אייפון XR: תמורה טובה למחיר, גם ללא אפקט ה"וואו"

עם מצלמה אחורית אחת, מסך ענקי, היצע של 6 צבעים ומחיר שנמוך בכ-1,000 שקל מהדגמים החדשים האחרים, המכשיר המוזל של אפל שמושק בסוף השבוע בישראל מהווה חלופה ראויה

כשבועיים לאחר השקת דגמי ה-XS וה-XS Max, הדגם המוזל, אייפון XR, מושק היום (ה') בישראל. שני הדגמים הראשונים הם האייפונים עם תג המחיר הגבוה ביותר עד כה, זאת כחלק ממגמה של אפל: על ידי העלאת המחיר, אפל מצפה להגדיל את רווחיות החברה מבלי למכור מספר גדול יותר של מכשירים. בדגם ה-XR יש כמעט את כל מה שמציעים דגמי הפרימיום, כולל מסך מלא מקצה לקצה, זיהוי פנים, מצלמה חכמה, ושבב ה-A12 ביוניק החדש. בישראל הוא עולה כ-3,600 שקל.

בין המכשירים יש שני הבדלים בולטים: הראשון הוא של-XR יש רק מצלמה אחורית אחת של 12 מגה-פיקסל, זהה למצלמה הראשית של דגמי הפרימיום. אפל השמיטה מדגם זה את מצלמת הפוקוס הנוספת. ההבדל השני הוא מסך ה-LCD הזהה לזה של אייפונים קודמים, במקום מסך ה-AMOLED המבריק של מכשירי ה-XS, שמציג צבעים בניגודיות גבוהה במיוחד.

הגיעו לישראל: איפה כדאי לרכוש את האייפונים החדשים והזולים

רגע לפני שהוא מגיע לחנויות, קיבלנו את האייפון XR להתנסות קצרה באדיבות רשת iStore. המכשיר שקיבלנו הגיע בצבע אדום עמוק, אחד מ-6 צבעים אפשריים, שהופכים את ה-XR לאייפון הצבעוני ביותר מאז ה-5C. אייפון XR קל משקל יותר מה-XS Max, וחלקלק פחות. המכשיר אמנם יציב יותר ואינו מחליק מאחיזת היד בקלות, אך במהלך צילום תמונות המשקל הנמוך פוגע ביציבות. מבחינת מראה, בהשוואה לדגמי הפרימיום, צידו האחורי של המכשיר פחות מבריק, ואי אפשר לראות בו השתקפות מושלמת של הפנים.

יתרונות: מסך נהדר, דומה ל-XS Max

למרות הפער הגדול במחיר והפערים הטכניים בין המכשירים, האייפון XR לא מרגיש שונה במיוחד מה-XS Max, והדבר מתבטא קודם כל בגודל: גוף המכשיר קטן מה-XS Max ועבה ממנו במילימטרים בודדים בלבד. גודל המסך, העומד על 6.1 אינץ', מכובד ולא נופל ממרבית הפאבלטים בשוק. במהלך השימוש ההבדל כמעט שלא הורגש. המסך אמנם אינו מסך OLED, אבל הוא טוב כמו המסכים הקודמים של אפל, ומציג תמונה חלקה לחלוטין.

מסכי LCD דורשים פאנל תאורה, ומכשירים רבים שמציעים מסך מלא נאלצים להחביא אותו ב'סנטר' - פס ריק מתחת למסך המהווה שטח מת נוסף לצד המגרעת. לעומתם, אפל החביאה אותו במסגרת השחורה שמקיפה את המסך. הטריק הזה הופך את המסגרת סביב המסך לעבה מעט יותר מזו של ה-XS או ה-XS Max. קשה להבחין בהבדל כשהמכשירים אינם מונחים זה לצד זה, אבל ההבדל קיים, ומקטין את היחס בין הגוף למסך בכ-3 אחוזים.

בתפקוד יומיומי, חסרונם של ה-3D טאץ' ושל מצלמת הזום הנוספת לא הורגש. ה-HDR החכם של אפל עובד גם במכשיר המוזל ומייפה את התמונות באופן שלפעמים נראה מלאכותי. מצב הפורטרט עובד מצויין, ואין כל הבדל ביכולת זיהוי הפנים בין המכשירים.

על אף שהזיכרון של ה-XR עומד רק על 3 ג'יגה, לעומת 4 ג'יגה במכשירי הפרימיום, לא הרגשנו הבדל במהירות הביצועים, אולי משום שה-XR מריץ פחות פיקסלים מהמכשירים האחרים. הבטרייה של ה-XR קטנה יותר משל ה-XS Max, אך בפועל היא החזיקה מעמד היטב.

חסרונות: פחות עמיד, לא נכנס לכיס

אייפון XR אינו עמיד כמו דגמי הפרימיום או דגמים אחרים בשוק. הזכוכית בצדו הקדמי היא אותה הזכוכית העמידה של דגמי ה-XS וה-XS Max, אך הזכוכית של גב המכשיר זהה לזו של האייפון X, וככל הנראה תשבר ללא כיסוי מגן. גם תקן העמידות למים של ה-XR נמוך משל ה-XS, ומזה של מכשירי אנדרואיד חדשים: הוא יכול לעמוד בטבילה במים, אך לא בעומקים גדולים ולא לאורך זמן.

ההבדל הגדול ביותר הוא כנראה המחסור באפקט ה'וואו'. אחרי שבוע עם ה-XS Max, מה שהכי ייחד את המכשיר לטעמנו, היה הברק המוגזם מכל כיוון, והעובדה שלא משנה מאיזו זווית מסתכלים עליו הוא משדר יוקרה. האייפון XR לא נופל ממנו בתפקוד, אבל זה פשוט לא זה: מסך ה-LCD האיכותי לא מהפנט כמו מסך ה-AMOLED. יש מי שיראו בזה דווקא יתרון - עם ה-XR יש סיכוי נמוך שתמצאו את עצמכם בוהים בעוד ועוד קטעי וידאו או ממשיכים לשחק סתם כי המשחקים נראים טוב.

חסרון מהותי הוא גודל המכשיר. בעוד למכשירי הפרימיום יש שני גדלים לבחירה, ה-XR מגיע בגודל אחד בלבד. מי שרגיל לדגמים המוזלים הקודמים של אפל (גילוי נאות: כותבת שורות אלה משתמשת באייפון SE), ואוהב מכשירים קטנים שניתנים לתפעול ביד אחת ונכנסים בנוחות לכיס, יתאכזב לגלות שלאפל אין מענה עבורו השנה.

השורה התחתונה: עסקה טובה

במחיר של כ-1,000 שקל פחות מהאייפון XS, וכ-1,500 שקל פחות מה-XS Max, ה-XR הוא עסקה טובה: תקבלו אייפון חדש כמעט בלי וויתורים, וכנראה זו הסיבה שרבים יבחרו לשדרג ל-XR. מצד שני, היתרון הגדול ביותר של XS Max הוא היכולת שלו להפוך כל מדיה ליפה יותר וכיפית יותר לצפייה, להאזנה או למשחק, ואם זה מה שאתם מחפשים, תצטרכו לשלם יותר - או לעבור למכשיר אנדרואיד.