איך נצא לטייל בטבע כשיהיו פה 30 מיליון תושבים?

הגידול המהיר בילודה בישראל מחייב פתרונות יצירתיים לשטחים פתוחים

יער ירושלים. השטחים הפתוחים יהפכו נדירים / צילום: איל יצהר
יער ירושלים. השטחים הפתוחים יהפכו נדירים / צילום: איל יצהר

מקצוע אדריכלות הנוף עוסק בתכנון מרחבים פתוחים ציבוריים כמו: כיכרות, רחובות, טיילות, שמורות טבע ומרחבים פתוחים פרטיים, כמו, חצרות וגינות של מבני מגורים. המקצוע עוסק בדרכים שונות של תכנון היחסים שבין המבנים לקרקע ולנוף, ובין האדם לטבע, או לסביבה הבנויה. בשנים האחרונות "נהנה" מקצוע אדריכלות הנוף משגשוג ומהתרחבות תחומי הפעולה שלו.

אדריכלי הנוף משפיעים בתחומי תכנון ועיצוב רבים. הם מעורבים כמעט בכל תוכנית סטטוטורית משמעותית, המוגשת לוועדות הארציות והמחוזיות לתכנון ובנייה. מספר אדריכלי הנוף הפעילים בארץ הוא כ-500. בשוק העבודה קיימות כיום קבילות ודרישה ליותר ממספר כפול של אדריכלי נוף. קיים מגוון גדול של מקומות עבודה לאדריכלי נוף. הם מועסקים בעיריות וברשויות ציבוריות במשרדי הממשלה, בגופים ציבוריים אזרחיים וגם במגזר הפרטי.

שיעור הילודה הגבוה בישראל, המתבטא בקצב גידול אוכלוסין מהיר מאוד, מצביע כי בשנת 2050 יהיה מספר התושבים במדינה קרוב ל-15 מיליון, ובסוף המאה - קרוב ל-30 מיליון תושבים. כתוצאה מכך, כמות השטח הבנוי תגדל משמעותית. האזורים הבנויים יהיו צפופים יותר, וכמות השטחים הפתוחים תקטן מאוד. לכן, עלינו מוטלת גם החובה לשכנע את קובעי המדיניות בתחום התכנון והבנייה - לתת את הדעת על בעיית הצפיפות המתפשטת, ולהבטיח כי ייוותרו בארץ שטחים פתוחים איכותיים ולא פגועים.

לאור הצורך הגדל בבנייה, נראה כי לקראת סוף המאה הזו, כמות השטחים הפתוחים תקטן מאוד וכי השטח הבנוי ילך ויצטופף - מגרשים פנויים ייבנו, מבנים נמוכים ייהרסו ויוחלפו בגבוהים יותר, כמות האנרגיה הנפלטת וזיהום האוויר ילכו ויגדלו.

במבנים חדשים אפשר ליצור מעט מאוד מקומות חניה. אם היזמים ירצו להוסיף מקומות חניה, הם ישלמו לרשות המקומית כופר חניה. נתיבי נסיעה לתחבורה ציבורית יהיו חלק בלתי נפרד מהכבישים האזוריים, וכמות הנתיבים המיועדים למכוניות פרטיות תצטמצם. השימוש בתחבורה הציבורית יגבר. לכן, סביר שכמות המכוניות הפרטיות למשפחה עירונית תקטן.

בעתיד נידרש ליצירתיות במציאת מקומות לשטחים ציבוריים פתוחים (שצ"פים). אלה ימוקמו, בין היתר, על גגות ומעל חניונים, שטחים פתוחים בחצרות ובמגרשים של מבני ציבור, ויהיו פתוחים לציבור, כנראה, בסופי-שבוע ובשעות אחה"צ והערב.

לאור המחסור בשטחים פתוחים, יגדל גם המחסור באתרים להטמנת הפסולת הביתית. סביר להניח, כי עלות השינוע והפינוי של הפסולת תגדל, ויפותחו יותר פתרונות לטיפול מקומי, בכל רובע או בכל יישוב. ייתכן גם כי ינסו לקדם מתקני איסוף פסולת שבהם הופכת הפסולת לאנרגיה (בדומה למרכזים שכונתיים הקיימים ביפן). המחסור ההולך ומחריף בשטחים פתוחים יגרום לשיפור התכנון, הפיתוח והתחזוקה של השטחים הפתוחים (חופי רחצה, פארקים, גנים לאומיים, אתרי מורשת ושמורות טבע), כך שהשטחים לבילוי יוכלו להכיל יותר ויותר מבקרים.

אדריכלי הנוף, יכולים לתרום לאיכות החיים העתידית, במדינה כל-כך צפופה, בכמה תחומים. זאת, בין היתר, בתרומה לתכנון מיטבי של השטחים הפתוחים המסורתיים, גנים ופארקים באזורים הבנויים וגנים לאומיים, שמורות טבע ושטחים פתוחים אחרים מחוץ לשטחים הבנויים. וכן בתכנון השטחים הפתוחים שאינם גנים, כמו רחובות וכיכרות באזורים הבנויים, בדאגה לכך שיהיו מוצלים, נעימים, אינטימיים, "מזמינים" ושימושיים. התרומה החשובה של אדריכלי הנוף תהיה בפיתוח ובקידום פתרונות יצירתיים למחסור בשטחים פתוחים, כמו גינות על גג, בשילוב שימושים של שטחים פתוחים פרטיים וציבוריים ובפתרונות נופיים נקודתיים, כמו שימוש בתעלות גידול (המאפשרות לעצים התפתחות טובה ברחובות).

■ הכותב הוא אדריכל נוף.