מינוי בחלל תקשורת: חיים רומנו יכהן כיו"ר בשכר חודשי של 50 אלף שקל

רומנו, לשעבר מנכ"ל פרטנר ואל-על, הצטרף כדירקטור לחלל תקשורת במאי ושימש גם סגן יו"ר החברה • בחצי השנה האחרונה מתנהלת חלל כחברה ללא גרעין שליטה, מאחר שמניות השליטה בה מוחזקות עדיין בידי עו"ד חגי אולמן, המשמש כונס מטעם הבנקים לחלק מנכסי קבוצת יורוקום

חיים רומנו, יו"ר חלל תקשורת / צילום: איל יצהר
חיים רומנו, יו"ר חלל תקשורת / צילום: איל יצהר

חברת שירותי הלוויינים חלל תקשורת  מבקשת לאשר ליושב ראש הדירקטוריון החדש שלה, חיים רומנו, תגמול חודשי של 50 אלף שקל, שישולם כנגד חשבונית - כך עולה מזימון שפרסמה החברה לאסיפה כללית מיוחדת של בעלי מניותיה. נוסף על כך, יזכה היו"ר החדש להחזר הוצאות סבירות שהוציא בקשר עם מילוי תפקידו.

רומנו הצטרף לדירקטוריון חלל תקשורת כדירקטור וסגן יו"ר במאי השנה, לאחר שהשליטה בחברה האם שלה, קבוצת יורוקום, עברה מידיו של שאול אלוביץ' לידי הבנקים הנושים של יורוקום. במסגרת אותו מהלך, התפטר אלוביץ' מחברותו בדירקטוריון חלל, יחד עם בנו אור אלוביץ' ועם הדירקטור השלישי מטעמם, פליקס כהן.

במקומם, מונו אז לדירקטוריון חלל שלושה נציגים, שהומלצו בידי כונס הנכסים למניות השליטה בחברה ושאושרו בידי בית המשפט: חיים רומנו, אבי ברגר ועוזי דנינו. כעת, החליט הדירקטוריון למנות את רומנו ליו"ר פעיל במקומו של ליגד רוטלוי, שיכהן מעתה בתפקיד סגן היו"ר.

רומנו הוא בעל ניסיון רב שנים בתפ קידי ניהול בכירים במשק. הוא פרש מצה"ל בשנת 1996 בדרגת אלוף משנה, לאחר שכיהן כסגן ראש מספן כוח אדם בחיל הים. אחר כך כיהן במשך שנתיים כראש אגף משאבי אנוש בשב"כ, לפני שעבר למגזר הפרטי והצטרף לחברת פרטנר תקשורת.

בין השנים 1998-2005 כיהן רומנו במגוון תפקידי סמנכ"ל בפרטנר, כשבשנתו האחרונה אף קודם לעמדת המשנה למנכ"ל. אלא שב-2005 עזב רומנו את פרטנר לטובת הצעה לשמש בתפקיד מנכ"ל אל-על, שאותו מילא עד סוף 2009. ב-2011 חזר רומנו לפרטנר לתפקיד המנכ"ל, שבו כיהן למשך כארבע שנים.

את התגמול המוצע לרומנו מנמקים ועדת התגמול והדירקטוריון בהיכרותו העמוקה עם תחום שירותי התקשורת, שוק ההון, חברות ציבוריות וכללי ממשל תאגידי תקין. על-פי הזימון לאסיפת בעלי המניות, החל ממינוי כדירקטור בחברה, תורם רומנו מניסיונו הרב לפיתוח וקידום עסקיה.

רומנו הוא בוגר תוכנית ניהול לבכירים של בית הספר לניהול של אוניברסיטת הרווארד, ומחזיק בתואר מוסמך במדעי המדינה ולימודי עבודה מאוניברסיטת חיפה ובתואר בוגר במדעי החברה והרוח מאוניברסיטת ת"א. לדעת חברי ועדת התגמול והדירקטוריון, ניסיונו, השכלתו וכישוריו יתרמו לקידום החברה, הצלחתה והשאת רווחיה, והוא האדם המתאים לביצוע התפקיד של יו"ר פעיל.

ללא גרעין שליטה כבר חצי שנה

חלל תקשורת מפעילה את לווייני התקשורת עמוס, עבור לקוחות מהמגזר הפרטי והממשלתי. בחצי השנה האחרונה חלל מתנהלת כחברה ללא גרעין שליטה, מאחר שמניות השליטה בה (54%) מוחזקות עדיין בידי עו"ד חגי אולמן, המשמש ככונס מטעם הבנקים לחלק מנכסי קבוצת יורוקום. לפני כשלושה חודשים התחיל עו"ד אולמן בהליך הרשמי למכירת מניות השליטה, ששוויין הנוכחי בבורסה עומד על כ-140 מיליון שקל, אבל לפי שעה טרם דווח על התקדמות בנושא.

חלל עצמה נדרשת כיום להתמודד עם חוסר הוודאות שיצרה עבורה מדיניות הממשלה, שלפיה לוויין התקשורת הבא עמוס 8 יפותח וייוצר בידי התעשייה האווירית בישראל. זו הובילה את חלל לבטל הסכם שעליו חתמה במארס, אשר במסגרתו נקבע כי מי שתייצר את הלוויין היא חברת לוראל האמריקאית.

ייצור הלוויין בידי התעשייה האווירית נחשב ליקר במאות מיליוני שקלים, לעומת ייצורו בארה"ב, אולם על פי הודעה לתקשורת שפרסם לפני כחודשיים משרד המדע והטכנולוגיה "המדינה אישרה את השתתפות הממשלה במימון לפיתוח ובנייה של לוויין תקשורת חדש, עמוס 8, שיפותח וייבנה בישראל".

החברה לא התייחסה ספציפית להחלטה זו, אבל דיווחה כשלושה שבועות לאחר מכן שהיא בוחנת היתכנות וכדאיות של מספר חלופות העומדות בפניה, "ביניהן שיתוף פעולה עם ממשלת ישראל". ממשלת ישראל היא הלקוח השני בגודלו של חברת חלל (אחרי חברת yes) ונכון ל-2017 הייתה אחראית לכ-30% מהכנסותיה של חלל. כך, ששיתוף פעולה עם המדינה הוא חיוני להמשך חייה של חלל.

את המחצית הראשונה של 2018 סיימה חלל עם עלייה של 11% בהכנסות ל-39.6 מיליון דולר ועם צמיחה של 357% ברווח התפעולי ל-7.5 מיליון דולר. בשורה התחתונה, הרווח הנקי במחצית עמד על 3.6 מיליון דולר, לעומת הפסד של 10.4 מיליון דולר שרשמה בתקופה המקבילה אשתקד.