זה בעצם אאוטלט: מה עומד מאחורי האתר החדש של שופרסל

גם אם זה נראה כמו אמזון, נשמע כמו אמזון ומדבר כמו אמזון - זה לא בהכרח אמזון • פרשנות

אתר אמריקן אאוטלטס של שופרסל
אתר אמריקן אאוטלטס של שופרסל

היקפי המכירות המשמעותיים של הצרכנים הישראלים באונליין, כמו גם המציאות של הפטור ממע"מ וממכס ברכישות כאלה, הביאו את שופרסל להקים פלטפורמת מסחר מקוון שתספק לישראלים בשורה לפיה הרשת הולכת למכור הכול כמו אמזון. אלא שגם אם זה נראה כמו אמזון, נשמע כמו אמזון ומדבר כמו אמזון - זה לא בהכרח אמזון.

ראשית השם, "אמריקן אאוטלטס", מסגיר שלא מדובר בקולקציות החדשות של המותגים הנחשבים, אלא באאוטלט. או בעברית - חנות עודפים. מה היא חנות עודפים? חנות שבה נמכרים פריטים שנותרו במלאי של הספקיות, כשבדרך-כלל מדובר בפריטים שהחברות פשוט לא הצליחו למכור במהלך עונת המכירות. עבור הסחורה הזו, שתגיע ממחסני עודפים ענקיים בארה"ב, מבקשת שופרסל באמצעות השותפה האמריקאית שלה עלות משלוח של 55 שקל (15 דולר). מדובר במחיר יקר בהשוואה לענקיות בינלאומיות כמו עלי אקספרס, עליבאבא, אסוס או אמזון, שכיום חלקן מציעות משלוח חינמי לחלוטין, ואצל חלקן הוא חינמי החל מסכום מסוים או בתנאים מסוימים.

האתר החדש של שופרסל שמנסה להתחרות באמזון

נכון, למשלוח יש עלויות כבדות, בוודאי במה שמכונה "הקילומטר האחרון" - כלומר, הבאת המוצרים עד בית הלקוח. שחקניות אחרות בעולם, וגם בישראל, כבר הצהירו שהן מפסידות על השילוח. חלקן מוכנות לשלם את המחיר הזה כדי להתרחב ולצבור נתחי שוק. כך או כך, ברור שלשופרסל יהיה אתגר גדול מאוד להתחרות במי שמציעה משלוח חינמי.

אתגר נוסף עבור שופרסל היא השותפות עם חברת לב-קרגו. מדובר בחברה האמריקאית שעומדת מאחורי אתר הסחר החדש והיא למעשה סטארט-אפ שמעסיק כ-7 עובדים. לדברי שופרסל, השותפה שלה היא זו שתטפל בקניינות ובבחירת הפריטים שיושלבו באתר, על בסיס התוכניות המשותפות שעליהן הסכימו השתיים. אלא שבאחריות לנושא הקניינות, כמו לבחור מעילים שמותאמים לצרכן הישראלי מתוך הקולקציה של יוניקלו, תישא לב-קרגו.

לדברי אורי קילשטיין, סמנכ"ל הסחר של החברה, שופרסל מעריכה כי תוכל להגיע לרווחיות מהפעילות הזו עד סוף 2019. בחברה סירבו לתת נתונים על היקף ההשקעה של שופרסל במהלך וציינו כי המודל העסקי שלה מבוסס על עמלות משתנות לפי קטגוריות מוצרים שיתחלקו בין שופרסל לשותפתה.

גם אם משפטית שופרסל אינה היישות שעומדת מאחורי אתר הסחר, היא תידרש לתשומת-לב ניהולית משמעותית כדי שהפרויקט יצליח, זאת במקביל להשקה מחדש של ניו-פארם. כל זה עוד לפני שאמזון הפעילה את אתר הסחר שלה בעברית, מה שעתיד, לפי ההערכות, לקרות בטווח של חצי שנה, ועוד לפני שבג"ץ הכריע מה יעלה בגורל הפטור ממיסוי במכירות של עד 75 דולר.