שוק המתכות בפני גירעון היצע שיכול להקפיץ מחירים ב-40%

מחסור בכרייה הצניח את מחירי הנחושת, האבץ, הניקל והאלומיניום • גורמים בשוק: "האופק הבינוני נראה שורי ואינפלציוני מאוד. במחירים הנמוכים הללו יש כאן חלון הזדמנות"

מנכ"ל Freeport, ריצ'רד אדקרסון/ צילום: רויטרס Darren Whiteside
מנכ"ל Freeport, ריצ'רד אדקרסון/ צילום: רויטרס Darren Whiteside

תקופה ממושכת של תת-השקעה מצידן של חברות כריית מינרלים ומתכות, מכשירה את הבמה לעליות מחירים חדות בשווקים הללו, אומרים משקיעים אופטימיים שמתמקדים במתכות ובאנרגיה.

מחירי הנחושת, הניקל והאלומיניום עשויים לזנק בשנים הקרובות מעל לשיאים קודמים - ביותר מ-40% מהרמות הנוכחיות, אומרים מנהלי התיקים השוריים. התפתחות כזו תשנה מהקצה לקצה את השווקים שהתאפיינו בשנים האחרונות במחירים רכים וחוסר עניין של ציבור המשקיעים.

מניות חברות הכרייה מפגרות אחרי השוק הרחב במשך שנים
 מניות חברות הכרייה מפגרות אחרי השוק הרחב במשך שנים

ההשקעה בכרייה צנחה לשליש

חברות כרייה עולמיות משקיעות השנה שליש ממה שהן השקיעו לפני חמש שנים במיזמים חדשים. השנה הן צפויות להשקיע כ-40 מיליארד דולר זו שנה שלישית ברציפות - לעומת יותר מ-120 מיליארד דולר לפני חמש שנים ו-80 מיליארד דולר לפני עשור, לפי חברת הייעוץ Wood Mackenzie.

החששות שהמכסים ההדדיים שהטילו זו על זו ארה"ב וסין יפגעו בצמיחה העולמית ובביקוש לסחורות, מעיקים על מחירי המתכות בשבועות האחרונים. הנחושת צפויה השנה לרשום ירידה שלישית בחמש שנים של מעל 15%. האבץ, אלומיניום וניקל מצויים בשוק דובי עם ירידות של לפחות 20% מהשיא.

אבל כמה משקיעים עדיין מהמרים על כך שההשקעה הנמוכה הנוכחית תהדק את ההיצע ותגרום למחירי מתכות כמו נחושת ואלומיניום להמריא. קיימת גם ציפייה לכך שהמעבר לכלי רכב חשמליים יחריף את המחסור במתכות המשמשות בהם.

"האופק הבינוני נראה שורי ואינפלציוני מאוד למתכות", אמר סטפן ג'יל, מנהל שותף בחברת Pala Investments. הוא צובר החזקות בחברות כרייה כמו Nevada Copper. "יש כאן חלון הזדמנות במחירים הנמוכים האלו".

אנליסטים אומרים שהיעדר השקעות בכריית מתכות מזכיר את מה שקרה בשוק הנפט. ירידה של 25% בהשקעות במיזמים חדשים בשנים 2015-2016 הכשירה את הבמה לגיאות ששיגרה את מחירי הנפט לשיא של ארבע שנים השנה.

מחנק ההיצע הנוכחי התפתח אחרי שמקהלה של משקיעים, בהם כאלו שנכוו במפולת מחירי הסחורות שנמשכה עד סוף 2016, דרשה משמעת הוצאות חזקה יותר מחברות כרייה. מניות הכרייה פיגרו אחרי השוק הרחב בשנים האחרונות. מדד המתכות והכרייה העולמי של MSCI ירד ב-20% בחמש השנים האחרונות, מול ירידה של 3% בלבד במדד MSCI הכללי.

Glencore הבריטית, שידועה באסטרטגיית ההשקעות האגרסיבית שלה, הורידה את ההשקעה השנתית במיזמים חדשים בשנים 2014-2016, לפי FactSet. המנכ"ל אייבן גלייזנברג, אחד מגדולי המבינים בעסקאות במגזר הזה, אמר שהחזרת הון לבעלי המניות היא כעת השימוש הטוב ביותר במזומנים של החברה.

ממשלות ואי ודאות מרתיעות

חברות כרייה גדולות אחרות כמו ריוטינטו ו-Vale, צמצמו גם הן השקעות לרמת שפל של שנים רבות, והעבירו מיליארדי דולר אל בעלי המניות שלהן.

"לאף אחת ממניות הכרייה הללו אין תיאבון להגדיל את ההיצע באמצעות השקעה או קנייה של נכסים", אומר ארתור קלבריטינוס, מנהל תיקים ב-ANC קפיטל מבוסטון, שסוחרת בחוזי נחושת וממשיכה להחזיק בפוזיציות בחברות כמו פריפורט מקמוראן ו-Teck Resources.

אי הוודאות לגבי הסחר העולמי השנה הרתיעה גם היא את חברות הכרייה מהזמנת פרויקטים חדשים. בנוסף, חברות רבות מתמודדות גם עם ממשלות בשווקים המתעוררים שדורשות נתח גדול יותר מהרווחים ומהדקות את הרגולציה על המכרות.

פריפורט מקמורן, שהיא מפיקת נחושת מארה"ב, צמצמה את הוצאות ההון שלה בשנים 2014-2017. "אנחנו לא מתחילים השקעה אם אין לנו בהירות לגבי התוצאה הסופית של כל אי הוודאות הנוכחית", אמר המנכ"ל ריצ'ארד אדקרסון בשיחת ועידה באוקטובר. מניית Freeport McMoRan ירדה השנה ב-36%.

חברות כריית נחושת יצטרכו להשקיע עוד 50 מיליארד דולר בעשור הקרוב כדי לאזן את השוק, אמר כריסטופר לפמינה, אנליסט כרייה בג'פריס. החברות הללו משקיעות כעת כ-10 מיליארד דולר בשנה. גם האבץ צפוי לגירעון היצע של כמה מאות אלפי טון בשנה, לפי לפמינה, שיש לו המלצת קנייה למניות רבות של מפיקת מתכות תעשייתיות.

במבט היסטורי, מחירי המתכות הגיבו במהירות למצבי שוק הדוקים. הנחושת הכפילה את עצמה ל-4 דולר לליברה (440 גרם) בשנה שהסתיימה במאי 2006. בשנה שהסתיימה בפברואר 2011 המחיר זינק בכ-50% ל-4.50 דולר. כעת נסחרת הנחושת בכ-2.75 דולר לליברה (פאונד).

מצד שני, שוקי המתכות ידועים לשמצה במעגלי הגאות והשפל שלהם, מה שמאתגר את המשקיעים שמתמקדים ברווחים מיידיים יותר.

בדרך להתייקרות סלולר ודירות

עלייה בשוק המתכות תסייע למדינות שהן יצואניות גדולות של מתכות, כמו אינדונזיה וצ'ילה - אבל היא גם תייקר מחירים של כל דבר, מטלפונים חכמים עד דירות. עסקים שתלויים במתכות כמו קבלני בניה ויצרני רכב צפויים גם הם להיפגע. יחד, התפתחויות כאלו יעלו את מפלס החששות מפני אינפלציה בעולם.

כאמור, המשקיעים במניות כרייה מהמרים על העיתוי של עליות המחירים הצפויות. "מכרות שהפיתוח שלהם כבר אושר יתחילו להפיק את המתכות רק בעוד כמה שנים", אמרה מאריסה הרננדז, אנליסטית מניות מתכות וכרייה בחברת ההשקעות נויברגר ברמן, שמנהלת 315 מיליארד דולר (מהגדולות בעולם). הרננדז ממליצה על מניות כריית נחושת שלא צפויות להגדיל את התפוקה במשך שנה לכל הפחות. "זה יכול להוביל לתקופה שבה לא יהיה מספיק היצע בשוק", היא אומרת.

לי גורינג, מנהל שותף בחברת גורינג אנד רוזנצווייג, שממשיכה להחזיק בפוזיציות של בחברות הפקת נחושת, אמר בהקשר זה ש"עליות המחירים הללו הן העתיד. בעולם שבו ההיצע פשוט אינו עולה, אפשר להמר על המחירים מול כל הביקוש החדש הזה".