"התרופה" לתרופות המרשם עדיין לא פותרת את כל הסימפטומים

השבוע אישרה הכנסת הצעת חוק שתאפשר לנו לקנות תרופות במרשם דיגיטלי בכל בית מרקחת, ולא רק בכאלה שיש להם הסדרים עם קופות-החולים הגדולות • מדובר אמנם בבשורה חיובית, אך עם זאת הצעד החדש הוא לא בדיוק מהפכה מלאה במצב החולה ועולם התרופות • פרשנות

בית מרקחת / צילום: תמר מצפי
בית מרקחת / צילום: תמר מצפי

היום, כשאתם או הילדים שלכם נדבקים בדלקת גרון ונדרשים לרכוש אנטיביוטיקה או כל תרופה אחרת בבית המרקחת, לא תמיד יש לכם אפשרות לעשות זאת בבית המרקחת שקרוב לביתכם, ואתם נאלצים להגיע לקצה השני של העיר, לעתים אפילו לעיר אחרת.

מדוע? עד לפני כעשור, כשקיבלנו מרשם מודפס מהרופא, יכולנו לקנות את התרופות איפה שרק רצינו ולקבל הנחה רק בסניפים שיש להם הסכם עם הקופה. אלא שלפני כמה שנים עברו קופות-החולים שדרוג טכנולוגי שהעביר אותן לעידן הדיגיטלי, ובמקום מרשם מודפס נפרדנו מהנייר והתחלנו לקבל מרשם שניתן לקרוא באמצעות הכרטיס המגנטי של קופת-החולים. אך מתברר כי קופות-החולים ניצלו את השדרוג הזה כדי "לסגור את השוק וליצור קרטל", אומר ל"גלובס" ח"כ עודד פורר, יוזם הצעת החוק שעברה בקריאה ראשונה ושלישית בכנסת.

אז בימים האחרונים, רגע לפני תחילת החורף ועמו פתיחת עונת השפעת ויתר המחלות העונתיות, אישרה הכנסת הצעת חוק שאמורה לעשות את החיים של כולנו קלים יותר ולאפשר לנו לקנות תרופות במרשם דיגיטלי בכל בית מרקחת, ולא רק בכאלה שיש להם הסדרים עם קופות-החולים הגדולות.

מדובר בבשורה חיובית. ראשית, לצרכנים שייהנו מהיכולת לקנות תרופות בבתי המרקחת שקרובים אליהם בשעות גמישות יותר; ושנית, החוק משפר את מצבם של בתי המרקחת הפרטיים - גם את זה של רשתות הפארם, שלא מחזיקות בהסכמים עם כל הקופות בכל הסניפים, אך בעיקר את מצבם של בתי המרקחת הקטנים שנשארו מחוץ למשחק עם חוסר האפשרות לקרוא את המרשמים הדיגיטליים.

לא בדיוק מהפכה במצב החולה

עם זאת, הצעד החדש הוא לא בדיוק מהפכה מלאה במצב החולה ועולם התרופות. קופות-החולים, בגיבוי האוצר, הצליחו להחריג את ההנחה שניתנה על תרופות לחברי קופות-החולים במסגרת ההסכמים הקיימים עם הרשתות ובתי המרקחת. הצעת החוק החדשה אמנם מבטלת את הצורך להגיע לבית מרקחת שיש לו הסכם עם הקופה, אך בעקבות הלחץ של האוצר ושל קופות-החולים היא לא מספקת מענה להוזלות ולא מעניקה את ההנחה, שתישאר רק לסניפים שיש להם הסכם עם הקופה.

המשמעות היא שהבשורות בחקיקה החדשה חלקיות בלבד, מאחר שבאופן טבעי צרכנים מעדיפים לרכוש תרופות מרשם במקומות שמכבדים את ההנחה שניתנת על-ידי קופות-החולים ולשלם מחיר נמוך יותר. אז נכון, החוק החדש אמנם יאפשר לנו לקנות אותם ליד הבית ובשעות גמישות יותר, אבל הוא משאיר אותנו בלי ההנחה שאנחנו אמורים ליהנות ממנה כמבוטחים של קופות-החולים.

קופות-החולים עדיין מכתיבות את המציאות

עד כמה ההסכמים הללו עם קופות-החולים דומיננטיים? התשובה היא מאוד. בשנים האחרונות קופות-החולים פיתחו את תחום בית המרקחת שבבעלותן והפכו למעצמות, כך למשל קופת-חולים "כללית" מחזיקה בקרוב ל-500 בתי מרקחת משל עצמה. הקופות מעדיפות כי נרכוש את קופות את התרופות אצלן, כיוון ששם עלות התרופה נמוכה משמעותית עבורן.

תמלילי שיחות בין נציגי רשות ההגבלים העסקיים לבין בכירים בקופות-החולים, שהגיעו לידי "גלובס" באמצעות עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה", מלמדים על מערכת היחסים בין הרשתות לקופות, ועד כמה קופות-החולים נהנו משליטה ומהכתבת המציאות גם לצרכנים וגם לרשתות הפארם ובתי המרקחת הפרטיים, ועד כמה הן הגבילו עד לאחרונה את ההסכמים עמם.

בשיחה שקיימה הרשות עם הרוקח הראשי של קופת-חולים כללית, ד"ר שמואל קלנג, מסביר האחרון כי ההסכמים עם בתי מרקחת הם "באידיאולוגיה שלנו". מכיוון ש"אנחנו עובדים עד 19:00 בערב, ואנשים צריכים שיהיה להם שירות בכל שעות היממה, סגרנו הסכם עם בתי מרקחת שאינם בקופה לצורך כך".

ברשות שואלים את ד"ר קלנג האם קופת-החולים נמצאת בהסכמים רשתיים עם איזושהי חברה, והוא משיב: "ההסכמים הם אף פעם לא רשתיים. אני לא עושה הסכם לכל הסניפים אלא בוחר סניף שאותו אני רוצה ועושה הסכם לגביו".

בהמשך מבקש נציג הרשות להבין איך הקופה בוחרת מתי לאפשר הסכמים כאלה ומתי לא, וד"ר קלנג משיב: "יש מקרה למשל שבו יש רופאים עצמאיים באיזשהו אזור, אבל עוד אין מרפאה, אז אין טעם להחזיק בית מרקחת, כי ממילא אין לו מרפאה, אז הוא פונה אלינו לבקש התקשרות עם בית מרקחת חיצוני".

כלומר, עד היום השיקולים של קופת-החולים כללית לפחות ואולי גם של אחרות, התבססו על תועלת עבורן. עוד לדברי ד"ר קלנג, "באספקט העסקי תמיד יותר נוח לעשות הסכם עם רשת, משום שכשאתה עובד עם רשת, זה יותר קל, ואילו בסניף קטן באיזה כפר יותר קשה לעבוד".

לא תוכלו לממש את ההנחה

התמלילים האלה חושפים דבר נוסף לגבי מערכות היחסים בין הרשתות לבין קופות-החולים: בתי המרקחת בחרו עד היום היכן תוכלו לרכוש את התרופות שלכם בהנחה. שיחה נוספת שקיימה הרשות לפני שנה וחצי לקראת אישור המיזוג של שופרסל וניו-פארם עם המשנה למנכ"ל מכבי, ציון עוליאל, מבהירה זאת באופן מפורש: "כרגע יש לי התקשרות עם ניו-פארם, אבל לא התכוונתי לחדש אותה במלואה. עם סופר-פארם יש לי הסכם טוב יותר, כי יש פחות עמלה. עכשיו כששופרסל נכנסת לסיפור הזה, אז אולי היא תבוא ותיתן מחיר כמו סופר-פארם - או שניפרד כידידים".

לדבריו, "בניו-פארם התכוונתי לשפר את המחירים שאני מקבל, אבל עכשיו אם הוא לא יוריד מחיר, אז הוא יהיה בחוץ; אז חבר יצטרך ללכת למקומות אחרים. אני יכול בלעדיו. זה יפגע קצת בשירות שמקבלים החברים שלנו. אל תשכח שבתי המרקחת אין להם את הרווחים מתרופות. מעניין אותם להביא את הלקוחות לבית המרקחת, אבל הם לא מרוויחים ממכירת תרופות פר סה".

כך או כך, אם תרצו ליהנות מהפירות של הצעת החוק החדשה כדאי שתמתינו 3 חודשים לפחות עד הפעם הבאה שתהיו חולים כדי לקנות תרופות מרשם קרוב לבית. ובכל זאת, גם אז, את ההנחה שמעניקות קופות-החולים לא תוכלו לממש.