ניסנקורן במחאת פועלי הבניין: "השביתה במשק תתקיים ביום רביעי הבא. היא תהיה קשה"

בשביתה צפויים להשתתף כל הגופים במשק, בהם משרדי הממשלה, מערך הכבאות, מד"א והבורסה • בכנס "עובדים כדי לחיות ולא כדי למות" בהסתדרות השתתפו מאות חברי ועדים וראשי ארגוני עובדים במשק • ניסנקורן: "כבר חודשיים אני קורא לממשלה לפתור את העניין, וכל אחד זורק את זה על השני. בשביל זה הם באו לממשלה? כדי לא לעשות?"

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז היום (ה') בכנס "עובדים כדי לחיות ולא כדי למות", שהתקיים בהסתדרות בתל-אביב, כי השביתה הכללית במשק תתקיים ביום רביעי הבא (7 בנובמבר). "זאת תהיה שביתה קשה, במחיר קטן אפשר להציל חיי אדם ולא נתפשר בנושא הזה", הכריז ניסנקורן. "לא יהיו החרגות בשביתה. משרדי ממשלה, הכנסת, הרשויות המקומיות, מערך הכבאות ותאגידי המים ישבתו". ניסנקורן ציין ברשימת השובתים הארוכה גם את קופות החולים, נתב"ג, מד"א, הבורסה, קמ"ג, תע"א, תע"ש ועשות אשקלון. ברשות שדות התעופה צפויים לבדוק שינוי לו"ז הטיסות המתוכננות והזזתן קדימה או אחורה לצמצום היקף הנוסעים שיושפעו מהשביתה.

בכנס השתתפו מאות חברי ועדים וראשי ארגוני עובדים גדולים במשק. נציין כי השנה מתחילת נהרגו 37 עובדים בתאונות באתרי בנייה ברחבי הארץ. 

"כל אחד מכם שותף לעשייה חברתית, לדרך משותפת ולסולידריות", אמר ניסנקורן בנאמו. "תארו לכם אדם שייצא בבוקר, לוקח סנדוויץ', הולך לעבודה ולא חוזר כי הוא מת. או נפצע קשה. וזה מיותר. וזה יכול לקרות לכל אחד. לממשלה לא אכפת, וזה מעורר חלחלה. כבר חודשיים אני קורא לממשלה לפתור את העניין, וכל אחד זורק את זה על השני. בשביל זה הם באו לממשלה? לעשייה ציבורית או כדי לא לעשות?".

"ואין וואקום: נהרגים בענף הבנייה, נהגי אוטובוס מותקפים ואחיות מותקפות כי לא מכבדים פה בני אדם", המשיך ניסנקורן. "עוד אחד מת, ועוד נפצע, ולאף אחד לא אכפת ואתה מסתכל על הממשלה והמעסיקים ולא מבין. המעסיק חייב לדאוג לאנשים האלה, שתהיה להם פרנסה ופנסיה וגם בריאות ובטיחות. אם זה היה משהו מורכב, ניחא. אבל מה ביקשו, בטיחות? זה לא מדע פיזיקלי מסובך. למה לא לאמץ תקן מאירופה ולא יהיו כאן פיגומים מקרשים. מישהו ראה פעם אחת פועל בניין עם רתמה? מנופאי צריך להתחנן כדי שהמנוף שלו לא יקרוס? במכרזים של החשכ״ל אין ציון בטיחות. ומה, רק הכסף קובע? בטיחות לא חשובה. ואיפה הכבוד האנושי? חייבים לכבד פה את האדם".

"ישבתי אמש עם נציגי הממשלה, והתווכחנו על תקנים לפקחים", אמר ניסנקורן. "סיפור של 20 מיליון שקל. והמשרדים מתווכחים ביניהם מי יביא את הכסף. ובינתיים אנשים נופלים ונהרגים".

לפני כ-3 שבועות נעתרו מוסדות ההסתדרות לבקשת ניסנקורן ואישרו סכסוך עבודה כללי במשק. להכרזת הסכסוך קדמו פניותיו של יו"ר ההסתדרות למשרדי הממשלה ולמעסיקים, בדרישה לפעול להסדרה מוסכמת של נושא הבטיחות במקומות העבודה במסגרת קיבוצית, בדגש על בלימת הקטל בענף הבנייה. לנוכח העובדה כי תמה תקופת הצינון הנדרשת בחוק, וטרם הוצעו צעדים אופרטיביים לשינוי המצב מצד מקבלי ההחלטות ומצד המעסיקים, ההסתדרות נערכת בימים אלה לקראת השבתה מלאה של המשק, שתתקיים ביום רביעי כאמור. במקביל, ההסתדרות פרסמה בימים האחרונים רשימה של דרישות להסדרת הבטיחות בענף הבנייה, שכוללת בין היתר את הפיכת התקן האירופאי לפיגומים למחייב; אכיפת החובה על לבישת רתמה; הסדרת סוגיית המנופים והעגורנים באתרי הבנייה; והכנסת נספח בטיחות מחייב למכרזי בינוי ותשתית של המדינה.

בין הדוברים בכנס הייתה קטי קרקולוב, מנופאית שהפכה לסמל במאבק לאחר שפוטרה כי סירבה לעבוד על מנוף במזג אוויר סוער. "נמאס לי שמתייחסים אלינו כאל שקופים. שילמתי מחיר כבד. יצאנו למאבק ארוך על הבטיחות שלנו ואני שמחה שחלק מהמאבק שלנו מצליח. אני פונה לכל העובדים אל תיקחו את חייכם כמובן מאליו. תילחמו. אנחנו לא שקופים וכבר לא לבד. אנו יחד ואנחנו כוח ואי אפשר להתעלם מאיתנו יותר".

גליה וולך, יו"ר נעמת: "זה מאבק שונה ביחס למאבקים אחרים. זה מאבק לחיי אדם".

יו"ר איגוד עובדי התחבורה אבי אדרי: ״שכל אחד יחשוב מחשבה קטנה: לו המאבק הזה יציל ולו אדם אחד, עשינו את שלנו. יש כאן זילות של חיי אדם. ויש לי חברים באגד ובדן, שהולכים לעבודה וחוזרים הביתה אחרי שקיבלו מכות. וגם בזה צריך לטפל. מבין 38 הרוגים באתרי הבנייה, 26 הם פלסטינים - וזה מבטא את זה שהמאבק שלנו לא פוליטי".

פינחס עידן, וע"ד נתב"ג, אמר: "אין מאבק צודק מהמאבק הזה. לא ייתכן שעובד יוצא מהבית ולא יודע אם ישוב. אסור לנו להפקיר את האנשים האלה. ואם צריך לסגור את המדינה, נסגור. אם רוצים לראות איך עושים בטיחות, שיבואו לנתב"ג. אנו מזדהים עם המאבק".

פרוספר בן חמו, יו"ר ארגון קופח כללית: "זה שכל פעל פועל נופל, נהרג, נפצע - אנו עובדים מערכת הבריאות מבינים את המשמעות של זה. לממשלה לא אכפת
מזה, וכך לא לקבלנים שמתעשרים. ואנו אומרים די. נצא למאבק הזה בלי הגבלת זמן. עד שנחזור הביתה עם ניצחון".

ארנון בן דוד, יו"ר הסתדרות המעוף: "תרבות הסמוך בישראל הגיעה גם לענף הבנייה ובחיי אדם - אי אפשר לסמוך. יש גבול לכך תעלול. אני עובר ליד אתר בנייה, רואה פיגומים פגומים ומנופים מתנדנדים. מי דואג לבטיחות בעבודה פה? נלך לשביתה במידה ולא יסכמו איתנו מה שרוצים - וכל המשק יעבוד. כולל עיריות ובנקים כדי שמישהו בירושלים יבין שהגיע הזמן להתחיל לעבוד".

יצחק מויאל, ארגון העובדים בענף הבנייה: "אף אחד לא רצה לגעת בזה עד עכשיו ויו"ר ההסתדרות לקח את התפוח האדמה הלוהט הזה באומץ. והמסר שיוצא מכאן לכולם, ההפקרות נגמרה. 70 שנה מקום המדינה לא היה כאן מאבק אחד שאינו זכויות עובדים, פנסיה ושכר וכאן אנו הולכים לשביתה כללית על נושא שהובילו אותנו אליו. כל עובדי הבניין הודיעו לי שהם יעצרו את כל ענף הבניין, למרות שלא כולם מאוגדים".

דן ורשבסקי, יו"ר ועד המנופאים, ממובילי המאבק: "כל הדרישות שלנו הן המעטפת של הבטיחות: הקבלנים והמדינה לא מבינים שבטיחות מתחילה עם זכויות עובדים. כי אם עובד יושב 300 שעות על מנוף, הוא יפגע בתאונת דרכים אחר כך. הקבלנים מתנהלים כמו עבריינים, והמדינה לא אוכפת את החוקים כי היא לא רוצה ויכולה. גם אם תהיה שביתה והיא תסתיים, לא ניתן לאף אחד לשכוח אותנו. אם צריך, נגיע לבית של ביבי".

אילנה כהן, יו"ר ארגון האחיות: "כל כך הרבה אנשים באו להזדהות היום עם כל כך מעט אנשים שאף אחד לא סופר אותם. זאת שעתה היפה של ההסתדרות, אני לא זוכרת דבר כזה. צריך לחזק את זה".

שר העבודה והרווחה חיים כץ התייחס במליאת הכנסת לאיומי השביתה של ההסתדרות: "מקווה שהשביתה של ההסתדרות לא תהיה שביתת אזהרה בלבד. שישבתו עד שנקבל מהאוצר 108 תקנים הנדרשים למשרד לצורכי פיקוח".

עוד הוסיף השר כץ: "כשהגעתי למשרד היו 18 מפקחים וקיבעון של תקנות והחלטות. בהתייעצות עם אנשי המקצוע שאלתי מה הם עושים כדי למגר את הקטל באתרי הבנייה, הם השיבו שיש להם 100 חוקים שצריך להעביר ביקשתי שקודם כל יהיו תקנות חדשות לקנסות אישיים ולסגירת אתרים, מה שלא היה לפני. היו לי 22 תקנים של מפקחים פתוחים שאף אחד לא רצה לאייש כי מהנדסים לא מוכנים לבוא בשביל 5,000 ש"ח לעבודה. פתרנו את זה באמצעות חוזים אישיים, שכוללים רכב ושדרוג שכר בסיס ב 3500 ש"ח. תקנות הפיגומים נתקעו בצינורות הבירוקרטיה וגם את זה נעבור ומחר נצא להליך RIa ואז נביא את התקנות לאישור הכנסת. אנחנו משנים כאן תרבות רשלנות שנהוגה מקום המדינה ובסוף גם נצליח".