8 חודשים באיחור: בנט הקים את המועצה לגיל הרך

המועצה לגיל הרך היתה אמורה לקום עפ"י חוק בפברואר, אך שר החינוך נפתלי בנט התעכב בהקמתה • המועצה תרכז את כל המדיניות הרלוונטית לגילאי 0-6

נפתלי בנט / רויטרס
נפתלי בנט / רויטרס

שמונה חודשים לאחר המועד שנקבע בחקיקה, הקים השר נפתלי בנט את המועצה לגיל הרך, שאמורה לרכז את כל גופי המדיניות שעוסקים בנושא. במועצה יהיו חברים 22 איש, מתחומים שונים וממשרדי ממשלה שונים. בנט יעמוד בראש המועצה ולסגניתו מונתה סימה חדד, לשעבר ראשת האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך.

חוק המועצה לגיל הרך חוקק בשנה שעברה, במטרה לקדם מתן מענים בשורה של היבטים פיזיים, רגשיים וחינוכיים, וכדי ליצור רצף חינוכי. המועצה אמורה לגבש תוכנית לאומית לשלוש שנים, שתכלול גם סדרי עדיפויות בנושא; תיאום בין משרדי הממשלה לרשויות המקומיות; גיבוש המלצות על הכשרה מקצועית בתחום; ניהול מרכז מידע ומחקר בתחום ועוד.

ואולם התפקיד הכי חשוב של המועצה הוא לגשר על העיוות שקיים בישראל לפיו קיימת הפרדה בחינוך לגיל הרך - גילאי 0-3 נמצאים באחריות של משרד העבודה וגילאי 6-3 נמצאים תחת משרד החינוך. יותר מכך, הפעוטות שנמצאים במעונות מסובסדים ומפוקחים במלואם מהווים רק כרבע מכלל הפעוטות בגילאים הללו.

לפני כשנה פירסם ארגון ה-OECD דוח על החינוך לגיל הרך במדינות הארגון, ממנו עלה כי ההוצאה הציבורית על הגיל הרך בישראל היא מהנמוכות במדינות ה-OECD. ההוצאה בישראל מסתכמת בכאחוז אחד, לעומת פי שלושה בממוצע ב-OECD. לפי מחקרים, השקעה בגיל הרך חוסכת למדינה כספים רבים בהמשך.

משרד העבודה החל השנה בפיילוט, ביחד עם קרן רש"י והג'וינט, שבמסגרתו ישפרו את איכות השירות והטיפול בשמונה יישובים בפריפריה, בין השאר במסגרת הכנסת גורם מוסמך לכל רשות, שירכז את הטיפול בגיל הרך, שעד כה היה מבוזר בין גופים רבים. כמו כן, יושם דגש על שיפור אנשי המקצוע והדרכות של ההורים.