונאות היו בין הפופולריים ביותר בעולם. בשנת 2018, בין 200 האוניברסיטאות המדורגות בצמרת בתחומים האלה אפשר למצוא מוסדות מ-36 מדינות, רמז לפוטנציאל התעסוקה והשכר שהם סיפקו ברחבי העולם. אבל מה שהיה בעבר לא בהכרח יהיה בעתיד. לדוגמה, הכירו את היועצים הרובוטיים, Robo Advisors. בשנים האחרונות הם מנהלים נתחים הולכים וגדלים של כסף בבתי השקעות, ברצפת המסחר בבורסות, במשרות בבנקים. זה לא באמת מפתיע. פעולות רבות שנעשות במסגרת המקצועות האלה מבוססות על חוקים, תקנות ותהליכים שניתנים לאוטומציה. אבל מה שמעניין באמת הוא שהטכנולוגיות החדשות הנכנסות לענף מגדירות מחדש את חוויית הלקוח, בדיוק בכך שהן מהירות, יעילות, איכותיות ומשלימות בתוך זמן קצר את העבודה של מי שעד לא מזמן קיבלו עבורה שכר גבוה במיוחד.

"רגע אובר" של הפיננסים

55% מאנשי ההנהלות הבכירות בפיננסים ובחשבונאות צופים שהאוטומציה תשנה את המקצוע בשלוש עד עשר השנים הקרובות. ראו לדוגמה את JP Morgan, הבנק הגדול בארה"ב, שהכניס מערכת חכמה לניתוח חוזים. המערכת הזאת החליפה בתוך כמה שניות פעולות שנעשו במשך 360,000 שעות על ידי עורכי דין ועובדים במערך ההלוואות; היא קיצרה את התהליכים וצמצמה את הטעויות. כמה בנקים הכניסו מערכות שיח (Chatbots) עם לקוחות מבוססי IMB Watson, כמו Luvo למשל, שיכול להבין וללמוד את השיח עם הלקוחות.

אנטוני ג’נקינס, שעמד בראש Barclays, הגדיר את מה שעובר כרגע על המערכת הפיננסית כ"רגע אובר" (Uber moment), כלומר, נכנסות אליה יכולות חדשות שמשנות לגמרי את החוקים בענף. לפי התחזית שלו, התעסוקה בענף תקטן ב-20% עד 50% בעשור הקרוב. אפשר כבר לראות ארגונים בתעשיית הפיננסים שמבינים את ההשלכות ומרחיבים פעילות לעולמות משיקים, שייתנו לאנשי הכספים יתרון מול הלקוחות.

יש כאן הזדמנות גדולה בעולמות המידע. 90% מהמידע בעולם נוצר בשנתיים האחרונות, ואנשי פיננסיים יכולים להפוך ל"מהנדסי המידע" של העולם החדש, מי שאחראים להפוך את המידע לכלי בקבלת החלטות. לא מספיק שיש הרבה מידע, צריך לדעת לאסוף אותו ממגוון המקורות, לשמור אותו באופן שאפשר יהיה להעמיד אותו לרשות מי שיכולים וצריכים לגשת אליו ולדעת במה להשתמש ומתי ומה עודף. בתפקידים האלה, צריך לדעת להגדיר היטב את השאלות, להבין איך מתקבלות החלטות, להביא ולנתח את המידע הנכון. אפשר כבר לראות הגדרות תפקיד כאלה, לדוגמה Chief Data Officer, שתפקידו לנהל את אסטרטגיית המידע של הארגון באופן שהמידע ייתן ערך, ישפר את חוויית הלקוח, יוריד עלויות או יגביר יעילות.

גם פירמות ייעוץ פיננסיות מפתחות מענה בתחום ה-Big Data, כולל ייעוץ עסקי שדורש מאנשי הכספים החדשים יכולות אנליטיות, חיזוי, תכלול וחיבורים בין תחומים שונים, וגם הבנה בטכנולוגיות כדי לזהות ולנהל סיכונים וכשלים, ולא פחות חשוב, ביטחון מידע. כל אלה דורשים מאנשים בעולם החדש לדעת לעבוד בצוותים ולא במסלולים צרים ותחומים. הארגונים החדשים צריכים לאפשר לצוותים לעבוד לרוחב הארגון, לאפשר למידע על העולמות החדשים לנוע בתוך הארגון כדי לייצר חיבורים מתוך הערך של הביחד, ולאפשר לאנשים את הגמישות להצטרף לעשייה בלי קשר לתפקיד בארגון.

האקדמיה מלמדת פינטק

גם האקדמיה מנסה להגדיר מחדש את המקצועות הפיננסיים. בסטנפורד ובג’ורג’טאון, לדוגמה, הגדירו מסלולי Fintech, שמטרתם ללמד כיצד מתנהלים בענף השירותים הפיננסיים בעזרת טכנולוגיות שונות ולהכשיר את הסטודנטים כך שיוכלו להוביל בארגונים תהליכים ומודלים עסקיים שיתנו פתרון לבעיות עוד לפני שהם יודעים עליהן.

מהעולמות שבהם מתקיימת היום פעילות Fintech אפשר לגזור קריירות פיננסיות עתידיות. אחד המנועים בענף הוא בלוקצ’יין, וכאן נדרשים גם מומחים וגם מפתחים. לפי אתר הפרילנסרים Upwork, המפרסם בכל רבעון את היכולות הנדרשות ביותר מעובדי פרילאנס, באוגוסט השנה הייתה המומחיות בבלוקצ'יין היכולת מספר אחת, עם גידול של 3,500% משנה לשנה. הדרישה היא לאנשים שמבינים בלוקצ’יין ויכולים לעזור לארגונים להבין איך להשתמש בטכנולוגיה הזאת.

הדור הבא של אנשי הכספים רואה בטכנולוגיות הזדמנות ולא סכנה, הזדמנות להתמקד בעשייה משמעותית.

50% מאמינים שהטכנולוגיה תחליף תפקידים התחלתיים במקצוע, אבל 85% מסכימים שניסיון בעולם הכספים חשוב למנהלים של העתיד, וממילא 81% מתכננים להקים יום אחד עסק עצמאי. העתיד הוא לא מה שהיה, והדרך אליו כוללת אפשרויות רבות. רק צריך לבחור ולצאת לדרך. 

■ הכותבת היא יועצת אסטרטגית, מרצה ובלוגרית בעולם העבודה העתידי niritcohen.com niritcohen.com