פלוג דחתה הצעה להחיל את פיקוח בנק ישראל על הגמ"חים, המוסדים החרדיים להלוואות ופיקדונות

ההצעה עלתה בדיוני ועדת הכספים על הצעת חוק הגמ"חים, לאחר שרשות שוק ההון סירבה להיות הרגולטור • בממשלה אומרים כי אופן הניהול של מיליארדי שקלים בגמ"חים יוצר פתח להלבנת הון נרחבת

קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס
קרנית פלוג / צילום: אפולבי סוטונד, רויטרס

נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג דחתה הצעה להחיל את פיקוח בנק ישראל על הגמ"חים, המוסדים הפיננסיים החרדיים העוסקים בהלוואות ללא ריבית ובפיקדונות.

ההצעה עלתה במסגרת הדיונים בוועדת הכספים על הצעת חוק הגמ"חים ולאחר שרשות שוק ההון הודיעה כי היא מסרבת להיות הרגולטור של הענף. יו"ר וועדת הכספים, ח"כ משה גפני, נפגש לאחרונה עם פלוג ועם המפקחת על הבנקים, חדוה בר, והציע להם כי ייקבע במסגרת החוק כי הרגולטור של הגמ"חים יהיה המפקח על הבנקים. פלוג ובר סירבו להצעה. עמדת הבנק היא כי אין זה נכון שהפיקוח על הבנקים יעסוק בפיקוח על הגמ"חים משום שמדובר במוסדות קטנים ומבוזרים שאופי פעילותם מתאים יותר לפיקוח על ידי רשות שוק ההון.

האוצר, בנק ישראל משרד המשפטים והרשות למאבק בהלבנת הון מקדמים בשנים האחרונות יישום הסדרים בינלאומיים נגד הלבנות הון ותכנוני מס שישראל חתומה עליהם ובראשם תקנות ה-CRS של ה-OECD. בנוסף, ישראל נאלצה לקבל על עצמה לפני שנתיים את כללי הפטק"א המחייבים דיווח על חשבונות בנק שמנהלים בישראל אזרחי ארה"ב.

גפני, שמוביל את ההתנגדות להחלת ההסדרים, דורש מהמדינה להכניס לחוק הסדרי פטור לגמ"חים שיהיו בתוקף עד שתסתיים חקיקת חוק הגמ"חים - אלא שנראה כי ללא הסכמה בסיסית על מי יהיה המפקח על הגמ"חים אין לחוק סיכוי של ממש להיות מאושר.

הגמ"חים הם חלק מרכזי בבנקאות הצללים במשק הישראלי. מספרם והיקף פעילותם אינו ידוע, אך ועדת ליכט מצאה שהגמ"חים מגלגלים מיליארדי שקלים ושפעילותם הפיננסית של הגדולים שבהם אינם נופלת מזו של בנק קטן. גורמי אכיפה בממשלה אומרים כי העובדה שהכספים מנוהלים בגמ"חים שלא בהתאם לכללים המחייבים בבנקאות יוצרת פתח להלבנות הון ולהעלמות מס בהיקף נרחב מאוד. בנוסף שורר חשש בקרב גורמי רגולציה ואכיפה כי המדינה תתבקש להתערב במקרה של נפילת גמ"ח גדול כדי להציל את אלפי הלקוחות הנעזרים בשירותיו, שעלולים להתרושש לחלוטין.

הבעייתיות הרבה הכרוכה בפעילותם של הגמ"חים מצאה פיתרון "ישראלי" במסגרת תקנות הפטק"א, שבהן נקבע כי הבנקים הישראלים שבהם מתנהלים חשבונות של גמ"חים ידווחו עליהם כמוסדות למען הציבור, ללא צורך במסירת פירוט על הלקוחות שכספם מתנהל בחשבון. ואולם בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכספים התברר כי ההסדר פג ב-1 באוגוסט.

נציגת משרד המשפטים אמרה בדיון כי היועץ המשפטי לממשלה החליט שלא להאריך את ההסדר ומשום כך חובת הדיווח על הגמ"חים. הדיון עסק בהסדרת הדיווח לפי תקנות ה-CRS של ה-OECD שישראל התחייבה לאשר אותן השנה. עוד אמרה נציגת משרד המשפטים, כי היועץ המשפטי יהיה מוכן להעניק לגמ"חים ארכה של חצי שנה להיערך לדיווח בהתאם לכללי ה-CRS - ולא שנתיים כפי שתובע גפני.

גפני הגיב בזעם על הדברים ואמר כי "משרד המשפטים לא מנהל את הדיונים בכנסת. תהיה הארכה (בפטור) של שנתיים או עד שיחוקק החוק ואני מבקש שתתיישרו". גפני הוסיף כי "עכשיו יבואו הבנקים ויגידו, היועץ המשפטי לממשלה אומר שההנחיות של הארכת המועדים לא חלות יותר ויתחילו לסגור חשבונות.- אני לא מתכוון לשתוק על הדבר הזה".