מחאת התלמידים בעוטף: עולים לירושלים ברגל

חמישה שמיניסטים מביה"ס "שער הנגב" החליטו לצאת לצעדה ספונטנית של 5 ימים מהנגב ועד לירושלים כמחאה על המצב הבלתי נסבל בעוטף • תוך פחות מ-48 שעות הם זכו לתמיכה אדירה שהגיעה מכל חלקי הארץ והתעניינות של כל גופי התקשורת בישראל

מחאת השמיניסטים בעוטף עזה; "תנו לגדול בשקט" / צילום: איתן ביגל
מחאת השמיניסטים בעוטף עזה; "תנו לגדול בשקט" / צילום: איתן ביגל

המצב המתוח ביישובי עוטף עזה, בלוני ההליום והעפיפונים ששורפים את השדות, כל אלו גרמו ביום חמישי האחרון לחמישה שמיניסטים לקחת את האחריות לידיהם ולתכנן מסע מחאה ספונטני של חמישה ימים. מסע רגלי שיצא היום בבוקר בשעה 07:00 ממכללת ספיר שבנגב ויסתיים מול הכנסת בי-ם ביום חמישי. חמשת תלמידי הי"ב, כולם מביה"ס "שער הנגב" הם: נבו דן, יער בייגל, אלון לוי, רועי שחף וניצן בן ששון.

"הרעיון שעומד מאחורי המסע הוא שאנחנו דורשים ילדות נורמלית." כך מספר רועי רחף מקיבוץ מפלסים, אחד מחמשת היוזמים של המסע. "אנחנו רוצים להתרכז בלימודים, בספורט, בחברים ולא לחשוב אם האחים הקטנים שלנו הספיקו להיכנס לממ"ד בזמן. רוצים חיים כמו שיש לכל ילד בפתח-תקווה, מרום גולן, אור עקיבא או אילת. אנחנו דורשים שינוי ממשי, פתרון מעשי ועתיד טוב יותר". 

מחאת התלמידים בעוטף: עולים לירושלים ברגל

מחאת השמיניסטים בעוטף עזה / צילום: איתן בייגל
 מחאת השמיניסטים בעוטף עזה / צילום: איתן בייגל

היוזמה ליציאה למסע במקור הייתה של שלושה מורים מביה"ס "שער הנגב" והוא תוכנן כמסע מורים ותלמידים. אולם מכיוון שמשרד החינוך הוציא לפני מספר ימים הודעה בה הוא אוסר את קיומו של המסע וגם ביה"ס לא רצה ולא יכול היה לקח אחריות החליטו החמישה לצאת אל המסע לבד. כל זה היה נכון לערב חמישי האחרון של שבוע שעבר. לאחר פגישת הכנה למסע שהתקיימה בקיבוץ "אור הנר" פתחו החמישה קבוצת וואטסאפ שתוך פחות משעה הגיעה ל-100 אנשים.

מחאת התלמידים בעוטף עזה
 מחאת התלמידים בעוטף עזה

ההזדהות המהירה מאוד הפתיעה אותם אבל לאחר מספר שעות הם כבר נאלצו לפתוח קבוצה נוספת כי פשוט לא היה מקום למשתתפים נוספים בקבוצה הראשונה. תוך 24 שעות בלבד היו להם כבר לוגו, דף בפייסבוק, עמוד אינסטגרם עם מאות עוקבים, חובש, טנדר מלווה ובעיקר הרבה תקווה אופטימית לשינוי. השמועה על המסע החלה להתפשט תוך זמן קצר לכל קצוות הארץ דרך המובייל והרשתות החברתיות. מחמישה בני נוער וטנדר מלווה אחד זה צמח לעשרות מלווים וקבוצות בכל חלקי הארץ שהביעו עניין לקחת חלק במסע.

המחאה בכל אופן, כך מדגישים השמיניסטים, היא לא מחאה פוליטית או אלימה אלא מחאה חיובית להגברת המודעות. מסלול הצעדה שתכננו יעבור רב רובו בתוואי שביל ישראל ולא על הכבישים. יער בייגל: "תכננו את המסלול עם מספיק נקודות עצירה בדרך בהן כל מי שמזדהה עם המצב יוכל להצטרף. יש נקודות כינוס במכללת ספיר, רוחמה, מושב לכיש, צומת גוברין, נתיב הל"ה, מבוא ביתר וגן החיות התנכ"י."

המטרה של חמשת השמיניסטים רק לפני 48 שעות בלבד הייתה לצאת למסע מחאה אינטימי, אולי אפילו טיול חביב, אבל כעת מבלי שתכננו זאת הם צריכים להתמודד עם כל גופי התקשורת שכבר הביעו רצון להגיע, לסקר ולראיין אותם. נבו דן, תושב יד נתן:" אנחנו הפעם החלטנו לעשות משהו שונה, נמאס לנו להרגיש שקופים בחברה הישראלית ואנחנו רוצים להעלות לסדר היום הציבורי את המצב הלא פשוט שאנחנו חווים כל יום."

התלמידים מתכננים את המסע לירושלים / צילום: מאיה בן ששון
 התלמידים מתכננים את המסע לירושלים / צילום: מאיה בן ששון

אלון לוי, תושב ברור חיל: "החלטנו לעשות משהו מיוחד, משהו שידברו עליו, שלא עשו לפנינו. החלטנו לעשות מסע כדי להראות את התהליך שאחנו עוברים ושאנשים יוכלו לקחת בו חלק ביחד איתנו" בשעות הערב המאוחרות של מוצ"ש הודיעה גם התנועה הקיבוצית שהיא תומכת ומצטרפת לצעדת המחאה של הנוער בעוטף עזה. אגף החינוך בתנועה הקיבוצית קראה לכלל בנות ובני הנוער בקיבוצים, במושבים וברחבי הארץ להצטרף לצעדה.

דבי ברא"ס מנהלת "שבילים", חינוך חברתי-קהילתי בתנועה הקיבוצית, אמרה: "החלטנו לסייע למארגני הצעדה, אשר פשוט מבקשים לעצמם ילדות נורמלית לא רק בסיוע לוגיסטי, אלא גם בקריאה לכל בני הנוער ולכלל הקיבוצניקים בארץ להצטרף אליהם ולדרישה הצודקת שלהם. זה החינוך שאנחנו שואפים אליו - בני נוער מעורבים ויוזמים בחברה הישראלית בה כל אחד מאתנו חי, ואנחנו גאים בהם ומחזקים אותם ואת הוריהם שנותנים רוח גבית ומעודדים את היוזמה". 

מחאת השמיניסטים בעוטף עזה / צילום: איתן בייגל
 מחאת השמיניסטים בעוטף עזה / צילום: איתן בייגל