טיול | להתאהב בפריחת החלמוניות ברכס הר בוקר בנגב

בתחומי שמורת הטבע הסמוכה לצומת טללים ישנם שני ריכוזי פריחה גדולים של חלמוניות

עונה מומלצת: סתיו

התאמה: משפחות

קושי מסלול: בינוני

אורך מסלול: כ-5 ק"מ

משך מסלול: כ-3 שעות

מפה: מפת סימון שבילים מס' 15, "הנגב התיכון" (מהדורה מעודכנת: 2012)

הגעה מצומת טללים: נוסעים דרומה בכביש מס' 40. כעבור כ-10 ק"מ פונים ימינה בדרך עפר המובילה אל חוות הבודדים "זית המדבר" ו"נחל בוקר". דרך העפר מקיפה את חוות זית המדבר מימין. ממשיכים מעט הלאה עד הנקודה שבה נראה עץ שיטה גדול למרגלות הרכס מימין (לרוחב הערוץ נראה סכר עפר גדול). כאן חונים בשולי הדרך.

חלמוניות רכס בוקר פורחות בתחומיה של שמורת טבע. כדי להגיע אליהן מנקודת החניה יש לחצות את ערוצו הרחב של נחל הרועה לכיוון עץ השיטה המרשים, הצומח בודד למרגלות רכס בוקר, שמימין לדרך.

אין שביל מסומן שמוביל אליו, אך השטח פתוח ובו עשרות סימני קוליס של רכבי שטח, כך שקשה לטעות בדרך. שורשיו העמוקים של עץ השיטה יונקים את המים שמחלחלים בערוץ הקטן שמנקז את הרכס.

בתחומי שמורת רכס בוקר ישנם שני ריכוזי פריחה גדולים של חלמוניות. אחד מהם נמצא כ-200 מטר במעלה הערוץ מהעץ. בשנים האחרונות הוכשר שביל ברור, תחום באבנים, שמוביל אליו. המתחם השני נמצא כקילומטר וחצי צפון-מזרחית, אבל אין שבילים ברורים.

החלמוניות נמנות עם פרחי הסתיו (כמו החצב והסתוונית), שפיתחו מנגנון מיוחד לפרוח דווקא בעונה הכי יבשה - סוף הקיץ. המשותף לכל הפרחים הללו הוא שהם בעלי בצל שאוגר את מזונם וכוח חיותם.

המשותף לשני ריכוזי הפריחה של החלמוניות ברכס בוקר, שבכל אחד מהם צומחים מאות פרטים, הוא ששניהם נמצאים למרגלות משטחי סלע גדולים. משטחי הסלע מונעים חלחול וגורמים לכך שמי הגשמים שיורדים עליהם ינוקזו אל חלקת האדמה שמתחתם. רק בחלקות אלו, שבהן כמות המשקעים מועצמת, פורחות החלמוניות.

ניתן להסתפק במסלול הקצר המוביל אל החלמוניות ובחזרה, אבל אפשר וכדאי גם לצעוד במעלה השביל המסומן במעלה הרכס. השביל מעפיל במעלה השלוחה שתוחמת את הערוץ מדרום בדרך לשיא הגובה. לאורך הדרך כמה תצפיות נאות על מרחבי המדבר. בסמוך לשיא הגובה יש שביל מתעקל וחוזר, הפעם במורד הערוץ.