בונוס | בלעדי

אף שלא שילמו דיבידנד למדינה וחרף השביתות: בכירי נמל אשדוד מבקשים בונוסים בגובה 6 משכורות

מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, פנה לרשות החברות הממשלתיות בבקשה לקבל אישור לשלם לבכירי הנמל בונוסים על רווחי חברת הנמל בשנת 2017 • מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "החברה פנתה לרשות החברות לקבלת אישור לחלוקת בונוסים לחברי ההנהלה בהתאם לזכאותם ועפ"י נוהלי רשות החברות הממשלתיות הרווחיות, וזאת טרם אישור הדירקטוריון"

נמל אשדוד / צילום: איל יצהר
נמל אשדוד / צילום: איל יצהר

מנכ"ל נמל אשדוד, יצחק בלומנטל, מבקש מרשות החברות הממשלתיות אישור לשלם בקרוב לבכירי הנמל בונוסים בסכום של יותר מ-6 משכורות, על רווחי חברת הנמל בשנת 2017.

בפנייה שעשה בלומנטל בימים האחרונים למשנה למנהל רשות החברות, מאיר שמרה, הוא ציין שחברת נמל אשדוד עומדת בתנאי הסף לחלוקת בונוסים לבכירים שלה, וזאת בגובה של 6.2 משכורות.

בין תנאי הסף שנקבעו בחודש ינואר 2016 במשרד האוצר לתשלום בונוסים בחברות הממשלתיות היה שהן העבירו דיבידנד למדינה עבור רווחיהן מהשנה שלפני כן.

אלא שממכתב ששלח המנכ"ל בלומנטל לשמרה, והגיע לידי "גלובס", עולה שהחברה עומדת בתנאי זה, אף שלא שילמה אשתקד את הדיבידנדים האמורים למדינה - אך זאת מתוקף הסכמות בין המדינה לבין העובדים במסגרת הרפורמה בנמלים מינואר 2016.

לפי הסכמות אלה, חברת הנמל לא תעביר למדינה דיבידנד והכספים שיישארו ברשותה יופנו להשקעות בנמל. לפי אותם סיכומים, היכולת של החברה לחלק בונוסים לא תיפגע.

בלומנטל מבסס את פנייתו לרשות החברות על קביעתו של סמנכ"ל הכספים בחברה, איל רוזנבאום, שלפיה היא עומדת בכל אמות המידה שנקבעו לחלוקת בונוסים. כך, תשואת הרווח הנקי השנתי להון שלה הייתה ב-2017 בשיעור של כ-8% ותשואת הרווח הכולל שלה באותה שנה הייתה כ-7.5%. כך, תשואת הרווח הצפויה לחברת הנמל לשנה זו, היא כ-6.1%.

הבקשה של בלומנטל לחלוקת הבונוסים לבכירי הנמל באה על רקע שיבושי עבודה שכללו שביתות ועיצומים, ואירעו בנמל במהלך החצי שנה האחרונה. שיבושים אלה הובילו להפסדים כבדים במשק ולתרעומת מצד חברות רבות.

יצחק בלומנטל / צילום: תמר מצפי
 יצחק בלומנטל / צילום: תמר מצפי

התרעות על מצב כאוטי

בקיץ האחרון חברי הדירקטוריון של נמל אשדוד פנו במכתב לבלומנטל, שבו הם התריעו על הידרדרות במצב הציוד שמשמש לפריקת אוניות שעוגנות בנמל, הגדירו את המצב הקיים "כאוטי" ודרשו ממנו לגבש תוכנית חירום לפתרון הבעיות. חברי הדירקטוריון הזהירו עוד כי מצב זה מוביל לתלונות רבות של לקוחות הנמל על פגיעה בפעילויות הפריקה והעמסה של טובין.

זאת, בזמן שהמדינה מקדמת רפורמה מקיפה בנמלים: בעוד שבנמל חיפה כבר הושגו הסכמות על הרפורמה ובימים אלה המסמכים המשפטיים הקשורים אליה נמצאים בשלבי ניסוח סופיים והכנה לחתימה, המשא ומתן על הרפורמה שמתוכננת בנמל אשדוד תקוע.

במסגרת הרפורמה בנמלים יופרטו שני הנמלים הממשלתיים על ידי הכנסת משקיע אסטרטגי וייפתחו שני נמלים חדשים - בצפון ובדרום. העובדים חוששים מפני פתיחת הענף לתחרות ואומרים כי הנמלים החדשים שיהיו יעילים יותר וחצי אוטומטיים יסיטו את מרבית הביקושים אליהם. על רקע זה פרצו בשנה האחרונה שביתות רבות בשני הנמלים, דבר שהוביל לדיונים ממושכים בבית הדין הארצי לעבודה שהורה למדינה, ההסתדרות והנהלה של שני הנמלים לחזור לשולחן המו"מ.

המו"מ בנמל אשדוד היה תקוע בעבר בשל הדרישות הגבוהות של עובדי הנמל לפיצויים ומענקים פרישה שנעו סביב 3 מיליון שקל לכל עובד פורש. לבסוף, לאחר שהמדינה הצליחה להגיע להסכמים בנמל חיפה, הדרישה העיקרית של אשדודים שמעכבת כעת את המו"מ היא לקבל את הרציפים החדשים 24 ו-25 הנמצאים בסמוך למקום הקמתו של הנמל החדש. זאת מתוך חשש כי המדינה תעביר את הרציפים הללו, שבהם ניתן יהיה לקלוט אוניות ענק מודרניות, לנמל המתחרה.

עובדי נמל חיפה קיבלו חבילות פרישה בשווי של כ-2.5 מיליון שקל בממוצע לאדם וחסינות מפיטורים למשך 10 שנים מרגע הפתיחה של הנמל החדש ולמעשה ל-13 שנה מהיום. בעוד שבחיפה מתכוננים ליישום הרפורמה, שכוללת בין היצר פרישה מרצון של כשליש מעובדי הנמל, תמונת המצב בנמל אשדוד כאמור שונה לגמרי, והזמן לא משחק במקרה הזה לטובת העובדים, כי ככל שעובר הזמן כך מתקרבת פתיחתם של הנמלים המתחרים.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: "החברה פנתה לרשות החברות לקבלת אישור לחלוקת בונוסים לחברי ההנהלה בהתאם לזכאותם ועל פי נוהלי רשות החברות הממשלתיות הרווחיות, וזאת טרם אישור הדירקטוריון.

"חברת נמל אשדוד הרוויחה ב-2017 כ-208.5 מיליון שקל והמחזור השנתי שלה עומד על סך 1,242,000,000 שקל. היא פועלת כחברה עסקית ובסביבה תחרותית ובעשור האחרון היא חילקה למדינה דיבידנדים בסך של כ-633 מיליון שקל".