רחוק מהיעד: 180 מיטות אשפוז בלבד נוספו לבתי החולים בשנתיים האחרונות

הממשלה אימצה תוכנית להוספת 1,200 מיטות אשפוז בתוך 5 שנים, אולם הביצוע רחוק מהיעדים • מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בשנתיים האחרונות התווספו כ–180 מיטות בלבד, כמחצית ממה שנקבע • פרופ' ביאר, מנהל רמב"ם: "במשך 10 שנים קיבלנו בקושי 30 מיטות"

בית חולים תל השומר / צילום: בר אל
בית חולים תל השומר / צילום: בר אל

בשנתיים האחרונות התווספו כ-180 מיטות אשפוז כללי (ללא גריאטריה ושיקום) בלבד לבתי החולים בישראל - זאת מתוך תוכנית להוספת 1,200 מיטות אשפוז ב-2017-2022, עליה החליטה הממשלה ב-2015 ("תוכנית המיטות"). כך לפי נתונים שמסר היום משרד הבריאות לבקשת "גלובס".

מדובר בקצב יחסית נמוך של כניסת מיטות אשפוז למערכת, נוכח הצרכים ודלות המשאבים. בישראל יש 2.2 מיטות ל-1,000 נפש בלבד, כאשר הממוצע במדינות OECD עומד על 3.6 מיטות ל-1,000 נפש. שיעור תפוסת המיטות לאשפוז כללי בישראל הוא 94% - השני בגובהו מבין כל מדינות OECD, אחרי אירלנד. השיעור הממוצע ב-OECD הוא 75.5%. תוספת 1,200 המיטות תוכל רק לשמר את המצב הקיים, אם בכלל, אך בוודאי לא לשפרו - ובכך מודים גם גורמים בכירים במשרד הבריאות.

שיעור מיטות לאלף איש
 שיעור מיטות לאלף איש

כאשר מדברים על תוספת תקני מיטות, אין הכוונה רק לתוספת המיטה עצמה, אלא גם לתקני כוח האדם הנלווים לכל "מיטה" - אחיות, רופאים וכן הלאה. מיטה במחלקה פנימית משמעותה 0.85 תקן של אחות ו-0.16 תקן רופא. ההקצאה בפועל ל-2017-2018 - כלומר, מיטות שכבר הוקצו עבורן תקנים, אך הם עדיין לא אוישו - היא של 364 מיטות אשפוז.

בעתירה שהגישה במרץ האחרון ההסתדרות הרפואית (הר"י) לבגץ בעניין מחסור במיטות אשפוז, היא מבקשת להוציא צו על תנאי להוספת 350 מיטות אשפוז בבתי החולים מדי שנה החל מ-2018 - כמות מינימלית הכרחית של מיטות לדבריה. העתירה צפויה לעלות לדיון בחודש הבא.

"מדיניות משרד הבריאות היא להוסיף מספר מיטות מינימאלי שנועד לשמור כביכול על המצב הקיים", נכתב בעתירה. "אלא שתוכניות אלה נערכו על בסיס ההיצע הקיים כיום. אין בהן תכנון לטווח הבינוני והארוך. המשך המדיניות (הנוכחית) יוביל למצב קטסטרופאלי של ירידה חדה אף יותר בשיעור המיטות".

"זורים חול בעיני המנהלים"

פרופ' רבי ביאר, מנהל המרכז הרפואי רמב"ם - הגדול ביותר בצפון, ובין השישה הגדולים בישראל - אמר כי מתוך 70 מיטות שרמב"ם ביקש ל-2017-2018 - הוא קיבל 13 בלבד. "במשך 10 שנים קיבלנו בקושי תוספת של 30 מיטות, וזה כשגדלנו פי שניים בפעילות בית החולים. אלה מספרים לא סבירים. זורים חול בעיני מנהלי בתי החולים".

ביאר הוסיף כי "הצורך החריף ביותר שלנו הוא מיטות לפנימית המטולוגית. העומסים שם עצומים ויש מצבים שטיפול קריטי בחולים קשים מתעכב. מצוקת האשפוז אדירה. מדברים על זה המון, אבל זה אמיתי. חולים מעוכבים במיון ושוכבים במסדרונות דרך קבע בגלל מחסור במיטות. זה לא סביר שבמדינת ישראל יהיו חולים במסדרונות. חייבים לבטל את התופעה הזו".

דוגמה נוספת לקצב האיטי של הוספת המיטות ניתן למצוא בבית החולים שיבא (תל השומר). שם התווספו השנה מיטות עבור 2017 - 7 בלבד, מתוך עשרות מיטות שלהן זקוק בית החולים.

"תוכנית המיטות" שעליה כאמור החליטה הממשלה, לא מתקדמת בקצב המתוכנן. הנתונים ממשרד הבריאות בנוגע לתוכנית התקבלו בתשובה לשאילתה שהגישה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) בנושא. אלהרר הגישה את השאילתה בהמשך לדיון שנערך בוועדה לענייני ביקורת המדינה לפני כשנה בסוגיית ריבוי הזיהומים בישראל.

על פי דוח מבקר המדינה מ-2013, הצפיפות בבתי החולים היא אחת הסיבות המרכזיות לריבוי הזיהומים. בדוח נקבע כי 4,000-6,000 איש מתים בכל שנה כתוצאה מזיהומים.

"עקב הצפיפות הרבה בחדרי האשפוז, במסדרונות המחלקות ובחדרי האוכל המחלקתיים, והעומס על הצוות הסיעודי, גוברת סכנת ההידבקות של החולים", נכתב בדוח.

יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן
 יעקב ליצמן / צלם: אמיל סלמן

"גם 1,200 מיטות לא ייתנו מענה"

ראש חטיבת הבריאות והמשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר בוועדה כי "הגדלת משאבים - מיטות ותקנים - זה תהליך שקורה במשרד הבריאות. יש עכשיו תכנית של תוספת 1,200 מיטות. זה לא ייתן מענה מלא, אבל זה לפחות ישאיר אותנו עם אותו ממוצע למרות הגידול באוכלוסייה".

גרוטו התייחס גם לתוכנית נוספת שמטרתה להילחם בזיהומים, שמתוקצבת ב-50 מיליון שקל מדי שנה, למשך שלוש שנים. אך מתשובת סגן השר ליצמן לחברת הכנסת אלהרר עולה כי התוכנית תוקצבה השנה (השנה השלישית לפעילותה), ב-35 מיליון שקלים בלבד.

"חמש שנים חלפו מאז דוח מבקר המדינה בנושא הזיהומים, ועדיין לא קיימת במדינת ישראל תוכנית כוללת לחיסול הצפיפות ומיגור תופעת הזיהומים בבתי חולים", אמרה בתגובה לדברים מנכ"ל עמותת רפואה בטוחה, רחל לייקוביץ. עוד לדבריה, "צפיפות אשפוז בבת חולים ידועה כגורם המרכזי לתמותת אנשים ממחלות זיהומיות וכדי למגר את התופעה צריך לשנות סדרי עדיפויות לאומיים".

ממשרד הבריאות נמסר עוד: "ב- 2017 פורסמה תכנית הקצאת המיטות לבתי החולים הכללים לשנים 2017-2022, תכנית זו כוללת 1,200 מיטות (לא נכללות בה מיטות פסיכיאטריה, גריאטריה ושיקום המוקצות בנפרד). מתוך 1,200 מיטות, הוקצו 530 מיטות לבתי החולים הממשלתיים, 439 לבתי החולים של הכללית ו-208 לבתי החולים הציבוריים, 23 מיטות נוספות יוקצו בהמשך.

סיווג המיטות כולל מיטות למחלקות טיפול נמרץ (128), אונקולוגיה והמטואונקולוגיה (114), נשים ויולדות (101), כירורגיה (181), ילדים (89), נוירולוגיה (75), פנימיות ונלוותיהן-אורתופדיה, אורולגיה, אא"ג וכד' (418), מחלקות אחרות/שטרם הוקצו (94). נציין כי בהמשך לפרסום התכנית נשלחו במהלך יולי 2017 מכתבי הקצאה לבתי החולים והם נדרשו להציג שלבי התארגנות ליישום. המשרד עוקב אחר פתיחת המיטות בהלימה לתכנית, ועל רישומן בתעודת הרישום של בית החולים, בכפוף לאיוש התקנים בגינן".