משיקולי בטיחות: כים ניר מצמצמת את פעילותה באופן מיידי

זאת יממה אחרי שביהמ"ש אישר לנאמנת שמינה לכים ניר להעמיד למכירה את החברה • מנכ"ל כים ניר, אודי זוהר, לעובדים: "בטיחות הטיסה הם בראש מעייניו של הפורום המקצועי בחברה; אני רואה קשה בין היעדר התשלום של השכר לעובדים מזה כחודשיים למצב הבטיחות בחברה"

מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה
מטוס כיבוי של כים ניר / צילום: אתר החברה

יממה אחרי שבית המשפט המחוזי מרכז בלוד אישר לנאמנת שמינה לחברת התעופה כים ניר, עו"ד ניצה פוזנר, להעמיד למכירה את החברה, שמצויה בהקפאת הליכים - החליט היום (ג') המנכ"ל, אודי זוהר על צמצום פעילותה באופן מיידי, וזאת משיקולי בטיחות.

במכתב ששלח בצהריים לעובדים, כתב זוהר כי "בטיחות הטיסה הם בראש מעייניו של הפורום המקצועי בחברה", וציין כי "אני רואה קשה בין היעדר התשלום של השכר לעובדים מזה כחודשיים למצב הבטיחות בחברה".

במכתבו הודיע זוהר כי על רקע בחינת הנושא, הוא החלט ביחד עם הגורמים המקצועיים בחברה לעצור את טיסותיה של כים ניר החל מהיום בצהריים. על רקע הנחייה זו הוא הנחה את עובדי החברה לכנס את כל כלי הטייס שמשמשים אותה למנחתי הקבע שלה.

כך, בהודעה לעובדים ציין זוהר כי כוננות טייסת הכיבוי האווירי תסתיים במתכונתה הנוכחית החל מהיום בצהריים, ומענה בנושא יינתן רק לפעילות בהולה ומצילת חיים.

כים ניר מפעילה את 14 מטוסי הכיבוי המשמשים את טייסת הכיבוי היחידה בישראל עבור אלביט מערכות. מטוסים אלה נמצאים בבעלותה, ועל הפעלתם השופטת אלביט משלמת לכים ניר מדי שנה כ 20 מיליון שקל.

המשבר בכים ניר פרץ בחודשים האחרונים ובחברה מייחסים אותו בין השאר לעסקה למכירתה לאיש העסקים עמית אברמוביץ' - אך זו לא יצאה בסופו של דבר לפועל והיא נקלעה למצוקה חריפה בתזרים המזומנים שלה.

על רקע ההסתבכות של כים ניר, מספר אנשי עסקים, כמו גם המתחרה שלה, תלם תעופה הביעו בשבועות האחרונים עניין בהעברת ההפעלה של טייסת הכיבוי לידיהם.

בעקבות המשבר, אלביט מערכות קיימה מספר מפגשים עם גורמים פוטנציאליים להפעלת הטייסת- וזאת כהיערכות למתן מענה במקרה שכים ניר לא תספק שירותים של כיבוי אווירי.

בשל הצורך בהפעלת טייסת הכיבוי, בית המשפט נעתר באחרונה לדרישת ההנהלה להוציא צו שמונע מ 120 עובדיה לשבות על כך שלא קיבלו משכורות במשך חודשיים ועל כך שכספים לא הופרשו לקרנות הפנסיה ולקרנות ההשתלמות שלהם מזה מספר חודשים.

גורמים שמעורבים במשבר העריכו היום כי יתכן שההסלמה בכים ניחר באה על רקע היעדר שביעות רצון מצדה, מהחלטת בית המשפט אתמול לתת לעו"ד פוזנר אור ירוק לפתוח בהליכים למכירתה.

מאלביט מערכות נמסר בתגובה כי "אלביט מחויבת להמשך פעילותה הסדור של טייסת כיבוי האש תוך מתן מענה מיידי לכל אירוע והיא תשתף פעולה עם כל הסדר שיבטיח זאת".