האם המיזוג מתקרב? מועצת הרשות השנייה פתחה בהליך התייעצות מול הממונה על ההגבלים העסקיים

באיחור ניכר פנו מועצת הרשות השנייה והעומדת בראשה, יוליה שמאלוב-ברקוביץ', לממונה על ההגבלים, המשמשת גם כיו"ר ועדת הריכוזיות, וביקשו לפתוח בהליך התייעצות כנדרש עפ"י החוק • מבנה הבעלות המוצע בערוץ הממוזג: 40% ממניות רשת לבעלי השליטה בערוץ עשר, 30% ל-XT של עידן עופר ואודי אנג'ל, 9.6% למיכאל שטראוס ו-19.8% לאנדמול שיין

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר
הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: איל יצהר

האם המיזוג המיוחל בין רשת לערוץ עשר הולך צעד נוסף קדימה? ל"גלובס" נודע כי לפני ימים ספורים החלה מועצת הרשות השנייה והיו"ר יוליה שמאלוב-ברקוביץ' בהליך ההתייעצות הנדרש על-פי החוק עם הממונה על ההגבלים העסקיים, ד"ר מיכל הלפרין, המחזיקה גם בתפקיד יו"ר ועדת הריכוזיות.

מבקשת ההתייעצות של הרשות ניתן ללמוד מה הוא המבנה הסופי שעליו ביקשו אישור מבקשות המיזוג.

מבנה הבעלות בערוץ הממוזג שעליו מתייעצת מועצת הרשות השנייה הוא הקצאת 40% ממניות רשת לבעלי השליטה בערוץ עשר, קבוצת RGE, שכל אחד מבעליה יחזיק מניות בסך 13.33% בערוץ הממוזג. ב-30% יחזיקו XT (עידן עופר ואודי אנג'ל), ב-9.6% מיכאל שטראוס וב-19.8% אנדמול שיין.

ברשות השנייה מדגישים כי מבנה ההחזקות בערוץ הממוזג עשוי להשתנות בהמשך לפי שווי החברות הסופי.

הסיבה העיקרית שבעטיה נדרשת הרשות השנייה להיוועץ בוועדת הריכוזיות נובעת מכך שאחד מבעלי השליטה בערוץ עשר, לן בלווטניק (קבוצת Access), נחשב לגורם ריכוזי בגלל החזקות שיש לו בחברות נוספות בשוק הישראלי שאינן קשורות בטלוויזיה, למשל כלל תעשיות. בבדיקות המקדימות שערכה מועצת הרשות השנייה מול ערוץ עשר, נטען על-ידי הערוץ כי המהלך דווקא מפחית את כוחו של בלווטניק בישראל. זאת, לאחר שממילא עם השנים הריכוזיות שלו בשוק פחתה, לאחר שאקסס שבשליטתו מכרה החזקות שונות שלה בחלק מהחברות.

עוד נטען על-ידי ערוץ עשר כי לא מדובר באישור של גורם חדש שאין לו שליטה בערוץ טלוויזיה, אלא בהחלפה של אמצעי שליטה ברישיון אחד לרישיון שני, שבו יהיה לבלווטניק זכויות מיעוט בניגוד לזכויות מהותיות שיש לו כיום בערוץ עשר.

מבקשת הרשות עולה כי במצב הנוכחי בלווטניק יכול היה להגיע להחזקות גבוהות יותר משיש לו היום: 100% שליטה בערוץ עשר מבחינת ההסכמים שיש לו (המוגבלים ב-74% שאליהם ניתן להגיע מבחינה רגולטורית).

נציין כי מועצת הרשות השנייה ביקשה מערוץ עשר השלמות נוספות שעליהן דיווחה לממונה על ההגבלים העסקיים - ואשר טרם הועברו לה.