הכסף הסעודי ממשיך לזרום לעמק הסיליקון למרות הרתיעה

היזמים ומשקיעי ההון סיכון מעדיפים לשמור על שקט תעשייתי ולהמשיך לקבל את המימון הסעודי - גם אחרי הרצח המזוויע של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול

 ג'מאל חשוקג'י/ צילום: רויטרס
ג'מאל חשוקג'י/ צילום: רויטרס

חברות הזנק בעמק הסיליקון ממשיכות לשאת ולתת על עסקאות עם סעודיה, ולקבל את הכסף שלה באמצעות קבוצת סופטבנק, שבה היא שותפה, למרות המחלוקת על רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שהאפיל על תפקיד הממלכה כמשקיעת טכנולוגיה עולמית גדולה.

שתי חברות סטארט-אפ כאלו - View, שמייצרת זכוכית שמתאימה את עצמה לאור, ו-Zume, שמשתמשת ברובוטים להכנת פיצות - חשפו בשבוע האחרון השקעות בסך כולל של 1.5 מיליארד דולר של "קרן החזון" מקבוצת סופטבנק, שסעודיה תומכת בה.

בסוף החודש שעבר הגיעה Katerra, חברה לפתרונות בנייה חדשניים, להסכם עקרוני עם ממשלת סעודיה לבנייה של עד 50 אלף יחידות דיור בשנה בסעודיה. ההסכם בא בעקבות סבב גיוס הון לחברה זו מוקדם יותר השנה, של מיליארד דולר, בהובלת "קרן החזון", שנעשה לפי שווי של מעל 3 מיליארד דולר ל-Katerra.

במקביל נמשכים בשבועות האחרונים הדיונים על עסקה שבה תשקיע סופטבנק, חברת השקעות הטק היפנית במקורה, 15-20 מיליארד דולר בקניית השליטה ב-WeWork, כנראה עם מעורבות של קרן החזון. דובר של חברה זו, להחכרה חדשנית של שטחי עבודה (משרדים), לא הגיב לפניות אליו.

העסקאות והדיונים הללו מראים, שלפחות חלק מעמק הסיליקון ממשיך לעשות עסקים עם הסעודים ועם קרן ההון שבבעלותם החלקית, גם אחרי הרצח המזוויע של העיתונאי בקונסוליה הסעודית באיסטנבול ב-2 באוקטובר.

האשמות טורקיות שלפיהן סעודיה מעורבת ברצח גרמו לכמה חברות בעמק הסיליקון, שנתמכות על-ידי סופטבנק, לבטל את השתתפותן בכנס הטכנולוגי שהתקיים בריאד באוקטובר, בחסות קרן הון ריבוני סעודית.

אנדבור, סוכנות הכישרונות הגדולה ביותר בהוליווד, פועלת לסיים את עסקיה עם סעודיה, כך דיווח וול סטריט ג'ורנל בחודש שעבר. קבוצת וירג'ין של המיליארדר ריצ'רד ברנסון, וכמה חברות שדולה בוושינגטון, הודיעו על ביטול או השעיה של עסקאות עם ממשלת סעודיה. גם מחוקקים רפובליקנים ודמוקרטים בארה"ב קראו להגבלת הקשרים עם הממלכה.

חברות ניצבות לצד סעודיה

חברות אחרות, ביניהן חברות אנרגיה רבות, ניצבו לצד סעודיה לאורך פרשת חשוקג'י, בנימוק שהרצח נעשה ללא ידיעת נסיך הכתר מוחמד בין סלמן, האיש החזק בממלכה.

מסאיושי סאן, מנכ"ל סופטבנק, אמר בשיחת ועידה השבוע, שהוא אינו מודע לחברה כלשהי שסירבה לקבל כסף של סופטבנק בגלל קשריה עם סעודיה. הוא גינה את הרצח של חשוקג'י ואמר ש"ייתכן שיהיה לכך אפקט קטן" על היכולת להשקיע בחברות בעתיד, אבל הוסיף שהתשלובת היפנית תמשיך לעבוד עם הממלכה.

"יש לנו מחויבות לעם הסעודי לעזור לו לנהל את משאביו הכספיים ולגוון את הכלכלה שלו", הוא אמר.

סעודיה הפכה בשנים האחרונות למממנת הגדולה ביותר של חברות הזנק בארה"ב, תוך שפעלה לגוון את המשק שלה באמצעות העברת חלק גדול מקרן ההון הריבונית שלה להימורים על טכנולוגיה. הממלכה התחייבה לסייע לחברות סטארט אפ אמריקאיות ביותר מ-12 מיליארד דולר מאז מחצית 2016, לפי ניתוח של העיתון.

המימון הזה ניתן במידה רבה מתוך ההתחייבות של סעודיה לקרן החזון של סופטבנק, התחייבות שעומדת על 45 מיליארד דולר מתוך כספי הקרן בסך 92 מיליארד דולר. רוב החלטות ההשקעה של קרן החזון מתקבלות על-ידי סופטבנק.

תגובה מתונה למחאה הבינלאומית

בעמק הסיליקון, היכן שהמנכ"לים והמייסדים נוהגים לדבר בגילוי לב על פוליטיקה, ולומר שהם רוצים לשפר את העולם - התגובה למחאה הבינלאומית נגד סעודיה הייתה מתונה יחסית. יזמים ואנשי הון סיכון לא דיברו בפומבי על ההון הסעודי בשבועות האחרונים.

חברת View, שממוקמת במיליפיטס, קליפורניה, וחברת Zume ממאונטן וויו הסמוכה, לא הגיבו לשאלות על המעורבות הסעודית במימון שלהן. שני החברות ניהלו שיחות עם קרן החזון (Vision Fund) לפני מותו של חשוקג'י.

View, שמייצרת חלונות שהופכים כהים או בהירים באופן אוטומטי, הודיעה לפני כשבוע שהיא גייסה 1.1 מיליארד דולר מקרן החזון. Zume, שמשתמשת ברובוטים להכנת פיצות ברכב מסחרי להובלות, גייסה מהקרן הזו 375 מיליון דולר, לפי מקור יודע דבר. החברה הודיעה על גיוס ההון בלי לציין את מקורו.

Katerra, חברה בת שלוש שנים ממנלו פארק, קליפורניה, מנסה לייעל את הבנייה באמצעות ריכוז של אדריכלים, מהנדסים, קבלנים ובנאים באותה חברה, ויצירת פס ייצור לחלקי מבנים. היו"ר שלה, מייקל מרקס, חתם על מזכר הבנות בריאד לפני שבועיים, עם ממשלת סעודיה, במסגרת מכרז לבניית דיור עבור סוכנות דיור ציבורי ממשלתית.

אם העסקה הסעודית תצא בסופו של דבר לפועל, היא תהיה הגדולה ביותר של Katerra עד כה, עם בנייה של עד שמונה מפעלים בסעודיה יחד עם הדירות החדשות.