לא נעולים על פסגות? הערכות שסנטרברידג' מתעניינת גם בהפניקס

עוד ששוק ההון מחכה לראות מה קורה עם המגעים שמקיימת קרן ההשקעות האמריקנית סנטרברידג' עם קרן אייפקס בנוגע לרכישת החזקותיה בבית ההשקעות פסגות, הרוכשת הפוטנציאלית קיימה מגעים התחלתיים גם לרכישת מניות השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס • הפניקס שווה כיום כ-5.4 מיליארד שקל וההון העצמי שלה גבוה במקצת מעל לרף 6 מיליארד שקל

יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר
יצחק תשובה/ צילום: איל יצהר

יש ממונה חדש על שוק ההון והרוכשים והמוכרים הפוטנציאליים של שליטה בגופים מוסדיים משדרים תקוות חדשות: היום נודע כי בעוד ששוק ההון מחכה לראות מה קורה עם המגעים שמקיימת קרן ההשקעות האמריקנית סנטרברידג' (Centerbridge) עם קרן אייפקס בנוגע לרכישת החזקותיה בבית ההשקעות פסגות, הרוכשת הפוטנציאלית קיימה בשבועות האחרונים מגעים התחלתיים גם לרכישת מניות השליטה בקבוצת הביטוח הפניקס, מידי קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה.

ככל הידוע מדובר עדיין במגעים בשלב התחלתי, כשישנם עוד "מתעניינים" ברכישת השליטה בקבוצת הביטוח השנייה בגודלה בישראל במונחי שווי שוק. הפניקס שווה כיום כ-5.4 מיליארד שקל וההון העצמי שלה גבוה במקצת מעל לרף 6 מיליארד שקל. המגעים בין סנטרברידג' לבין אייפקס לא תמו, ועל פי גורם מעורה הם נמשכים.

מבחינת הקרן האמריקנית שבוחנת את האפשרות לרכוש גוף מוסדי גדול בישראל, ושמיוצגת בישראל על ידי אלי יונס, לשעבר מנכ"ל המזרחי-טפחות, מגעים לרכישת מלוא המניות של אייפקס בפסגות או רכישת גרעין השליטה בהפניקס, מתווספים למאמצים נוספים שביצעה לאחרונה לרכישת גוף פיננסי בולט בישראל, ובראשם נסיונותיה, שלא צלחו, לרכוש את השליטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד.

מבחינת דלק, שמחזיקה בהפניקס כ-30.1% - קצת מעל לשיעור המניות המינימלי שמוכר כגרעין שליטה בחברת ביטוח גדולה על ידי הפיקוח - מדובר על מהלך צפוי, שהיא ניסתה לקדם כבר כמה פעמים בשנים האחרונות. לאחרונה אף מימשה דלק שיעור דו ספרתי ממניות הפניקס שבידיה, בשל ההתחזקות בשווי החברה. נכון להיום מניית הפניקס טיפסה בכ-12%, לאחר בשנים האחרונות היא כמעט והכפילה את השווי שלה.

כאמור, דלק מנסה למכור את הפניקס כבר כמה שנים, וזאת הן בשל חוק הריכוזיות שמחייב אותה להפריד החזקות בתאגידים ריאליים לבין החזקות בתאגידים פיננסיים, והן בשל כוונה אסטרטגית לשינוי מבנה הפעילות בקבוצה. דלק עוברת בשנים האחרונות מהלך למיקוד עסקי בתחום האנרגיה הבינלאומי, כך שהיא מעוניינת למכור את החזקותיה בתחומים אחרים, בהם הפיננסים - שם היא מחזיקה בהפניקס ובאמצעותה גם בבית ההשקעות אקסלנס.

מהם המגעים בהם הייתה מעורבת דלק בשנים האחרונות, למכירת הפניקס? ביולי האחרון גוועו המגעים למכירת השליטה בהפניקס לסיריוס האמריקנית שבשליטה סינית. סיריוס הייתה ה"רוכש" החמישי שחותם על הסכם כלשהו עם דלק על הפניקס בשנים האחרונות, אחרי משפחת קושנר האמריקאית, החברה הסינית פוסון, AmTrust האמריקנית וגם חברת יאנגו הסינית. למעשה, כל המגעים האלה הסתיימו ללא עסקה, ולא אחת הרגולטור הוא שייבש את התקוות הזרות, עם מסמוס העסקאות, בהמשך לעסקאות אחרות - שקודמו בכלל ביטוח (למשל עם חברות סיניות) ובבית ההשקעות מיטב דש (עם הקרן XIO, שגם נשברה והבינה בסוף שלא תזכה לחיבוק חם מהרגולציה פה).

בכל אופן, לא רק הפניקס על המדף בשנים האחרונות, וגם כיום. גם כלל ביטוח, שבעל השליטה הרשום בה הוא אדוארדו אלשטיין, שמחזיק בכ-29.8% ממניותיה באמצעות אי.די.בי פתוח, חייב למכור מניות אלה. אצל אלשטיין גם מדובר בצעד מחויב המציאות בשל שתי סיבות: חוק הריכוזיות, שמורה על הפרדת החזקה בתאגידים פיננסים מהחזקה בתאגידים ריאליים (בדומה להפניקס), ובגלל שהשליטה בפועל בחברת הביטוח נלקחה מידי הקונצרן שלו כבר באוגוסט 2013, לאחר שנקבע על ידי הממונה האחראי כי אינו עומד בתנאי ההרשאה להחזיק באמצעי שליטה בחברת ביטוח.

כך או כך, כל המוכרים הפוטנציאליים של שליטה בקבוצה מוסדית גדולה חיכו בחודשים האחרונים להחלפת הממונה על רשות שוק ההון, במקומה של הממונה הקודמת דורית סלינגר שחסמה ולא אישרה את העסקאות הגדולות שהגיעו אל שולחנה. לפני ימים מעטים נכנס לתפקיד ד"ר משה ברקת, שבעבר אף היה בכיר בקבוצת דלק ויו"ר הפניקס מטעמה, כשבשוק יש תקווה שיהיו לו תפיסות אחרות בנוגע לעסקאות אלה. על כן סביר שבזמן הקרוב תהיה מעין התעוררות במגעים למכירת הפניקס, כלל ביטוח, פסגות ואולי גם גופים נוספים.

קרן ההשקעות האמריקאית סנטרברידג' נוסדה בשנת 2005 בידי השותפים-מנהלים ג'פרי ארונסון ומארק גאלוגלי. היא מנהלת השקעות בסך 27 מיליארד דולר ופועלת בעיקר בארה"ב, בריטניה, ספרד, שוויץ ואיטליה. על פי נציגי הקרן בישראל היא משקיעה בעיקר בשירותים פיננסיים, ובין השאר, היא מחזיקה בסנטנדר בנק, חברות כרטיסי אשראי ובעבר החזיקה בחברות ביטוח באירופה ובצפון אמריקה. "האסטרטגיה של החברה היא לסייע לחברות בהן היא משקיעה להשיג את היעדים התפעוליים והכלכליים שלהם". בארץ היא מיוצגת באמצעות אלי יונס, לשעבר מנכ"ל המזרחי טפחות והפועלים וגם החשכ"ל.