זעם בקונגרס: הסנקציות שטראמפ יטיל על איראן – מרוככות

שר האוצר מנוצ'ין הודיע לגורמים ישראליים, בביקורו בירושלים, כי הממשל אינו מתכנן לאכוף ניתוק איראן מ-SWIFT, המסלקה הבנקאית הגלובלית • המשך הגישה למסלקה יאפשר לטהראן למכור נפט בחשאי • ישראל ואייפ"ק לוחצות על הממשל ועל מחוקקים • יוזמת חקיקה בקונגרס תחייב את הממשל לחסום את גישת איראן למסלקה

טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס
טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס

כמה ימים לפני המועד שבו מתוכנן ממשל טראמפ להטיל מחדש עוד צבר סנקציות על איראן, במטרה לאלצה לחתום על הסכם גרעיני חדש, נשמעות טענות בקונגרס, בחוגים שמרניים ובקהיליה הפרו-ישראלית בוושינגטון, שהסנקציות המתוכננות אינן הולכות עד הסוף; שמדובר בגרסה מרוככת שיישומה יהיה הפרה של הבטחת הנשיא להפעיל "לחץ מקסימלי" על טהראן.

מותחי הביקורת טוענים, שבניגוד להצהרות הממשל, מתכנן הבית הלבן להותיר פרצה רחבה שתאפשר לאיראן גישה למערכת הבנקאות הגלובלית. פרצה כזו - הם טוענים - תאפשר לטהראן להוסיף למכור נפט בחשאי ולמלא את קופת האוצר שלה במאות מיליוני דולרים שעלולים לשמש למימון טרור בינלאומי, לרבות חיזוק חיזבאללה.

שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, מוביל את התמיכה בהשארת הפרצה על כנה. למעשה, הוא תומך במאמצי האיחוד האירופי להותיר לאיראן פתח מילוט, ולו גם קטן, מהסנקציות. על פי דיווח ב"ניו-יורק פוסט", הזמין משרד האוצר בוושינגטון חוות-דעת של סוכנות הביון המרכזית שתמזער את את הסיכונים הפוטנציאליים של "פרצת מנוצ'ין".

גורמים בוושינגטון אמרו ל"גלובס" כי ישראל ואייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מנהלות מסע לובינג נמרץ בקונגרס ובממשל במאמץ לסגור את הפרצה הזו. משגרירות ישראל לא נמסרה תגובה על כך.

דונלד טראמפ אמור להכריז על ההטלה המחודשת של צבר הסנקציות ב-5 בנובמבר, יום לפני בחירות הביניים לקונגרס. סנקציות אלה הן חלק מחבילת סנקציות על איראן שהשעה הנשיא הקודם, ברק אובמה, לאחר שטהראן חתמה על ההסכם הגרעיני. טראמפ הוציא את ארה"ב מההסכם - הוא הגדירו כ"גרוע ביותר בהיסטוריה" - והכריז שיטיל בהדרגה את כל הסנקציות שאותן השעה אובמה.

חבילת הסנקציות שעליה יכריז טראמפ בשבוע הבא אמורה לשתק את מגזרי הבנקאות והאנרגיה של איראן. אך מחוקקים רפובליקאים בקונגרס, רובם ככולם ידידי ישראל, טוענים שבחבילה הזו לא כלול שום אמצעי אכיפה שיחסום את דרכה של איראן למסלקה הבנקאית הבינלאומית, שידועה בראשי התיבות SWIFT (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication), ארגון בבריסל שמפשט העברות כספים אלקטרוניות בין בנקים ברחבי תבל. במודגש, החבילה אינה כוללת שום סנקציות על SWIFT, אם הנהלת המסלקה תחליט להסיף ולשרת בנקאים איראניים, אומרים המחוקקים הרפובליקאים.

המשמעות של ניתוק מדינה כלשהי מהמסלקה היא שמדינה זו תמצא עצמה מנותקת מהמערכת הבנקאית העולמית וממילא לא יעלה בידה לבצע שום עסקת יבוא או יצוא. אם איראן תרצה למכור נפט בחשאי למדינה כלשהי, ללא הסתייעות בשירותי SWIFT, היא תיאלץ לדרוש תשלום במזומנים, מכשול כמעט בלתי עביר.

"הנשיא טראמפ ביקש להפעיל לחץ מקסימלי (על איראן), לא לחץ מקסימלי למחצה", אמר ריצ'ארד גולדברג, יועץ בכיר במכון להגנה על דמוקרטיות (Foundation for Defense of Democracies), מכון הגות שמרני שתומך בסנקציות חזקות על איראן. "לחץ מקסימלי כולל ניתון הבנקים האיראניים מ-SWIFT". הוא צוטט ב-AP.

לא ברור אם טראמפ עצמו מודע לבעיה. מקור הקובלנות של המחוקקים הרפובליקאים וידידים אחרים של ישראל הוא כמה התבטאויות של מנוצ'ין, שלא הסתיר את התנגדותו לנתק את איראן מ-SWIFT. על פי כמה הערכות, התנגדותו של מנוצ'ין (שזוכה בתמיכת הצוות הבכיר באוצר) נובעת מהתנגדות עקרונית לפגוע בעצמאות SWIFT, הלב הפועם של הסחר הגלובלי והפעילות הפיננסית הבינלאומית. על פי תפיסה זו, כל ניסיון לכוונן את המערכת עלול לגרום זעזועים גלובליים. התערבות של ממשלה כלשהי בפעילות המסלקה היא חילול הקודש. לתפיסה זו שותפים כל השחקנים הגדולים בוול סטריט, שמנוצ'ין הוא בשר מבשרם.

נימוק אחר העלתה אליזבת רוזנברג, לשעבר בכירה במשרד האוצר האמריקאי ועתה אנליסטית במרכז לביטחון אמריקאי חדש (Center for New American Security), מכון הגות ליברלי בוושינגטון. לדבריה, אם הקשר בין איראן ל-SWIFT יישאר על כנו, יוכלו השלטונות האיראניים לרכוש סחורות בעלות אופי הומניטרי, כמזון או תרופות, מוצרים שמותר להכניסם לאיראן על פי משטר הסנקציות. לדבריה, קיום הקשר הזה "יאפשר לארה"ב להוכיח למותחי ביקורת פוטנציאליים שהמסע האמריקאי נגד איראן מכוון נגד המשטר שם, לא נגד העם האיראני". הוא הודתה כי ניתוק איראן מ-SWIFT הוא המסלול המהיר ביותר לבידודה של איראן. גם רוזנברג צוטטה ב-AP.

על פי "ניו-יורק פוסט", הודיע מנוצ'ין לבכירים ישראליים, בעת ביקורו בירושלים בשבוע שעבר כי ניתוק איראן מ-SWIFT לא יצא אל הפועל . לדברי "וול סטריט ג'רנל", הודיע מנוצ'ין ל"ממשלות זרות" שארה"ב עשויה לנקוט גישה פחות לעומתית לחסימת דרכה של איראן לבנקים גלובליים.

מכל מקום, מנוצ'ין אינו השחקן היחידי בזירה. היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, וגורמים אחרים בבית הלבן תומכים ללא סייג בתפיסת "הלחץ המקסימלי" על טהראן והם צפויים לקורא תיגר על מדיניותו של שר האוצר. טראמפ עצמו אמר בשבוע שעבר: "אנו לא נותיר ליזמית הטרור המובילה בעולם לפתח את כלי-הנשק הקטלניים בתבל. זה לא יקרה".

אין ודאות האם ידו של מנוצ'ין או ידו של בולטון תהיה על העליונה בוויכוח הפנימי הזה בבית הלבן. מכל מקום, מחוקקים רפובליקאים, בראשות טד קרוז, מטקסאס, יזמו הצעת חוק שתחייב את הממשל לחסום כל גישה של איראן למסלקה הגלובלית. אך גורמים ישראלים אמרו כי אין דרך להעביר חקיקה כלשהי בפרק הזמן הקצר שנותר על הבחירות, ב-6 בנובמבר.