הדרמה בבחירות המקומיות: הרגע שבו איבד יהב את חיפה

יונה יהב פספס את שינוי הסנטימנט של החיפאים בכל הנוגע לסוגיות איכות הסביבה, וכשהתעורר כבר היה מאוחר • צאלה קוטלר הדרי, חיפאית מלידה, עקבה מקרוב אחרי הקמפיין שבסיומו נבחרה עינת קליש-רותם, האישה הראשונה שתעמוד בראש העיר השלישית בגודלה בישראל

עינת קליש רותם חוגגת את הניצחון בבחירות לראשות העיר חיפה /  שלומי גבאי לייב צפון
עינת קליש רותם חוגגת את הניצחון בבחירות לראשות העיר חיפה / שלומי גבאי לייב צפון

מה גרם לציבור החיפאי לבחור בעינת קליש-רותם? בשתי מילים: זיהום אוויר, במילה אחת: פייסבוק. באוקטובר 2014, במהלך פסטיבל הסרטים שנערך בעיר, התפרסם סרטון שצילמו פעילות סביבתיות ובו נראה ראש העיר יונה יהב משפיל אותן ועונה בגסות לטענותיהן על בעיית זיהום האוויר במפרץ חיפה. "אשבור לך את המצלמה", נתפס יהב מסנן כלפי אחת מהן בסרטון שמיד חרך את הפייסבוק. זה היה אות הפתיחה לשינוי שאליו התעוררה חיפה השבוע.

יהב, צריך לציין, הבין את הנזק שנגרם לו, ולפני כשנתיים שינה גישה. קו ההגנה החדש גרס שמשרדי הגנת הסביבה והבריאות סיפקו נתונים שגרמו לו לחשוב שמצב איכות האוויר בעיר יציב. בהמשך, הוא גם נקט אמצעים כמו ריקון מכל האמוניה, אבל אלה כבר היו בגדר מעט מדי ומאוחר מדי.

15 השנים האחרונות בחיפה, עידן יהב, קידמו את העיר בתחום התשתיות והדיור. יהב היה האבא של הציבור החיפאי בזמן מלחמה ואסונות טבע, וידע להעניק תחושת ביטחון ומראית עין של תנופה. אבל מתחת לפני השטח, התסכול החיפאי בעבע. מרכז הכרמל התרוקן משנה לשנה ואיבד את זוהרו, וגם השיפוץ האחרון שעבר לווה בביקורת מצד בעלי עסקים רבים שפשוט סגרו את שעריהם. אירועי תרבות גדולים נראו טוב במבט על, אבל מי שבחן אותם מקרוב גילה גם תסכול. כי בחיפה, מה שלא מגובה בחסות העירייה פשוט לא מתרומם.

וזה נכון לא רק בתחום התרבות. מימוש פרויקטים, שגשוג של עסקים קטנים ובינוניים, יזמויות מסוגים שונים - כולם, כך התברר במוקדם או במאוחר, חייבים לעבור דרך בניין העירייה ברחוב חסן שוקרי, ודרך קבוצה קטנה של מקבלי החלטות - חלקם כוחניים למדי. זה לא בלתי אפשרי לקבל מהם חיבוק, אבל זה הפך פעמים רבות מדי לחיבוק דב. עבור תושבים שמאסו באירועי בידור המוניים שנראים דומים מדי זה לזה וחיפשו את החיפאיות המגוונת והרב תרבותית, או ביקשו לחיות בעיר שמאפשרת איכות חיים בשלבי חיים שונים, כזאת שאפשר להתפתח בה, זה פשוט לא היה מספיק.

כל זה לא אומר שהבחירה בקליש-רותם לא מעוררת חששות או בעיות. הציבור הערבי בחיפה תמך באופן מסורתי ביהב, במידה רבה של צדק (אגב, העיר כן הפכה בשנים האחרונות למוקד הפעילות התרבותית של אמנים ערבים בישראל). כעת, אחד החששות הוא שההסכמים הקואליציוניים של קליש-רותם עם מנהיגי הציבור החרדי בעיר ועם ישראל ביתנו, יחד עם התחזקות הליכוד במועצה, יפגעו במרקם המיוחד שחיפה מצטיינת בו. למעשה, זאת צריכה להיות המשימה הראשונה של קליש-רותם, ואם היא תיכשל בה, ההשלכות יהיו חמורות.

בתחום איכות הסביבה, קליש-רותם הצהירה שהצעד הראשון שלה יהיה הקמת מערכת ניטור אוויר עצמאית של העירייה, ואפשר לצפות לכך שזה יהיה הצעד הראשון שלה בתחום הזה, שהייתה לו כאמור חשיבות קריטית לניצחונה בבחירות.

בשנת 2012 חזרתי לחיפה אחרי עשור בתל אביב. העיר קיבלה אותי עם אצטדיון חדש שנקרא על שם סמי עופר - מבעלי השליטה בבז"ן, ועם פרויקט התחדשות עירונית שיצא לדרך בעיר התחתית. שני הפרויקטים האלה ניבאו את תוצאות הבחירות של 2018: בז"ן הפך לאויב הציבור החיפאי, והעיר התחתית לסלע מחלוקת בשאלה העקרונית כיצד מפריחים את העיר. לקליש-רותם מחכה כעת הרבה עבודה, אבל גם לציבור החיפאי: רציתם שינוי? עכשיו זאת השעה להוכיח שהוא אפשרי.

חסרת ערך אנציקלופדי

עינת קליש-רותם, האישה הראשונה שנבחרה לראשות אחת משלוש הערים הגדולות בישראל, הייתה עד יום שלישי מתמודדת בבחירות המקומיות (כולל כמה סקנדלים!), אדריכלית ומתכננת ערים זוכת פרסים, חברת מועצת העיר חיפה ומנהיגה של מאבקים סביבתיים וחברתיים. בנוסף לכל אלה, היא הייתה חברה במועדון המכובד של נשים שעורכי ויקיפדיה טרחנים החליטו שהן אינן מעניינות מספיק בשביל שיהיה להן ערך ביוגרפי באתר (חברה נוספת במועדון: המדענית זוכת פרס נובל לפיזיקה דונה סטריקלנד, שמוקדם יותר השנה החליטו בוויקיפדיה למחוק את הערך שלה. שעה וחצי לאחר שזכתה בנובל, הושב הערך).

איך הסבירו הוויקיפדים, העורכים באתר, את סירובם להקדיש לה עמוד? הנה כמה מהדברים שנכתבו בדף השיחה של הערך עליה בשנים האחרונות:

11 באפריל 2013
"עוד אחד מפרץ הערכים על מועמדים בבחירות לרשויות המקומיות ההולכות ומתקרבות. לצערי, כיום לקליש-רותם אין עדיין חשיבות אנציקלופדית, ואין מקום להשארת הערך. אני מאחל לה שתצליח להיבחר לראשות עיריית חיפה גם ללא עזרת ויקיפדיה" - Lostam

13 באפריל 2013
"רבת פעלים וזכויות, תורמת בסתר ומגינה בגופה וכו' וכו' ועדיין חסרת חשיבות אנציקלופדית" - כ.אלון

17 באוגוסט 2018
"כשתזכה בראשות העיר, נכתוב מחדש את הערך תכף ומיד. עד אז, עדיין חסרת חשיבות אנציקלופדית" - Eladti

19 באוגוסט 2018
"כל בחירות זה יחזור?... ההתמודדות שלה בבחירות לא מזכה אותה בערך. מה גם שמחקנו את הערך הזה לפני 4 שנים. תחזור אחרי הבחירות" - אור פ

18 באוקטובר 2018
"לדעתי עכשיו כבר מגיע לה ערך מיוחד תחת השם 'ההפסד הטכני הטיפשי ביותר במערכת בחירות'. יכול להיות שגם מגיע לה פרס דארווין, אבל זה כבר מחוץ לתחומי ויקיפדיה" - אנונימי

30 באוקטובר, 23:59
"'לאחר שמדגם רדיו חיפה קבע שהמתמודדת עינת קליש-רותם הביסה את יונה יהב, המטה שלו נסגר ויהב שב לביתו', מזכיר לי את 'הלכנו לישון עם פרס וקמנו עם נתניהו'" - eli

31 באוקטובר, 00:01
"ייתכן וכך יהיה. נחכה לתוצאות סופיות" - Hello51