מקדימה את אמזון: שופרסל השיקה אתר קניות אונליין למוצרים מארה"ב

אתר "אמריקן אאוטלטס" של שופרסל יציע 2.5 מיליון פריטים מארה"ב, החל ממותגי אופנה מוכרים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה וגם מוצרים לבית • עלות המשלוח: 15 דולר לחבילה בגודל של עד 3 קילו • החיסרון: שופרסל אינה היבואנית בפועל, ואם תרצו להשיג את שירות הלקוחות - תצטרכו לפנות למוקד בארה"ב

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, במסיבת העיתונאים הבוקר / צילום: שני מוזס
מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, במסיבת העיתונאים הבוקר / צילום: שני מוזס

שופרסל מקדימה את אמזון בישראל ומקימה אתר מסחר מקוון בינלאומי: הרשת השיקה היום (א') את האתר "אמריקן אאוטלטס" (American outlets), שיציע לישראלים 2.5 מיליון פריטים מארה"ב עם פטור ממסים בקנייה עד 75 דולר. האתר יאפשר לרכוש מוצרים ממגוון ספקים במשלוח אחד עד לבית הלקוח בעלות של 15 דולר לחבילה בגודל של עד 3 קילו.

באתר החדש ניתן יהיה לרכוש מגוון רחב של פריטים, החל ממותגי אופנה מוכרים, מוצרי חשמל ואלקטרוניקה וגם מוצרים לבית. המחירים יוצגו בדולרים, אך התשלום הסופי יהיה בשקלים. 

האתר החדש של שופרסל שמנסה להתחרות באמזון

 אתר אמריקן אאוטלטס
  אתר אמריקן אאוטלטס

שופרסל תגזור עמלה מכל עסקה

שנה וחצי לאחר שהתוכנית להקים אתר סחר מקוון ממחסנים בארה"ב נחשפה בראיון ל"גלובס", ובאיחור של שנה ביחס לתוכנית המקורית שלווה בפיילוטים מתמשכים, השיקה היום רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, בניהולו של איציק אברכהן, את האתר החדש שלה. במסגרתו ניתן יהיה לרכוש מוצרים ביבוא אישי, ללא מע"מ ומכס, ממחסני ענק בארה"ב, זאת באמצעות שירות השליחים של UPS ללא צורך בדואר ישראל.

ומה לגבי המשלוח? ההזמנה תגיע לבית הלקוח בתוך 7-14 יום, כאמור בעלות יקרה יחסית של 15 דולר - 55 שקל עבור חבילה בגודל של קופסת נעליים ובמשקל של 3 קילו. כדי לרכוש מוצר כבד או גדול יותר, הצרכן יידרש לשאת בעלויות "כבדות" יותר, תרתי-משמע.

בגלל מגבלות משפטיות, שופרסל איננה הבעלים של חברת היבוא שעומדת מאחורי אמריקן אאוטלטס, והיא משמשת רק כגוף מתווך ומשווק למחסני הענק שממוקמים בארצות הברית, עם מטה במיאמי. הבעלים של חברת היבוא בפועל היא חברת לב-קרגו (Lev Cargo) שהוקמה ב-2016 בהובלתו של גיל אליאס, אשר משרדיה ממוקמים בהוליווד. מדובר בחברה של שירותים לוגיסטיים ושרשרת אספקה. איך שופרסל תרוויח מהפעילות הזו? החברה תהנה למעשה מגזירת עמלות משתנות על כל עסקה שתתבצע באתר, כשעבור כל קטגוריה תגבה עמלה בגובה שונה.

מהסיבה הזו, אם תרצו להשיג את שירות הלקוחות של האתר החדש - תצטרכו לפנות למוקד בארה"ב. ואולם, שופרסל פועלת במרץ כדי לשנות את המגבלה המשפטית הזו. "אנחנו לא יכולים להיות היום בעלים של חברת יבוא אישי, אך אנחנו עובדים מול גורמי רגולציה וממשל על-מנת שזה ישתנה", אמר היום אברכהן במסיבת העיתונאים בנושא. 

אורי קילשטיין, סמנכ״ל הסחר והשיווק של שופרסל, במסיבת העיתונאים הבוקר / צילום: שני מוזס
 אורי קילשטיין, סמנכ״ל הסחר והשיווק של שופרסל, במסיבת העיתונאים הבוקר / צילום: שני מוזס

מדלגת על הקושי של הקמעונאים המקומיים

לדבריו אברכהן, "אנחנו לא מחליפים את אמזון, את הבנקים או את חברת הביטוח, אלא מייצרים משהו שהוא שלם יותר ללקוחות שלנו". על אף האמירה הזו, הצעד הזה מקנה לשופרסל יתרון משמעותי מול שחקנים מקומיים במכירה של מוצרים ללא מע"מ, ומאפשר לה לשחק בחוקי משחק דומים לשל אמזון או קמעונאיות מסחר מקוון אחרות מחוץ לישראל.

במה מדובר? השותפות של שופרסל באתר המסחר המקוון האמריקאי שמחסניו ממוקמים כאמור בארה"ב, מאפשרת לה "לדלג" מעל הקושי שאיתו מתמודדים היום הקמעונאים המקומיים באונליין: מכירת מוצרים פטורים ממכס ומע"מ בהזמנות של עד 75 דולר לקנייה; ואולם העלות היקרה תאתגר את שופרסל בתחרות מול פלטפורמות האונליין בינלאומיות שחביבות על הישראלים דוגמת אמזון, אסוס או נקסט.

כיום מכירות האונליין של הקבוצה ברשת שופרסל מהוות למעלה מ-13% - השיעור הגבוה ביותר בארץ עבור רשת מזון - זאת מתוך סך מכירות כולל של כ-12 מיליארד שקל בשנה.

נציין כי מחר (ב') צפוי דיון בבג"ץ שיעסוק בסוגיית הפטור ממע"מ ברכישות אונליין באתרי סחר בינלאומיים. בעתירה, ששותפים לה גם התעשיינים וגם היבואנים, נטען כי הפטור הזה מייצר אפליה כלפי השחקניות הישראליות ולטובת הזרות. שופרסל, באופן מודע, מצאה כעת פתרון עוקף לבעיה. מצד אחד, זה יאפשר לה להתחרות באתרים הבינלאומיים; אבל מצד שני, הסחורה שאותה היא תשווק תהיה זרה ותגיע מחוץ לשוק המקומי.

תציע מוצרים בהתאמה אישית

במקביל, בעוד כ-4 שבועות צפויה שופרסל להוציא לדרך אתר אונליין חדש שיאפשר לה ללמוד את ההתנהגות של הצרכן ולהציע עבורו מוצרים בהתאמה אישית. במה מדובר? כיום 86% מהרכישות בשופרסל הן רכישות מזוהות (באמצעות אשראי או כרטיס מועדון), ומעתה הרשת תציג את המוצרים לפי היררכיית ההעדפות של הצרכנים, כמו גם התאמת המבצעים. כך, צרכן שמזמין באופן קבוע תזונה ללא גלוטן יקבל תצוגה של המוצרים שרלוונטיים עבורו, ואילו צרכן שצורך תזונה צמחונית יקבל תצוגה של מוצרים שרלוונטיים עבורו. האתר יעלה לאוויר רק בדצמבר וייכנס בהדרגה לשימוש לקוחות הרשת עד סוף הרבעון הראשון של 2019.

כך או כך, הכניסה של שופרסל למכירה באמצעות "אמריקן אאוטלס" והאתר המותאם פרסונלית, מצטרפת לכמה צעדים משמעותיים נוספים שמבצעת הקבוצה. בחודש הקרוב צפויה שופרסל לחנוך את רשת הדראגסטורים החדשה שלה, ניו-פארם, שרכישתה הושלמה בסוף 2017 ומונה כ-60 סניפים. הרשת החדשה, כפי שנחשף ב"גלובס", תושק תחת השם "Be". ואולם הדרך לשיקום שלה לאחר שנרכשה מידי קבוצת המשביר כרשת הפסדית, צפויה להיות ארוכה. לאחרונה אמר מנכ"ל שופרסל כי ניו-פארם תגיע לאיזון תפעולי רק בשנת 2020.