תוכנית ההתייעלות בחברת החשמל יוצאת לדרך: השבוע יפרשו 260 עובדים

חמישה ימים מאז שנפתרה סוגיית המיסוי של עובדי חברת החשמל הפורשים, החברה החלה ביישום תוכנית ההתייעלות במסגרת הרפורמה

החתימה על הרפורמה בחברת החשמל / צילום: עמירם ברקת
החתימה על הרפורמה בחברת החשמל / צילום: עמירם ברקת

חמישה ימים מאז שנפתרה סוגיית המיסוי של עובדי חברת החשמל הפורשים, החברה החלה ביישום תוכנית ההתייעלות במסגרת הרפורמה: השבוע פרשו מהחברה 260 עובדים, ועד לסוף החודש הבא יסיימו את העסקתם בחברה עוד כ-200 עובדים.

כזכור, בשבוע שעבר אישרה רשות המסים כי התוספות לפנסיה שהובטחו לעובדים של חברת החשמל במסגרת הרפורמה יחויבו במס ביום הפרישה, בעת משיכת הכספים. העובדים חששו כי אם המס ינוכה בעת כל הפקדה חודשית, כפי שהוצע תחילה, תוספות הפנסיה שהובטחו להם היו קטנות בכ-50%, ומשום כך הודיעו העובדים כי ללא פטור ממס לא יהיה הסכם ולא תהיה רפורמה.

לאחר שסוגיית המיסוי נפתרה, ביום ראשון האחרון חתמה חברת החשמל על התיקון להסכם הקיבוצי, ובכך הרפורמה ההיסטורית והגדולה ביותר שנעשתה אי-פעם במשק הישראלי יצאה לדרך. הפרישה של כמעט 500 עובדי חברת החשמל שצפויה להיות מושלמת עד סוף השנה היא השלב הראשון בפרישות מרצון של עובדים בגילאי 55-64, וכן ברשימה הראשונה אותה גיבשו בהנהלת החברה. במקביל, החברה משלימה בימים אלה את התוכנית המבנית החדשה הכוללת איחוד מחוזות ושירותים פנים ארגוניים, לצורכי התייעלות ועמידה ביעדי מצבת כוח-האדם החדשה. בסוף תקופת היישום מצבת כוח-האדם של חברת החשמל תצטמצם בכ-25%.

מנכ"ל החברה, עופר בלוך, ציין השבוע במכתב לעובדים כי "מדובר ביישום שלא קל לאף אחד מאתנו - לא לעובדים שפורשים ובני משפחותיהם, ולא לנשארים שחווים שינוי עמוק במבנה ובאופייה של החברה".

יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל, מסר: "חברת החשמל מיישמת הלכה למעשה את הרפורמה הגדולה והמורכבת ביותר שנעשתה אי-פעם במשק הישראלי. חברת החשמל משנה את נוסחאות ה-DNA שלה, לא פחות מכך, וכל זאת לטובת כלל ציבור הלקוחות. התהליך מתבצע ברגישות הנדרשת, כאשר כל עובד מקבל ליווי צמוד על פי הנדרש".